دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا امکان ابتلا به عفونت واژن در دختران وجود دارد؟

در ابتدا باید ذکر کرد دخترخانم ها هم مانند خانم های متاهل ممکن است درگیر عفونت های واژن شوند و باید بدانید تنها راه دچار شدن به برخی از عفونت ها رابطه جنسی نیست.  ترشحات واژینال در تمام خانم ها تقریبا " یک  تا دو سال قبل از بلوغ شروع می شود و با یائسگی به پایان می رسد. رنگ، مقدار و حالت ترشحات واژن در دوران قبل و بعد از عادت ماهیانه تغییر می‌کند. ترشحات طبیعی در روزهای قبل از قاعدگی افزایش می یاید، در روزهای نزدیک به آزاد شدن تخمک (میانه سیکل قاعدگی ) ، تغییر کرده و حالت کش دار به خود می گیرد.

انواع باکتری های غیر بیماری زا به‌طور طبیعی در واژن وجود دارد این باکتری ها محیط واژن را اسیدی می کنند این محیط اسیدی ملایم به حفاظت واژن در برابر انواع عفونت ها کمک می کند. اما وقتی به هر علتی تعادل محیط اسیدی واژن به هم بخورد، شرایط برای رشد و تکثیر قارچ ها و باکتری ها  فراهم می شود و فعالیت آن ها در ناحیه واژینال سبب خارش و ترشحات غیر طبیعی و آزار دهنده می شود

ترشحات طبیعی واژن:

ترشحات طبیعی واژن برای سلامت واژن خانم ها ضروری است چون ترشحات واژینال سبب پاکیزگی واژن و جلوگیری از بروز عفونت می شود. ترشحات شفاف یا شیری رنگ که خروج آن با خارش و سوزش همراه نباشد و هم چنین بوی خاصی هم نداشته باشد ترشحات طبیعی تلقی می شود .

ترشحات غیر طبیعی واژن

عفونت ها انواع مختلف دارند ولی دو نوع رایج آن عفونت قارچی و عفونت باکتریایی می باشد یک ترشح سفید دلمه ای که شبیه پنیر می باشد اصولا " نشان دهنده عفونت قارچی است. ترشح سبز یا خاکستری معمولاً علامت عفونت باکتریایی است. خارش معمولاً با عفونت قارجی همراه است، گر چه ممکن است با هر یک از انواع عفونتها همراه باشد.

به طور کلی ترشحاتی که با خارش شدید و یا همرا ه با بوی بسیار بد مانند بوی ماهی همراه باشد و یا دلمه مانند مثل پنیر و یا سبز  رنگ و کف آلود باشد ترشحات غیر طبیعی تلقی می شود . گاهی علائم عفونت ادراری مانند تکرر ادرار و یا سوزش ادرار هم به نشانه‌های فوق اضافه می شود که در این صورت، انجام آزمایش ادرار برای تشخیص عفونت ادراری باید انجام گیرد.

انواع عفونت واژن در دختران

سه نوع عفونت واژن وجوددارد: عفونت قارچی، عفونت باکتریایی و عفونت انگلی.

باید درنظر داشتیه باشید که محیط مجاری تناسلی به‌طور طبیعی دارای شرایط خاصی است؛ به طوری‌که عفونت‌های ذکر شده، در حالت عادی قادر به رشد و تکثیر دراین محیط نیستند، مگر این که مشکلی وجود داشته باشد.

عفونت قارچی واژن در دختران

منشأ عفونت‌های قارچی اندام تناسلی زنان، عمدتا نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس است. این قارچ طبق معمول بطور طبیعی در محیط واژن وجوددارد و محیط اسیدی واژن مانع از رشد این قارچ‌ها می شود. حال اگر به دلیلی از اسیدی بودن محیط واژن کاسته شود، قارچ‌ها رشد بیشتر خواهند کرد و سبب عفونت قارچی در واژن می شوند.

علل ایجاد عفونت قارچی در دختر خانم ها

  • مصرف بعضی از آنتی بیوتیک‌ها
  • مصرف قرص‌های پیش گیری از حاملگی
  • بیماری قند
  • استفاده از کورتون
  • زمان سیکل ماهیانه

علایم اصلی واژینیت قارچی در دختر خانم ها

  • خارش و ترشحات واژینال میباشد. خارش طبق معمول شدید است و ممکن است باعث التهاب نواحی مربوطه گردد.
  • ترشحات به صورت سفید رنگ و غلیظ است که در عین حال دارای چسبندگی کم و پنیری و دلمه ای شکل و سست می باشد. این ترشحات طبق معمول فاقد بو و یا دارای بوی کپک بوده، ولی به هیچ‌وجه متعفن نیست، مگر آنکه سایر عوامل عفونت‌زا همراه قارچ باعث بروز واژینیت شده باشند.

عفوت باکتریایی واژن در دختران

عفونت‌های باکتریایی دستگاه تناسلی بیشتر توسط باکتری به نام گاردنلا واژینالیس ایجاد میشود. این میکروب به‌طور طبیعی در محیط دستگاه تناسلی موجود است، ولی در شرایط خاص ممکن است رشدکرده و باعث بروز بیماری شود. اصلی ترین علل ایجاد آن از طرق رابطه جنسی است ولی در دختر خانم ها می تواند به دلایل زیر باشد.

علل ایجاد عفونت باکتریایی در دختر خانم ها

-دوش واژینال و شستن مکرر مهبل با فشار آب

- توالت آلوده

- تختخواب کثیف

 -استخرهای شنا و استفاده از حوله آلوده

علائم عفونت باکتریایی واژن

ترشحات واژینال به رنگ سفید مایل به خاکستری و یا زرد رنگ بوده و بوی شبیه ماهی و ناخوشایندی دارد، ولی خارش و التهاب یا اصلا موجود نیست و یا بسیار خفیف‌تر از عفونت قارچی می باشد.

 عفونت انگلی واژن در دختران

عفونت‌های انگلی مجاری تناسلی در بیشتر اوقات به واسطه نوعی انگل تک‌سلولی ایجاد می شود. این انگل بطور طبیعی در مجاری تناسلی زندگی نمی کند و ابتلا به آن ممکن  است از طریق تماس جنسی در متاهلین و یا برخی برخی لوازم «مانند حوله آلوده» و محیط‌های آلوده «مانند استخر» صورت پذیرد. در تعداد زیادی از موارد ممکن است این عفونت فاقد علایم و یا توأم با علایم خفیفی باشد. از بارزترین خصوصیت آن وجود ترشح واژینال بیش از حد است. این ترشح دارای رنگ خاکستری یا سبز رنگ بوده و بوی آن زننده میباشد. روی آن حباب‌های هوا مشاهده می شود که باعث ایجاد ظاهری کف مانند می گردد.

پیشگیری از عفونت واژن:در دختران

  • اولین و مهم ترین نکته برای پیشگیری از عفونت های تناسلی در دختران ، رعایت بهداشت فردی است.
  • در دستشویی های عمومی و مدارس مراقب باشید در هنگام شستشو، شلنگ دستشویی با بدن شما تماس نداشته باشد.
  • همیشه  محیط واژن و اطراف آن را خشک و تمیز نگه دارید. رطوبت، رشد میکروب ها را تسریع کرده و سبب عفونت می شود .
  • از صابون های معطر و بو دار برای شستشوی واژن استفاده نکنید .
  • برای شستشوی واژن از آب و شوینده های ملایم استفاده کنید .
  • از پوشیدن لباسهای تنگ مانند شلوار جین، جوراب شلواری به مدت طولانی خودداری کنید
  • لباس های زیر خود را جدا از سایر لباس ها و جدا از لباس های زیر سایر اعضای خانواده بشویید.
  • لباس های زیر خود را با قرار دادن در آفتاب یا اتو کردن خشک کنید
  • نوار بهداشتی را در دوران قاعدگی باید هر چهار تا شش ساعت یک بار(حداکثر هشت ساعت) عوض کنید .
  • اگر مبتلا به دیابت هستید، کنترل سطح قند خون می تواند به جلوگیری از عفونتهای راجعه بخصوص عفونتهای قارچی کمک کند
  • خودسرانه از آنتی بیوتیک ها استفاده نکنید.

نکته آخر:

در صورت داشتن نشانه هایی مثل خارش و سوزش در ناحیه تناسلی و هم چنین ترشحات غیرطبیعی از واژن، حتما به پزشک مراجعه کنید. خود درمانی نکنید گاهی برخی درمان های خانگی علایم شما را بدتر می کند .

مطالب مرتبط

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا