دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آزمایشات مهم قبل از بارداری

چکاپ پیش از بارداری به پزشک کمک می کند تا بدانید بدن شما آماده بارداری است. می توانید هر زمان  قبل از بارداری برای چکاپ پیش از بارداری به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. برخی از بیماری ها مانند افسردگی، دیابت، فشار خون بالا و عدم داشتن وزن سالم می تواند بر حاملگی و باروری شما تاثیر بگذارد (توانایی شما برای باردار شدن). سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و سوء استفاده از داروهای تجویزی نیز بر آن تاثیر می گذارد. پزشک می تواند به شما در مدیریت وضعیت سلامتی و ایجاد تغییرات در زندگی خود کمک کند تا جنین سالمی به دنیا بیاورید. در ملاقات پزشک متخصص زنان قبل از بارداری مسائلی مانند آزمایشات قبل از بارداری، واکسیناسیون قبل از بارداری و داروهای مصرفی و معاینه فیزیکی وغیره انجام می شود.

 

ملاقات با پزشک قبل از بارداری

 

 

حتی اگر قبلا نوزاد داشته اید، باید آزمایش پیش از بارداری را انجام دهید. سلامت شما ممکن است از زمان آخرین بارداری تغییر کرده باشد. اگر در حاملگی گذشته مشکلی داشته باشید، پزشک متخصص زنان ممکن است بتواند به شما در جلوگیری از مشکلات  مشابه در بارداری بعدی کمک کند. اگر قبلا مشکل داشته اید، باید چکاپ پیش از بارداری انجام دهید:

 

زایمان زودرس. این زایمان قبل از هفته 37 بارداری اتفاق می افتد.

 نوزاد با نقص تولد. نقص تولد مشکلی است که در هنگام تولد وجود دارد. این مشکل شکل یا عملکرد یک یا چند قسمت بدن را تغییر می دهد.

 سقط جنین. سقط جنین زمانی است که جنین قبل از هفته 20 بارداری در رحم مادر میمیرد.

 تولد نوزاد مرده. این زمانی است که جنین در رحم قبل از تولد، اما بعد از هفته 20 حاملگی می میرد.

 

اگر اسید فولیک مصرف نمی کنید، پزشک متخصص زنان توصیه می کند که آن را مصرف کنید. حداقل یک ماه قبل از تلاش برای بارداری. مصرف اسید فولیک قبل از بارداری می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلاء به نقص لوله عصبی، مانند اسپینا بیفیدا را کاهش دهد.

 

 

معاینه زنان قبل از بارداری

پزشک متخصص زنان ممکن است موارد زیر را انجام دهد:

معاینه فیزیکی استاندارد کل بدن، از جمله اندازه گیری قد، وزن و فشار خون، سینه ها مگر اینکه اخیرا معاینه فیزیکی داشته اید.

 

معاینه -    ناحیه تناسلی برای  بررسی هر گونه ضایعات مشکوک  که ممکن است شامل عفونت یا مشکل دیگر باشد.

 

 - اگر ترشحات واژینال غیرطبیعی، خارش یا سوزش دارید، واژن را برای بررسی عفونت واژن، مانند مخمر چک می کند.

 

یک اسپکولوم را وارد واژن می کند و رحم و واژن را بررسی می کند.

 

- یک تست پاپ اسمیربرای غربالگری سرطان دهانه رحم یا سایر تغییرات غیرطبیعی سلولی، و احتمالا سوزاک و کلامیدیا انجام میدهد.

 

- معاینه لگن را با وارد کردن انگشتان داخل مهبل (واژن) و بررسی تخمدانها،  یماری التهابی لگن (PID)، رحم و دهانه رحم، برای هر گونه توده، حساسیت یا مشکلات دیگر انجام می دهد.

 

آزمایشات قبل از بارداری:

ممکن است به آزمایشات نیاز داشته باشید، اما این مسئله بستگی به شرایط و سلامت عمومی شما دارد. آزمایشات و غربالگری های رایج قبل از بارداری عبارتند از:

 

.1تست های غربالگری برای STI

اگر تا به حال رابطه جنسی (از جمله رابطه جنسی دهانی) بدون محافظت داشته اید، لازم است برای بررسی عفونت های منتقله از راه جنسی  (STI) مورد آزمایش قرار گیرید، حتی اگر نشانه ای از خود نشان ندهید. باید موارد زیر در آزمایشات بررسی شود:

 

هپاتیت B

 کلامیدیا

سیفلیس

 ایدز

 

 -2آزمایش پاپ اسمیر

اگر سال بعد، باید آزمایش غربالگری دهانه رحم (آزمایش اسمیر) انجام دهید بهتر است الان قبل از بارداری این کار را انجام بدهید. این به این دلیل است که غربالگری دهانه رحم معمولا در دوران بارداری انجام نمی شود، زیرا تغییرات طبیعی در دهانه رحم باعث می شود تفسیر نتایج دشوار شود.

 

.3آزمایش خون قبل از بارداری

 

 

اگر قبل از بارداری چکاپ شوید و پزشک متخصص زنان به شما توصیه می کند آزمایش خون انجام دهید. این به این دلیل است که زنان حامله ای که مشکل کم خونی دارند باید به مصرف مکمل آهن در طول بارداری بپردازند. بسته به زمینه قومی و سابقه پزشکی، ممکن است نیاز به یک آزمایش برای اختلالات ژنتیکی مانند بیماری سلول داسی شکل و تالاسمی داشته باشید. این تست به شما خواهد گفت احتمال انتقال این بیماری به جنین چقدر است. آزمایشاتی که قبل از بارداری باید انجام دهید، شامل:

 

آزمایش  RH

قند خون ناشتا

تیروئید

ویتامین D

آنالیز کامل و کشت ادرار

تیتر آنتی بادی ضد سرخجه در صورتی که قبلا ایمن نشده باشید

آزمایش HBsAg در صورت لزوم

آزمایش عفونت های منتقله از راه جنسی

اگر مطمئن نیستید که آیا به سرخجه ایمنی دارید یا خیر، بهتر است یک تست خون برای بررسی انجام دهید.

 

واکسیناسیون قبل از بارداری:

بسیاری از عفونت های قابل پیشگیری ممکن است موجب سقط جنین یا نقایص زایمان شوند، بنابراین مطمئن شوید واکسیناسیون شما به روز انجام می شوند. اگر مطمئن نیستید چه واکسیناسیونی قبلا انجام داده اید، جراح می تواند سوابق پزشکی شما را بررسی کند.

 

واکسن های تزریقی در قبل از بارداری:

.1واکسن سرخجه :

واکسن سرخجه را در صورت  منفی بودن تیتر آنتی بادی ضد سرخجه تزریق کنید. در صورت تزریق واکسن ویروس زنده سرخجه، خانم باید حداقل تا ۳ ماه از یک روش مؤثر پیشگیری از بارداری استفاده کند.ولی اگر خانم قبل از ۳ ماه باردار شود، نیاز به ختم بارداری نیست.

.2واکسن هپاتیت :

در صورت نداشتن تعداد کافی آنتی بادی در بدن ، یا در صورت عدم تزریق واکسن هپاتیت در گذشته ، بهتر است واکسیناسیون هپاتیت انجام شود.

.3 واکسن کزاز:

اگر بیش از 10 سال از آخرین واکسن کزاز شما گذشته است ، بهتر است دوز یادآور آن را تکرار کنید.

 

مصرف مکمل های لازم قبل از بارداری

به محض این که تصمیم گرفتید باردار شوید، شروع به مصرف روزانه مکمل اسید فولیک طبق تجویز پزشک کنید (ترجیحا از سه ماه قبل از بارداری). مصرف اسید فولیک، خطر نقص لوله عصبی، مانند اسپینا بیفیدا را کاهش می دهد. مهم است در هفته های اول بارداری به قدرکافی فولیک اسید مصرف کنید. این زمانی است که سیستم مغز و سیستم عصبی جنین در حال توسعه است. ممکن است حتی در این زمان متوجه نشوید باردار هستید، به همین علت باید به سرعت مصرف اسید فولیک را شروع کنید.

 

- می توانید مکمل های اسید فولیک را از داروخانه ها خریداری کنید. اگر اسید فولیک را به عنوان بخشی از مولتی ویتامین دریافت می کنید، مطمئن شوید این مولتی ویتامین ها برای زنان باردار مناسب است و حاوی ویتامین A نیست. مصرف بیش از حد ویتامین A ممکن است به جنین آسیب برساند.

 

 

سابقه خانوادگی نقص لوله عصبی در خانواده شما یا همسرتان

قبلا نوزاد با یک نقص لوله عصبی داشته اید

دیابت دارید

بیماری سلیاک داشته باشید

مصرف داروی صرع

BMI بیش از 30

 

 

پزشک همچنین می خواهد در مورد بیماری های موجود، مانند موارد زیر اطلاعات کسب کند:

 

دیابت

آسم

فشار خون بالا

صرع

مشکلات تیروئیدی

 مشکلات قلبی

 موارد دیگری که باید در مورد آنها پیش از بارداری بحث کنید عبارتند از:

 

- هر گونه بیماری ژنتیکی در خانواده شما. اگر سابقه خانوادگی هر گونه بیماری ارثی از قبیل بیماری سلول داسی شکل، تالاسمی یا فیبروز کیستیک دارید، به پزشک متخصص زنان خود اطلاع دهید تا بتواند حمایت و مشاوره بیشتری را ترتیب دهد.

 

- روش پیشگیری از بارداری. در بیشتر موارد، روش پیشگیری از بارداری که استفاده کرده اید نباید بر بارداری تاثیر بگذارد. اما اگر از تزریق بارداری استفاده کرده اید، ممکن است یک سال پس از آخرین تزریق برای باروری طول بکشد تا به حالت معمول بازگشت کنید.

 

- پزشک متخصص زنان درمورد هرگونه سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم که تجربه کرده اید می پرسد. صحبت کردن در مورد تجربه های دردناک مانند این می تواند ناراحت کننده باشد. اما پزشک باید بداند در گذشته چه اتفاقی افتاده است تا بتواند اطمینان دهد که بهترین مشاوره را در اختیار شما قرار می دهد.

 

آیا نیازی به چکاپ دندانپزشکی پیش از بارداری می باشد؟

- بله قبل و بعد از بارداری به طور منظم چکاپ دندانپزشکی انجام دهید. برخی مطالعات ارتباط بین بیماری لثه و داشتن یک نوزاد نارس و یا نوزاد کم وزن را نشان می دهد.اگر دچار بیماری لثه هستید، قبل از بارداری به درمان مشکلات خود بپردازید.

 

 

- هنگامی که دندانپزشک خود را می بینید، به او بگویید که قصد دارید باردار شوید. و هنگامی که دندانپزشک خود را در دوران بارداری می بینید، اطمینان حاصل کنید که می داند شما حامله هستید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا