دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

خطرات و عوارض بارداری دوقلو یا چندقلو

چه عواملی سبب دوقلویی‌زا می شود؟

عوامل متعددی در ایجاد این نوع دوقلویی موثر است؛ به عنوان مثال اگر سابقه دوقلوزایی در خانواده فرد به‌خصوص خانواده مادری وجود داشته باشد، احتمال بارداری دوقلویی افزایش می‌یابد. علاوه بر این، خانم‌هایی که در سنین بالا (حدود 38ـ37سالگی) باردار می‌شوند همچنین کسانی که تعداد زایمان‌های بیشتری داشته‌اند نیز شانس بیشتری برای بارداری دوقلویی دارند. در بارداری در ماه اول بعد از قطع قرص‌های جلوگیری همچنین در بارداری‌هایی که با استفاده از داروهای ناباروری ایجاد می‌شود نیز احتمال چندقلویی وجود دارد. نوع دیگر دوقلویی، دوقلویی تک‌تخمکی است که از تقسیم یک تخمک بارور شده ایجاد می‌شود. این نوع دوقلویی ارتباطی به سن یا سابقه دوقلوزایی خانوادگی ندارد، ولی در درمان‌های نازایی و IVF احتمال آن افزایش می‌یابد.

بارداری عاری از خطر نیست. اما بارداری دوقلویی یا چندقلویی برای مادر و فرزندان خطرات زیادی (زایمان زودرس، دیابت، کم خونی فقر آهن، پره اکلامپسی و...) به همراه دارد. مادران باردار می توانند با مراقبت های مناسب، بارداری و زایمان بی خطر و فرزندان سالمی داشته باشند.

خطرات دوقلو یا چندقلوزایی

زایمان زودرس

 دو قلوها معمولا پیش از موعد (قبل از اتمام هفته سی و ششم بارداری) متولد می شوند. نوزادان نارس ممکن است با مشکلات متعدد جسمی و روحی دست و پنجه نرم کنند.

کم وزنی هنگام تولد (LBW)

بیش از نیمی از دو قلوها با وزنی کمتر از دو و نیم کیلوگرم متولد می شوند. خطر بروز مشکلات زیر در نوزادان کم وزنی که پیش از هفته سی و دوم بارداری و با وزنی کمتر از یک کیلوگرم متولد شده اند بسیار زیاد است:

  • کم بینایی و شنوایی
  • ناتوانی روحی
  • فلج مغزی

سندرم دوقلو به دوقلو یا سندرم انتقال خون (TTTS)

 این سندرم بر 10 درصد از دو قلوهای همسان تاثیر می گذارد. سندرم اختلال خون دو قلو دو قلو پس از تقسیم تخمک و برقراری اتصال عروق خونی ایجاد شده و نتیجه اش افزایش و کاهش بیش از اندازه خون در جنین ها است. جراح با استفاده از لیزر رگ را مسدود کرده و با استفاده از آمنیوسنتز مایع اضافی را خارج می کند.

پره اکلامپسی

احتمال بروز مسمومیت بارداری در مادرانی که دو قلو باردارند، دو برابر بیش از سایر مادران است. علایم و نشانه های پره اکلامپسی عبارتند از:

  • پر فشاری خون
  • ورم اندام ها

دیابت بارداری

 ابتلاء مادر به دیابت بارداری، خطر رشد بیش از اندازه نوزادان، زایمان سزارین و ابتلاء فرزندان به مشکلات تنفسی را به شدت افزایش می دهد. مادران می توانند با پیروی کردن از رژیم غذایی سالم و ورزش کردن از بروز این نوع دیابت جلوگیری کنند.

کم خونی فقر آهن

 کم خونی فقر آهن می تواند باعث زایمان پیش از موعد شود. از دریافت میزان مورد نیاز ماده معدنی آهن بدن تان اطمینان حاصل کنید. پزشک پس از بررسی نتیجه آزمایش خون، مصرف مکمل آهن را توصیه خواهد کرد.

آیا باید استراحت مطلق داشت؟

متخصص شما ممکن است برای شما استراحت مطلق توصیه کند، به خصوص اگر شما عوارضی همچون درد زایمان زودرس داشته باشید. هیچ دلیل محکمی برای اینکه استراحت مطلق در بستر مانع از زایمان زودرس زنان باردار چندقلو شود، وجود ندارد، اما می توان گفت که کاهش فعالیت فیزیکی یا نشستن و استراحت دادن به پاهایتان به طور مکرر میتواند در این شرایط سودمند باشد. اگر متخصص شما استراحت مطلق را توصیه می کند، از او بخواهید تا در مورد جوانب مثبت و منفی این کار برایتان صحبت کند.

همچنین بپرسید دقیقا چه کارهای می تونید و چه کارهایی نمی توانید انجام دهید و برای چه مدت. استراحت مطلق می تواند به معنی محدود کردن تمام فعالیتهای شما باشد تا جایی که به هر دلیلی از رختخواب بیرون نیاید. حتی اگر بارداری شما در حالت نرمال پیش می رود، بسیاری از دکترها و ماماها می گویند زایمان زودرس در سه ماهه سوم به آسانی می تواند شروع شود. لیست خود را شامل سوالات در مورد استراحت مطلق آماده کنید تا اینکه دقیقا بفهمید چه انتظاری دارید؟

چگونه دوقلوهایم را سالم به دنیا بیاورم؟

در حالی که بسیاری از عوارض بارداری دوقلویی ،کمی با رفتار زندگی شما ارتباط دارد اما گرفتن یک تایید که شما دوقلو حامله هستید خیلی به شما کمک میکند که درمان هر گونه عوارض را پیدا کنید. شما همچنین ممکن است بخواهید اطلاعات بیشتری در مورد بارداری دوقلویی به دست آورید.
1. با علائم هشدار دهنده پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) و زایمان زودرس آشنا شوید.
2.مقدار وزن شما موقعی که شما بارداری دوقلویی دارید ، مهم است به خصوص قبل از هفته ی بیستم بسیار مهم می باشد ، با حساب مقدار BMI خود می توان خطر ابتلا به زایمان زودرس را کاهش دهد. مطمئن شوید که تغذیه شما خوب است و بدن شما هیدراته (آب رسانی کافی) است، آمادگی و سلامت شما در بارداری دوقلویی باعث می شود که با هرگونه عوارضی که در حین تولد زایمان برای شما پیش میاید بتوانید بهتر کنار بیایید.
3. از آنجا که با افزایش فشار خون در بارداری دوقلویی باعث می شود آهن زیادی را از دست دهید و این منجر به کم خونی میشود پزشک به شما توصیه میکند که از یک مکمل آهن استفاده کنید.
4. قرار ملاقات های قبل از تولد را از دست ندهید، ماما و دکتر از شما میخواهند به طور منظم شما و نوزدان چک شوید که هرگونه مشکل بالقوه را شناسایی و آن را در اسرع وقت درمان کنند.

 


 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا