دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

بارداری با سطح بالای HCG

اگر پزشک شما متوجه شده است که میزان hcg در طی بارداری بالا است، ممکن است به علت عوامل مختلفی باشد. در طول بارداری، بدن شما کورونیک گنادوتروپین هورمون (hCG) را تولید می کند.  دکتر از طریق آزمایش خون حدود 11 روز پس از تخمک گذاری و از طریق آزمایش ادرار تقریبا 12 تا 14 روز پس از تخمک گذاری، قادر به اندازه گیری سطح این هورمون است.  سطح این هورمون معمولا بین ماه های دوم و سوم بارداری افزایش میابد و بعد از آن کاهش میابد.

چه چیزی سبب افزایش سطح hCG می شود؟

تعیین اینکه دقیقا چه مقدار سطح hCG بالا است، ممکن است دشوار باشد، زیرا دامنه طبیعی سطح hCG در اوایل بارداری گسترده است و سطح hCG می تواند با نرخ های مختلف افزایش یابد و سقوط کند. بسته به اینکه در طول دوران بارداری چه اتفاقی می افتد، دستورالعمل های عمومی پزشکان صادر می شود.

سطح بالای hCG می تواند چندین نشانه متفاوت را نشان دهد، که بیشتر آنها مربوط به آن نباشد.  ممکن است به این معنی باشد که در محاسبه تاریخ بارداری دچار اشتباه شده باشید. همچنین می تواند نشان دهد که شما دارای بیش از یک قل هستید، مثلا صاحب  دوقلو یا چند قلو شده باشید.  اگر داروهای باروری مصرف می کنید، سطح hCG شما نیز افزایش می یابد. در کل می تواند به هیچ وجه معنی بدی نداشته باشد. برخی از زنان دارای سطح بالای hCG هستند و با حاملگی طبیعی ادامه می دهند و یک کودک تنها و سالم دارند.

به طور معمول، سطح بالای hCG می تواند عوارض مهمی را در بارداری شما، نظیر بارداری مولار نشان دهد.

بارداری مولار

حاملگی مولار یک اختلال نادر است که در یکی از هر 1000 حاملگی اتفاق می افتد. اعتقاد بر این است که حاملگیهای مولار از یک اشتباه ژنتیکی در اسپرم یا تخمک حاصل می شود که باعث می شود سلول هایی که باید به یک جنین تبدیل شوند به توده غیر سرطانی تبدیل میشود و رشد می کنند. در نتیجه، هیچ حاملگی وجود ندارد.

اگر شما دچار حاملگی مولار هستید، معمولا پزشک می تواند پس از 12 هفتگی (بعد از زمانی که قلب جنین باید بزند با سونوگرافی و آزمون لگن حاملگی مولار را تشخیص دهد.

ممکن است فشارخون بالا، تهوع شدید یا استفراغ، کم خونی، پرکاری تیروئید، رشد سریع رحم، پره اکلامپسی، کیست تخمدان، عبور تومور از طریق واژن، و لکه بینی یا خونریزی از واژن که قهوه ای تیره یا قرمز روشن باشد را تجربه کنید.

ممکن است بارداری مولار را بدون جراحی و از طریق یک روش شناخته شده به نام D & C  (کورتاژ تشخیصی) بارداریتان را ختم دهد. در طی یکD & C، متخصص زنان از طریق دهانه رحم، سلول های غیر طبیعی را از رحم شما پاکسازی می کند.

پس از بارداری مولار، ممکن است مجبور شوید شش ماه تا یک سال برای بارداری مجدد منتظر بمانید. گاهی پس از برداشتن بافت مولار، می تواند مجدد رشد کند و باعث عوارضی مانند خونریزی واژینال و حتی یک نوع نادر از سرطان شود.  اگر بارداری مولار داشته اید، پزشک شما احتمالا همچنان شما را تحت نظر قرار خواهد داد. شیمی درمانی یا هیسترکتومی نیز ممکن است برای درمان هر گونه عوارض بیشتر استفاده شود.

در آخر

اگر در دوران بارداری علائم غیر معمولی داشته یا در مورد میزان هورمون hCG  دچار علائم غیر معمول شده اید، ممکن است سطح هورمونhCG خود را در دو یا سه روز دوباره بررسی کنید تا ببینید آیا تغییر کرده است یا خیر. احتمال دارد که پزشک، علاوه بر آزمایش سطح  hCG، از چندین ابزار پزشکی مانند سونوگرافی و معاینه لگن استفاده کند.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا