دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

کیست بارتولن

غدد بارتولن در ورودی مهبل (واژن) زن، در هر طرف قرار دارد. آنها کوچک هستند و در حالت عادی دیده یا حس نمی شوند. کار آنها ترشح مایع لغزنده در هنگام تحریک جنسی می باشد. مشکلات با غدد بارتولن عبارتند از کیست، که بزرگ شدن غده نسبتا بی درد است و آبسه هایی که عفونت غدد هستند. به طور معمول تنها یکی از دو غده درگیر می شود.

 

چه چیزی باعث کیست بارتولن می شود؟

کیست بارتولن زمانی اتفاق می افتد که کانال خروجی غدد بارتولن مسدود می شود. سیال تولید شده توسط غدد تجمع می کند، غدد متورم شده و کیست ایجاد می شود. آبسه زمانی اتفاق می افتد که کیست میکروبی می شود.

 

آبسه های بارتولن می تواند توسط هر یک از باکتری ها ایجاد شود. این باکتری ها شامل ارگانیسم های باکتریایی هستند که باعث بیماری های منتقله از راه جنسی مانند بیماری کلامیدیا و گونوره می شود و همچنین باکتری هایی که به طور معمول در دستگاه گوارش وجود دارند مانند Escherichia coli. این آبسه ها معمولا شامل بیش از یک نوع ارگانیسم می باشند.

 

 

مطلب پیشنهادی  دکتر فاطمه نعمت اللهی: روش های درمانی کیست بارتولن

نشانه های کیست بارتولن چیست؟

کیست بارتولن باعث تورم ورودی واژن در یک طرف، در نزدیکی ورود به مهبل (واژن) می شود. کیست معمولا دردناک نیست و درد قابل توجه نشان دهنده آبسه رشد کرده است. با این حال، کیست های بزرگ ممکن است به دلیل اندازه آنها دردناک باشند.

 

آبسه بارتولن سبب درد قابل توجهی علاوه بر تورم می شود. ناحیه متورم بسیار حساس است و پوست قرمز می شود. پیاده روی و نشستن ممکن است کاملا دردناک باشد.

 

 

زنان با آبسه های بارتولن معمولا تب ندارند. ترشحات واژن ممکن است وجود داشته باشد، به ویژه اگر عفونت توسط یک بیماری جنسی منتقل شده باشد.

 

 

برای کیست باتولین چه زمانی نیاز به مراقبت های پزشکی است؟

اگر توده تناسلی در عرض چند روز پس از درمان خانگی بهبود نیافتند یا بزرگتر شدند به متخصص زنان مراجعه کنید.

 

 

اگر توده یا جرم دردناک باشد، نشان می دهد که آبسه رشد کرده است. باید تخلیه شود.

 

 

اگر علائم دیگر، از جمله ترشحات واژن، تب و یا استفراغ دارید، به متخصص زنان مراجعه کنید.

 

 

با کیست ها و آبسه های بارتولین، دلیل اصلی برای مراجعه به اورژانس، درد حاد است.

 

 

زنانی که در معرض درد شدید هستند یا نمیتوانند به راحتی بنشینند یا قدم بزنند باید در اسرع وقت به دکتر مراجعه کنند. اگر چه علائم مانند تب بالا و درد شکم به علت آبسه های بارتولین ایجاد نمی شود، در صورت وجود علائم، به متخصص زنان مراجعه کنید.

 

آزمونها و تست های کیست بارتولین

به طور کلی تشخیص کیست و یا آبسه بارتولین توسط معاینه فیزیکی انجام می شود. در بسیاری از موارد، هیچ تست اضافی مورد نیاز نیست. گاهی اوقات نمونه ها برای تعیین نوع باکتریایی که باعث عفونت می شود و برای عفونت های منتقله از راه جنسی مانند گونوره (سوزاک) و کلامیدیا انجام می شود. این نمونه ها به سادگی از مواد تخلیه شده از آبسه یا از دهانه رحم گرفته می شود. نتایج این آزمایش ها تا حدود 48 ساعت بعد در دسترس نیست بنابراین درمان به زودی مشخص نمی شود. با این حال، ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک داشته باشید.

 

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا