دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

شرایط و عوارض فریز تخمک

انجماد تخمک، همچنین به عنوان فریزتخمک نیز شناخته شده است، یک روش برای حفظ پتانسیل تولید مثل در زنان است.

تخمک ها از تخمدان شما برداشته می شوند ، بدون بارورشدن فریز می شوند و برای استفاده بعدی ذخیره می شوند. یک تخمک فریز را می توان در یک آزمایشگاه  با اسپرم ترکیب کرد و در رحم شما تخمک باور شده (لقاح آزمایشگاهی، ivf) قرار بگیرد.

پزشک متخصص زنان می تواند به شما در درک نحوه انجام تخمک فریز شده، خطرات بالقوه و این که آیا این روش نگهداری تخمک برای شما بر اساس سابقه شخصی و باروری مناسب است یا خیر کمک کند.

 

علت انجام انجماد یا فریز تخمک

اگر تا بحال باردار نشده اید یا می خواهید قدرت باروری خود را در آینده حفظ کنید ، فریز تخمک می تواند برای اینکار گزینه ی خوبی باشد .

علاوه بر موارد مذکور فریز تخمک به اسپرم نیاز ندارد، زیرا تخمک قبل از فریز بارور نمی شوند. با این حال، شما باید از داروهای تحریک تخمک گذاری استفاده کنید تا تخمک بیشتری برای بازیابی تولید کنید.

موارد نیاز به انجماد یا فریز تخمک:

 

شما ممکن است در حال درمان برای سرطان و یا یک بیماری دیگر باشید که به طور ناگهانی در بارداری شما تاثیر بگذارد.

بعضی از درمان های پزشکی مانند اشعه یا شیمی درمانی می تواند به باروری شما آسیب برساند. تخمک فریز شده قبل از درمان می تواند این امکان را به شما بدهد که در زمان های بعدی فرزندان بیولوژیکی داشته باشید.

شما در حال لقاح آزمایشگاهی هستید.

 اگر شریک جنسی شما قادر به تولید اسپرم کافی در زمان تخمک گذاری شما نباشد ممکن است فریز تخمک مورد نیاز باشد. وقتی که لقاح آزمایشگاهی انجام می شود، بعضی از مردم فریز تخمک را برای لقاح جنین به دلایل مذهبی یا اخلاقی ترجیح می دهند.

 در حال حاضر شما میخواهید تخمک تازه ای برای استفاده در آینده نگهداری کنید.

 تخمک های تازه در سن پایین تر ممکن است به شما کمک کند که توانایی خود را برای تکثیر  در زمانی که مناسب باشد، حفظ کنید.

شما می توانید از تخمک های فریز خود استفاده کنید تا سعی کنید فرزند بیولوژیک خود را با اسپرم یک همسر یا یک دهنده اسپرم تحریک کنید. یک اهدا کننده می تواند شناخته شده یا ناشناس باشد. جنین همچنین می تواند در رحم فرد دیگری برای بارداری (حامل جنین ) کاشته شود.

خطرات انجماد تخمک 

 

شرایط مربوط به استفاده از داروهای باروری : 

به ندرت، استفاده از داروهای باروری تزریقی مانند هورمون تحریک کننده فولیکول یا هورمون LH برای ایجاد تخمک گذاری می تواند سبب ایجاد سندرم Hyperstimulation تخمدان شود - که در آن تخمدان ها به زودی پس از تخمک گذاری و یا بازیابی تخمک ها متورم و دردناک می شوند. علائم و نشانه ها شامل درد خفیف شکم، نفخ، تهوع، استفراغ و اسهال است. حتی به ندرت، ممکن است یک فرم شدیدتر از سندرم هیپرکرمی شدن تخمدان ایجاد شود که همچنین می تواند باعث ایجاد مایع در شکم و تنگی نفس شود.

عوارض روش تشخیص تخمک: 

  • به ندرت، استفاده از یک سوزن آسپیریت برای برداشتن تخمک باعث خونریزی، عفونت یا آسیب به روده، مثانه یا رگ های خونی می شود. خطرات مربوط به بیهوشی عمومی - که ممکن است برای برخی از روش های برداشتن تخمک استفاده شود –ایجاد نگرانی میکند.
  • خطرات احساسی: انجماد تخمک می تواند باعث ایجاد امید کاذب شود. تصمیم به فریز تخمک هایتان ممکن است توانمند سازی و امید برای آینده ایجاد کند؛ با این حال هنوز هیچ تضمینی برای موفقیت آن وجود ندارد.

اگر از تخمک فریزشده خود برای داشتن یک کودک بیولوژیک استفاده می کنید، احتمال خطر سقط جنین با افزایش سن وجود دارد.

تحقیقات تا به امروز افزایش خطر ابتلا به نقایص زودرس نوزادانی که به دلیل فریز تخمک متولد شده اند را نشان نداده است. با این حال، برای تأیید ایمنی فریز تخمک، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

انجماد تخمک چگونه انجام میشود؟

 

اگر شما با توجه به فریز تخمک خود، به دنبال یک کلینیک باروری با تخصص در زمینه هستید. این متخصصان معمولا به عنوان غدد درون ریز و متابولیسم شناخته می شوند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و جامعه تکنولوژی تولید مثل کمک می کند اطلاعات مربوط به حاملگی فردی و میزان تولد زنده را در کلینیک های باروری ایالات متحده ارائه کند، اگر چه اطلاعات مربوط به حاملگی های فریز تخمک محدود است. با این حال، به خاطر داشته باشید که میزان موفقیت درمانگاه بستگی به عوامل بسیاری مانند سنین بیماران دارد.

قبل از شروع فرایند فریز تخمک، شما احتمالا باید برخی از آزمایشهای غربالگری انجام دهید، از جمله:

 

آزمایش ذخیره تخمدان

برای تعیین مقدار و کیفیت تخمک خود، دکتر شما ممکن است در روز سوم از چرخه قاعدگی شما غلظت هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و استرادیول را در خون خود آزمایش کنید. نتایج می تواند پیش بینی کند که تخمدان چگونه به داروهای باروری جواب خواهد داد. سایر آزمایش های خون و اولتراسوند تخمدان ها ممکن است برای ارزیابی کامل تر عملکرد تخمدان توصیه شود.

غربالگری بیماری های عفونی

 شما برای بعضی از بیماری های عفونی مانند HIVغربالگری خواهید شد تخمک های بالغ عفونی متفاوت از سایر تخمک ها ذخیره می شوند.

قبل از اینکه برای فریز تخمک اقدام کنید، این سوالات مهم را در نظر بگیرید:

 

  • چه موقع قصد بارداری دارید؟ احتمال اینکه در همان سن باردار شوید را نسبت به  احتمال بارداری موفق با استفاده تخمک فریز شده، بسنجید.
  • چند تخمک  دوست دارید فریز شود؟ اکثر کارشناسان باروری توصیه می کنند ، بسته به سن و کیفیت تخمک، در مجموع 20 تا 30 تخمک را فریز و 6 تا 8 تخمک را برای هر بار بارداری گرم کنند. در نتیجه پزشک شما توصیه میکند که شما تحریک تخمدان را ادامه دهید – و این تحریک تخمدان را بیش از یکبار امتحان کنید.
  • با تخمک های استفاده نشده چه کار میکنید؟ شما می توانید تخمک فریز شده استفاده نشده خود را به یک زن و شوهر یا یک مرکز تحقیقاتی اهدا کنید. همچنین می توانید از تخمک استفاده کنید.

چه انتظاری دارید؟

در طی این مراحل

انجماد تخمک دارای چندین مرحله است: القاء تخمک گذاری، بازیابی تخمک و انجماد.

 

 

 
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا