دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

دلایل دل درد بعد از یائسگی

گرفتگی عضلات شکم در طول سال های باروری، معمولا نشانه ای از نزدیک شدن به خونریزی های ماهانه است. برای بسیاری از زنان، گرفتگی چند روز قبل از خونریزی و در طول این دوره رخ می دهد. اما اگر دل درد بعد از یائسگی رخ دهد نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟ در ادامه به این پرسش ها پاسخ می دهیم.

 

دل درد بعد از یائسگی می تواند نشانه ای از بیماری های مختلف، از جمله اندومتریوز و فیبروئیدهای رحمی باشد. این درد همچنین می توانند نشانه ای از وجود یک ویروس در معده یا مسمومیت غذایی باشد.

 

بیشتر مواقع دل درد بعد از یائسگی چیزی جدی نیست. اما شما باید به آن توجه کنید. به خصوص اگر این درد بهبود نمی یابد. در ادامه راهنمایی برای دل درد بعد از یائسگی و این که چه اقداماتی می توانید برای کاهش علائم آن انجام دهید را ارائه کرده ایم.

 

یائسگی چیست؟

یائسگی دوره ای در زندگی یک زن است که خونریزی های قاعدگی ماهانه متوقف می شود. زیرا بدن در آن دوره هورمون استروژن تولید نمی کند. هر زمان که قاعدگی بیش از ۱ سال است که اتفاق نیافتاده است، می توان گفت که یائسگی به وقوع پیوسته است. اما قبل از قطع دائم خونریزی، عادات ماهانه با نزدیک شدن به یائسگی کم کم، کمتر می شود. شما ممکن است علائمی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه و خشکی واژن را نیز تجربه کنید.

 

سایر علائم

هنگامی که تصور می کنید به یائسگی نزدیک شده اید باز هم امکان آن وجود دارد که دل درد و خونریزی های خفیف داشته باشید. این علائم نشان می دهد که یائسگی هنوز به طور کامل اتفاق نیافتاده است.

 

هنگامی که پزشک تشخیص یائسگی را در شما می دهد، دل درد بعد از یائسگی به احتمال زیاد نشانه ای از بیماری است. در این بیماری ها همراه با گرفتگی عضلات، شما ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشید:

 

  • خونریزی، که می تواند سنگین باشد
  • تورم شکم
  • درد پایین کمر
  • درد در هنگام برقراری رابطه جنسی و یا درد در هنگام ادرار کردن یا اجابت مزاج
  • خستگی
  • تورم یا درد در پاها
  • یبوست
  • کاهش وزن غیر منتظره و یا به دست آوردن وزن زیاد

 

اگر دل پیچه و دل درد بعد از یائسگی ناشی از ناراحتی معده باشد، ممکن است همراه با تهوع، استفراغ، و اسهال رخ دهد.

 

علت دل پیچه و دل درد بعد از یائسگی چیست؟

چند بیماری مختلف می تواند موجب دل درد بعد از یائسگی شود. این بیماری ها عبارتند از:

اندومتریوز

اندومتریوز بیماری است که در آن، بافتی که به طور معمول در رحم وجود دارد در دیگر بخش های بدن شما، از جمله در تخمدان یا لگن رشد می کند. هر بار که شما یک دوره قاعدگی را طی کنید، این بافت متورم شده و می تواند درد گرفتگی ایجاد کند.

 

اندومتریوز معمولا در زنانی که هنوز یائسه نشده اند مشاهده می شود. اما با این حال، بسیاری از زنانی که یائسه شده اند نیز علائم اندومتریوز را گزارش می کنند. اگر شما از هورمون درمانی برای علائم یائسگی استفاده می کنید، استروژن می تواند اندومتریوز را بدتر کند.

 

 

فیبروئید رحم

فیبروئیدهای رحمی، رشد بیش از حد دیواره رحم است. آن ها معمولا سرطانی نیستند. اگر چه بیشتر فیبروئید در سن پایین ایجاد می شوند اما ممکن است زنان بالای ۵۰ سال نیز به این بیماری مبتلا شوند. رشد فیبروئیدها معمولا پس از یائسگی متوقف شده و یا کوچکتر می شوند. اما برخی از زنان نیز ممکن است دل درد پس از یائسگی را با رشد این بافت تجربه کنند.

 

بیماری های دستگاه گوارش

ویروس معده، مسمومیت غذایی، سندرم روده تحریک پذیر، و یا دیگر بیماری های دستگاه گوارش نیز می توانند گرفتگی عضلات در پایین شکم شما ایجاد کنند. این گرفتگی ها معمولا با علائمی از قبیل تهوع، استفراغ، یا اسهال رخ می دهند. علائم ممکن است به طور موقت وجود داشته باشند. این علائم ممکن است گاهی بعد از خوردن غذاهایی مانند لبنیات و یا پس از تحمل استرس نیز به سراغتان بیاید.

 

سرطان تخمدان و رحم (آندومتر)

سرطان تخمدان و رحم می توانند درد شکمی ایجاد کنند. خطر ابتلا به این سرطان ها در سن ۵۰ سالگی به بعد افزایش می یابد. اما به یاد داشته باشید که دل پیچه به تنهایی دلیلی برای فرض ابتلا به سرطان نیست. زنان مبتلا به سرطان معمولا علائم دیگری را همراه با گرفتگی عضلات تجربه می کنند. این علائم عبارتند از:

 

  • خونریزی واژینال
  • نفخ در شکم
  • خستگی
  • کاهش وزن بدون علت

 

عواملی که ریسک ابتلا به دل درد بعد از یائسگی را افزایش می دهند

 

اگر شما هر کدام از شرایط زیر را داشته باشید ریسک ابتلا به دل درد پس از یائسگی در شما بالا می رود:

 

  • اگر برای کاهش علائم یائسگی از استروژن استفاده می کنید.
  • اگر سابقه خانوادگی سرطان تخمدان یا رحم دارید.
  • اگر خونریزی قاعدگی شما قبل از ۱۲ سالگی شروع شده است.
  • اگر یائسگی بعد از ۵۲ سالگی در شما اتفاق افتاده است.
  • اگر از دستگاه IUD برای جلوگیری از حاملگی استفاده می کنید.

 

تشخیص علت دل درد بعد از یائسگی

اگر دل درد و دل پیچه را بعد از یائسگی تجربه می کنید حتما به پزشک متخصص زنان زایمان مراجعه کنید. در گام اول، پزشک برای بررسی مشکلات فیزیکی، معاینه لگنی انجام می دهد. اگر او لازم بداند، برای مشاهده تخمدان ها و داخل بدن، از آزمایشات تصویربرداری زیر استفاده می کند:

 

  • سی تی اسکن
  • اسکن MRI
  • هیستروسونوگرافی و هیستروسکوپی رحم، که در طی آن یک محلول آب و نمک و یا سالین به داخل رحم قرار داده می شود تا پزشک بتواند رحم را راحت تر بررسی کند.
  • سونوگرافی، که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از داخل بدن شما استفاده می کند.

 

  • اگر شما مشکوک به سرطان باشید پزشک آزمایش نمونه برداری از رحم را تجویز می کند. در این آزمایش مقداری از بافت رحم برداشته می شود و زیر میکروسکوپ مورد بررسی بیشتر قرار می گیرد.

 

چه درمان هایی برای دل درد بعد از یائسگی در دسترس می باشد؟

اگر شما به طور کامل یائسه نشده و گرفتگی عضلات دارید، این حالت با کاهش تدریجی عادت ماهیانه کم می شود اما تا آن زمان تنها مسکن هایی مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) و یا استامینوفن (تیلنول) توصیه می شود.

 

گرما نیز می تواند به تسکین شما کمک کند. برای این کار از کیسه آب گرم روی شکم استفاده کنید. اگر کیسه آب گرم ندارید بطری نوشابه خالی را با آب گرم پر کنید و روی شکمتان بگذارید.

 

شما همچنین می توانید ورزش را امتحان کنید. پیاده روی و سایر فعالیت های جسمی به تسکین ناراحتی و کاهش استرس کمک می کند. همان طور که گفتیم استرس می تواند دل درد را بدتر کند.

 

هنگامی که دل درد بعد از یائسگی با اندومتریوز یا فیبروئیدهای رحمی ایجاد می شود، پزشکان معمولا یک دارو مسکن برای تسکین علائم را توصیه می کنند. جراحی نیز می تواند گزینه ای برای برداشتن بافت فیبروئید یا آندومتر که باعث درد شما شده است، باشد.

 

این که سرطان چگونه درمان می شود بستگی به محل تشکیل بافت سرطانی و پیشرفت آن دارد. پزشکان اغلب برای برداشتن تومور از عمل جراحی و برای کشتن سلول های سرطانی، شیمی درمانی یا پرتو درمانی را توصیه می کنند. گاهی اوقات نیز برای کاهش سرعت رشد سلول های سرطانی، داروهای هورمونی را تجویز می کنند.

برچسب ها یائسگی
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا