دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

عفونت های منتقله از راه جنسی

عفونت های منتقله از راه جنسی - STD در خانم ها و آقایان

این عفونت ها، اصولا هنگام تماس های جنسی منتقل می شوند . بسیاری از افراد به علت خجالت کشیدن ممکن است با تأخیر به پزشک مراجعه کنند ولی باید بدانید که تشخیص سریع و زود هنگام می تواند از عوارض بیماری جلوگیری کند.

بیشتر بیماری های آمیزشی و عفونتهای STD با داروهای جدید ، به خوبی درمان می شوند. درمان سریع این عفونت ها ضروری است زیرا بعضی از آنها همانند عفونت با کلامیدیا باعث نازایی خواهد شد. افرادی که از نظر جنسی فعالند باید به طور منظم از نظر این عفونت ها، آزمایش بدهند زیرا بسیاری از آنها در ابتدا علامتی ندارند . سفلیس که یک عفونت پیشرونده و گاهی کشنده است و معمولا اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود به خوبی درمان می شود. عفونت هایی مانند هرپس تناسلی یا زگیل های تناسلی معمولا عود می کنند. بعضی از انواع ویروس زگیل تناسلی خطر سرطان دهانه رحم را افزایش می دهند . زنان حامله مبتلا به این عفونت ها باید به طور کامل درمان شوند زیرا ممکن است این عفونت به جنین منتقل شود. عفونت HIV و ایدز و بعضی از اشکال هپاتیت نیز از طریق تماس جنسی منتقل می شوند.

گونوره یا سوزاک چیست ؟

باکتری نایسریا گنورها ( گنو کک ) که عامل این بیماری است از طریق راههای مختلف تماس جنسی ( واژن ، مقعد و دهان ) منتقل می شود . عفونت معمولا در محل ورود خود باقی می ماند ولی ممکن است از راه جریان خون به دیگر قسمت های بدن نیز انتشار یابد . نوزادی که از کانال زایمانی عفونی عبور می کند ممکن است دچار افتالمی شدید شود که بعضی اوقات به کوری منجر می شود . میزان این عفونت در حال کاهش است و این تا حدی به دلیل انجام تماس های جنسی محافظت شده و بهداشتی است.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: سوزاک

علائم بیماری

این بیماری معمولا علامتی ندارد . اگر علامتی ظاهر شود معمولا یک تا چهارده روز بعد از تماس مهبلی با شریک جنسی آلوده خواهد بود . علائم در مردان عبارت است از :

* ترشح چرکی از آلت

* درد هنگام ادرار کردن

اگر درمان صورت نگیرد ممکن است بعد از ۲ هفته علائم از بین برود ولی فرد مبتلا به سوزاک یا گونوره هنوز عفونی خواهد بود .

حدود ۲۰٪ زنان آلوده ، علامت دارند که عبارتند از :

  • ترشح سبز مایل به زرد چرکی از واژن
  • درد هنگام ادرار کردن
  • درد قسمت پایینی شکم

خونریزی های نامنظم از واژن

در هر دو جنس ، اگر گونوره به علت رابطه مقعدی رخ دهد ، مقعد و راست روده ملتهب می شوند ولی معمولا علامتی وجود نخواهد داشت . اگر عفونت از راه دهانی منتقل شود ممکن است اولین علامت ، یک گلودرد باشد .

آیا عوارضی وجود دارد ؟

گونوره در مردان می تواند به التهاب بیضه ها و اپیدیدیم ( لوله ای که اسپرم را از بیضه حمل می کند ) که اپیدیدیمواورکیت نام دارد ، منجر شود . همچنین می تواند باعث التهاب پروستات یا مثانه شود . به ندرت این اختلال می تواند باعث تنگی پیشابراه و در نتیجه سختی عبور ادرار شود . در زنان ، عفونت از واژن به لوله های فالوپ منتشر می شود و بیماریهای التهابی لگن را ایجاد می کند . اگر این حالت را بدون درمان بگذاریم ؛ باعث افزایش خطر حاملگی نابجا و نازایی می شود . بعضی مواقع گنوره به خون نیز راه پیدا می کند و باعث تب ، قرمزی پوست و عفونت مفاصل می شود .

چه کاری ممکن است انجام شود ؟

اگر شک دارید شما یا همسرتان گونوره دارید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. برای قطعی کردن تشخیص با یک سوآپ می توان نمونه ای از ترشحات تهیه و از نظر وجود باکتری آن را زیر میکروسکوپ بررسی کرد . شما همچنین باید از نظر وجود کلامیدیا نیز بررسی شوید . گنوره با آنتی بیوتیک درمان می شود و بعد از ۳ – ۴ روز از بین می رود . همسر شما نیز باید درمان شود .

آیا می توان از این بیماری پیشگیری کرد ؟

اگر شما دچار عفونت هستید ، باید تا قبل از پایان مدت درمان از تماس جنسی جلوگیری کنید .

اورتریت غیر گونوکوکی چیست؟

التهاب پیشابراه که به علت گونوکوک نباشد ، اورتریت غیر گونوکوکی نام دارد . اورتریت غیر گونوکوکی یکی از شایع ترین عفونت های منتقله از راه جنسی در سراسر دنیا است .

عامل ایجاد بیماری

نزدیک نیمی از موارد NGU ( اورتریت غیر گونوکوکی ) به علت عفونت باکلامیدیا تراکوماتیس بوجود می آید که می تواند اعضای تناسلی زن را نیز درگیر کند. ممکن است NGU به علت عفونت با باکتری دیگری به نام اوریا پلاسما اورئالیتیکوم باشد؛ یا به علت عفونت با تک یاخته تریکوموناس واژینالیس که تریکومونیاز را ایجاد می کند، و یا به دلیل عفونت با قارچ کاندیدا آلبیکنس که کاندیدیاز را ایجاد می کند، ایجاد شود . ویروس هایی که زگیل های تناسلی و هرپس تناسلی را ایجاد می کنند می توانند باعث NGU شوند . در اغلب موارد علت خاصی برای بیماری شناسایی نمی شود .

علائم بیماری حدود ۱ تا ۶ هفته بعد از ابتلا به NGU ، علائم زیر احتمالا رخ می دهند :

  • درد در هنگام ادرار کردن مخصوصا اولین بار در صبح
  • ترشح از آلت تناسلی
  • قرمزی و زخم نوک پیشابراه

اگر هر کدام از اینها را دارید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید .

آیا عوارضی نیز دارد ؟

عوارض مختلفی ممکن است به دلیل NGU به وجود بیایند، از جمله التهاب پروستات که دردی در ناحیه مقعد ، آلت تناسلی و در هنگام انزال ایجاد می کند. بعضی مواقع ، بیضه و اپیدیدیم نیز ملتهب می شوند . عفونت می تواند پاسخ ایمنی را تحریک کند که باعث التهاب مفاصل می شود .

چه کاری ممکن است انجام شود ؟

پزشک شما از ترشحات نمونه ای تهیه می کند و زیر میکروسکوپ آن را ارزیابی می کند .

بسته به عامل ایجاد کننده عفونت می توان از آنتی بیوتیک ، ضد قارچها یا ضدویروسها استفاده کرد . تقریبا بعد از گذشت یک هفته از درمان ، NGU درمان می شود . ولی بعضی مواقع ، عفونت عود می کند و به درمان مجدد نیاز می شود . اگر همسر شما نیز مبتلا باشد ممکن است دوباره دچار عفونت شوید . همسر بیماران نیز باید آزمایش و درمان شوند . زیرا در زنان ، علامتی ندارد و بیماریهای التهابی لگن می تواند باعث نازایی شود .

آیا می توان از بیماری پیشگیری کرد ؟

خطر NGU را می توان با اقدامات حفاظتی در تماس جنسی کاهش داد . برای جلوگیری از انتشار بیماری لازم است شما و همسرتان تا قبل از درمان کامل از تماس جنسی پرهیز کنید .

عفونت کلامیدیایی لگن چیست؟

باکتری کلامیدیا تراکوماتیس می تواند یک بیماری شایع جنسی را ایجاد کند. در زنها عفونت می تواند التهاب شدیدی در اعضای تناسلی ایجاد کند. در مردان ، شایع ترین علت NGU این باکتری می باشد . در نوزاد به دنیا آمده از کانال زایمانی عفونی ، ممکن است التهاب ملتحمه چشم مشاهده شود .

بیشتر زنان بدون علامتند ولی به شرط وجود علائم ، این علائم عبارتند از :

  • ترشحات غیر طبیعی واژن
  • نیاز مکرر به تخلیه ادرار
  • درد در قسمت پایین شکم
  • درد در حین تماس جنسی

اگر این بیماری بدون درمان رها شود ، می تواند از دهانه رحم به لوله های فالوپ منتشر و باعث نازایی شود . بعضی مواقع ، عفونت با تحریک کردن پاسخ ایمنی می تواند باعث التهاب مفاصل شود .

چه کاری ممکن است انجام شود ؟

این عفونت معمولا تا ظاهر شدن علائم و یا مثبت شدن آزمایش در همسر فرد ، مخفی می ماند. شاید این عفونت را هنگام ارزیابی علت نازایی تشخیص بدهیم . به همین دلیل ، غربالگری برای زنان فعال از نظر جنسی بسیار مهم و ضروری است . درمان این بیماری با آنتی بیوتیک است که اگر علامتی هم وجود نداشته باشد ، باید همسر بیمار نیز درمان شود .

پیشگیری : قبل از درمان کامل باید از تماس جنسی حتما خودداری کنید .

سیفلیس چیست ؟

این بیماری توسط باکتری ترپونما پالیدوم ایجاد می شود . این باکتری از راه مخاط دستگاه تناسلی یا پوست وارد بدن می شود . اگر بدون درمان رها شود ، می تواند کشنده باشد. زمانی در کل جهان ، فراگیر بود ولی با استفاده از آنتی بیوتیک پنی سیلین میزان آن کاهش یافته است . امروزه به ندرت این بیماری به مرحله پیشرفته می رسد . در یک زن حامله ممکن است عفونت به نوزاد منتقل شود و سفلیس مادرزادی را ایجاد کند. امروزه غربالگری در حاملگی ، سیفلیس مادرزادی را کاهش داده است.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: سیفلیس

علائم بیماری

علائم این بیماری در سه مرحله ایجاد می شود . مرحله اولیه و ثانویه تا بیش از ۲ سال عفونی است ولی مرحله سوم ، عفونی نخواهد بود .

مرحله اولیه : ۱ تا ۲ هفته بعد از از تماس با فرد عفونی ، ممکن است علائم زیر ایجاد شود :

یک زخم سخت ، بدون درد و به شدت عفونی که شانکر نام دارد . شانکر معمولا روی آلت مرد یا لب ها رخ می دهد ولی ممکن است در دهان یا راست روده به علت رابطه جنسی دهانی یا مقعدی نیز پدید آید .

بزرگ شدن غده های لنفی در کشاله ران یا گردن که بدون درد هستند . ممکن است به شانکر توجهی نشود و بعد از ۱ تا ۶ هفته از بین می رود.

مرحله ثانویه : حدود ۶ تا ۲۴ هفته بعد از ظهور شانکر ، علائم زیر ایجاد می شوند :

قرمزی بدون خارش ولی عفونی در سراسر بدن که شامل کف دستها و پاها نیز می شود .

ضایعات زگیلی مانند ضخیم ، خاکستری یا صورتی و مرطوب در چین های پوستی ناحیه تناسلی و مقعد در موارد نادر ، ریزش مو به صورت لکه ای ، تب و خستگی ، سردرد و دردهای عضلانی.

بعد از ۴ تا ۱۲ هفته این علائم ناپدید می شود و بعد از آن به مرحله بدون علامت که از نظر مدت نامعلوم است وارد می شود .

مرحله سوم : بعضی از افراد بدون اضافه شدن علامت دیگری تا آخر عمرشان زندگی می کنند . ولی اگر این بیماری درمان نشود بعد از ۱۰ تا ۲۰ سال مرحله سوم ایجاد می شود . این علائم متفاوت است و می تواند شامل تغییر شخصیت ، اختلال ذهنی ، مننژیت ، از بین رفتن نخاع ( که باعث ضعف و اشکال در راه رفتن می شود ) باشد .

چه کاری ممکن است انجام شود ؟

در مرحله اولیه می توان از شانکر ، نمونه ای تهیه کرد ؛ مراحل اولیه و ثانویه را می توان با آزمایش خون تشخیص داد . در مرحله سوم می توان مایع مغزی – نخاعی را بررسی کرد .

پیشگیری : با اقدامات محافظت کننده در هنگام رابطه جنسی می توان از انتقال آن جلوگیری کرد .

تریکومونیازیس چیست ؟

این بیماری به علت تک یاخته تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود . در زنان ، این عفونت باعث ولوواژینیت (التهاب واژن و اطراف آن) می شود که منجر به ترشحات فراوان از واژن می شود و گاهی اوقات باعث التهاب مثانه می گردد . در مردان ، این عفونت می تواند باعث التهاب خفیف پیشابراه و گاهی اوقات التهاب غیرگونوکوکی پیشابراه ( NGU ) شود . در اکثر موارد ، تریکومونیازیس یک بیماری منتقله از راه جنسی است ولی یک زن حامله می تواند هنگام زایمان ، این عفونت را به نوزاد منتقل کند .

علائم بیماری

بعضی از زنان ، هیچ علامتی ندارند و عفونت فقط از بررسی نمونه ترشحات در زیر میکروسکوپ تشخیص داده می شود . این علائم عبارتند از :

  • ترشح فراوان ، زردرنگ ، کف آلود با بوی تند از واژن
  • التهاب دردناک واژن
  • خارش و زخم لُب ها ( پوست دور واژن )
  • احساس سوزش در هنگام ادرار کردن

مردان معمولا علامتی ندارند ولی اگر علامتی باشد عبارت است از :

  • ناراحتی در هنگام ادرار کردن
  • ترشح از نوک آلت

اگر هر کدام از علائم فوق را داشتید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید .

چه کاری ممکن است انجام شود ؟

با سوآپ باید از ترشحات ، نمونه ای تهیه و آن را زیر میکروسکوپ از نظر وجود تک یاخته بررسی کرد . برای درمان این بیماری باید آنتی بیوتیک مصرف شود . همسر فرد بیمار و یا نوزادان به دنیا آمده از مادر بیمار حتی اگر علائمی نداشته باشند باید درمان شوند.

پیشگیری : با انجام اقدامات حفاظت کننده در حین تماس جنسی می توانید از انتقال این بیماری جلوگیری کنید . تا پایان دوره درمان و از بین رفتن عفونت نباید تماس جنسی داشته باشید .

هرپس تناسلی یا زگیل تناسلی چیست؟

هرپس تناسلی توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود که دو نوع دارد : ۱-HSV و II –HSV .

هرپس تناسلی معمولا به علت ویروس نوع ۲( HSV- II ) می باشد .

نوع I نیز معمولا باعث ایجاد تاول هایی در ناحیه دهان می شود . ولی باید بدانید که هنگام رابطه جنسی دهانی ، ویروس نوع I می تواند باعث هرپس نواحی تناسلی شود .

مخصوصا در سال های اول بعد از حمله اولیه ، ممکن است این بیماری عود کند . در زنان ، این بیماری تمایل دارد که ۵ تا ۱۲ روز قبل از قاعدگی ایجاد شود و طی چند روز از بین رود . حملات بعدی ، خفیف ترند ولی ممکن است باز هم آلوده و عفونی باشند . زن حامله مبتلا به این بیماری حتما باید مامای خود را در جریان بگذارد زیرا به ندرت ممکن است این عفونت ، بیماری شدیدی در نوزاد ایجاد کند.

علائم بیماری

حملات اولیه بیماری معمولا شدیدتر است و بعد از ۵ روز از تماس با فرد آلوده ایجاد می شود :

  • تاول های دردناک و پر از مایع در نواحی تناسلی و روی ران ها، باسن ، به ندرت در دهان یا راست روده به علت تماس جنسی دهانی یا مقعدی .
  • زخم ، سوزش و خارش و قرمزی در نواحی مبتلا
  • غده های لنفی بزرگ و دردناک در کشاله ران
  • درد هنگام ادرار کردن
  • سردرد ، تب و دردهای عضلانی

ترشحات واژن در زنان معمولا بعد از ۱۰ تا ۱۲ روز علائم از بین می روند .

چه کاری ممکن است انجام شود ؟

با توجه به علایم و معاینه فیزیکی می توان این بیماری را تشخیص داد . ممکن است از ترشحات تاول ها نمونه ای تهیه کنند و از نظر وجود ویروس ، آن را بررسی نمایند . همسر بیمار نیز حتی اگر علامتی ندارد باید از نظر وجود این بیماری بررسی شود . این بیماری را نمی توان درمان کرد . در حمله این بیماری ، آسیکلوویر یا دیگر داروهای ضد ویروسی مفید هستند . اگر آسیکلوویر را زود به بیمار بدهیم می تواند شدت علائم را کاهش دهد .

پیش آگهی بیماری

حدود ۴۰ درصد افراد آلوده ، فقط یک حمله خواهند داشت ولی ویروس در بدن باقی می ماند و در سالهای بعد بارها عود خواهد کرد .

پیشگیری : با انجام تماس های جنسی محافظت شده می توان میزان آن را کاهش داد . کاندوم نیز نمی تواند به طور کامل از انتقال بیماری جلوگیری کند زیرا پوست ناحیه اطراف آلت ، ممکن است آلوده باشد و علامتی نداشته باشد . اگر دچار حمله بیماری شدید ، از تماس جنسی پرهیز کنید تا علائم به طور کامل از بین برود . اگر دچار حملات مکرر شُدید ، پزشک شما می تواند با تجویز داروهای ضد ویروسی ، خطر عود را کاهش دهد . در زنان حامله ممکن است به سزارین نیاز باشد .

زگیل های تناسلی

این زگیل ها توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود . این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های منتقله از راه جنسی است . این زگیل ها بیشتر در مردان دیده می شود که شاید به این دلیل باشد که زگیل ها بر روی آلت مرد بهتر و راحت تر مشاهده می شوند . فرد عفونی حتی اگر علامتی هم نداشته باشد می تواند همسر خود را آلوده کند . زگیل ها حدود چند هفته و حتی ۲۰ ماه بعد از آلودگی با ویروس ایجاد می شوند . این زگیل ها معمولا نرم و بدون درد بوده و سطحی زبر دارند . بعضی از اینها ممکن است سطح سفتی داشته باشند . زگیل های تناسلی معمولا به سرعت رشد می کنند و در بعضی موارد به صورت خوشه ای گسترش می یابند .

این زگیل ها در مردان ، روی تنه آلت ، نوک آلت و یا مقعد ایجاد می شوند . در زنان ممکن است این زگیل ها روی لُب ها ، در واژن ، دهانه رحم و یا مقعد باشند .

زگیل ها در راست روده هم ممکن است ایجاد شوند که به علت آمیزش از راه مقعد است . چون امکان انتقال از زن حامله به نوزادش وجود دارد ، زن حامله حتما باید به مامای خود اطلاع بدهد .

روسپی ها و هنرپیشه های فیلم های پورنوگرافی معمولا جان سالم از این بیماری بدر نخواهند بُرد .

چه کاری ممکن است انجام شود ؟

اگر شما و همسرتان به این زگیل ها مبتلا هستید باید به پزشک مراجعه کنید. تشخیص به معاینه فیزیکی پزشک بستگی دارد . آزمایش هایی برای بررسی دیگر عفونت های جنسی نیز باید انجام شود . چندین راه برای درمان این زگیل ها وجود دارد . کرم های حاوی ایمیگوئیمود یا پودوفیلین برای زگیل های سطح بدن مناسبند . کرایوتراپی ، روش دیگری است ؛ در این روش زگیل ها را با عمل انجماد از بین می برند . در الکترو کاتر آنها را می سوزانند ؛ لیزر درمانی و یا تزریق اینترفرون به داخل زگیل ها از راه های دیگر هستند . زگیل ها ممکن است عود کنند ولی در نهایت سیستم ایمنی بدن آنها را کنترل می کند. بعضی از انواع این ویروس که در دهانه رحم ایجاد مشکل می کنند با سرطان آن ناحیه ارتباط دارند .

پیشگیری : با انجام اقدامات حفاظت کننده در تماس جنسی می توانید خطر ابتلا به این زگیل ها را کاهش دهید . هنگامی که زگیل ها قابل مشاهده اند باید از تماس جنسی پرهیز کرد . ممکن است این بیماری را از فردی بگیرید که حامل ویروس است ولی علامتی ندارد . برای جلوگیری از انتشار ویروس باید تا ۱۲ هفته بعد از درمان از کاندوم استفاده کنید . ولی این را هم بدانید که کاندوم به طور کامل نمی تواند کارآمد باشد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا