دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

تخمک گذاری دردناک (میتل اشمرز)

میتل اشمرز چیست؟

میتل اشمرز درد یک طرفۀ زیر شکم است که در اثر تخمک‌گذاری (۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی) ایجاد شده و در بسیاری از موارد نیاز به درمان دارویی ندارد. در برخی از موارد محدود، درد ناشی از میتل اشمرز نیاز به درمان دارد. اگر درد نیمۀ دورۀ قاعدگی شما آزاردهنده است، ممکن است متخصص زنان برای شما قرص ضد بارداری تجویز کند تا از ایجاد درد جلوگیری شود.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: تعیین زمان تخمک گذاری

میتل اشمرز در سمتی از شکم که تخمک آزاد می‌شود، اتفاق می‌افتد، بنابراین درد ممکن است در هر ماه در یک سمت از شکم ایجاد شود. اگر در نیمۀ دورۀ قاعدگی خود درد داشته و این درد با مسکن بهبود پیدا می‌کند، به احتمال خیلی زیاد میتل اشمرز رخ داده است.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر درد میان دوره‌ای شما با علایمی مثل تهوع یا تب همراه باشد و یا برای مدت طولانی باقی بماند، توصیه می‌شود به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

علت دقیق میتل اشمرز ناشناخته است ولی موارد زیر به عنوان علت‌های احتمالی درد مطرح هستند:

درست قبل از تخمک گذاری، رشد فولیکول (بافت‌هایی که دور تخمک را احاطه می‌کنند. ) باعث ایجاد کشیدگی در بافت تخمدان شده و ایجاد درد می‌کند.

    خون یا مایعی که از فولیکول پاره شده آزاد می شود، باعث ایجاد درد و سوزش در دیوارۀ شکم (پریتوئن) می شود.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: از متخصص زنان نترسید!

شناسایی تخمک‌گذاری دردناک

۱چرخه قاعدگی خود را بدانید. زمان چرخه قاعدگی شما از اولین روز یک دوره قاعدگی است تا روز اول قاعدگی بعدی می‌باشد. یک چرخه معمول ۲۸ روز طول می‌کشد، اما اگر دوره‌های قاعدگی خود را بر روی یک تقویم قرار دهید، ممکن است متوجه شوید چرخه‌ی شما طولانی‌تر یا کوتاه‌تر است. در طول نیمه اول چرخه قاعدگی (قبل از تخمک گذاری)، شما قاعده و حیض می شوید، پوشش رحم شما دوباره ضخیم می شود و هورمون ها شروع به کار می کنند تا باعث تخمک‌گذاری شوند. در طول نیمه دوم چرخه قاعدگی (پس از تخمک گذاری) تخمک یا بارور می‌شود، یا بدن آماده می‌شود تا دوباره پوشش  رحم را از بین ببرد.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: قاعدگی و سلامت باروری
  •     چرخه قاعدگی شما می‌تواند چند روز در هر ماه متفاوت و متغیر باشد، و این چیزی نیست که نگران آن نباشید.
  •     با این حال، اگر چرخه قاعدگی شما به طور قابل توجهی تغییر کند (یک هفته یا بیشتر روی یک دوره چند ماهه)، بهتر است که دکتر خود را ببینید.
  •     اگر چه بسیاری از علل غیر نگران کننده برای دوره‌های متغیر وجود دارد، برخی از دلایل می‌توانند با درمان کمک و برطرف شوند (مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، که در آن دوره‌ها به علت عدم تعادل هورمونی نامتعادل می‌شوند)، بنابراین اگر شما در شک هستید ، مشاوره با دکتر متخصص زنان همیشه بهترین راه حل است.

۲بدانید چه زمانی تخمک‌گذاری می‌کنید. تخمک‌گذاری معمولا در اواسط چرخه قاعدگی رخ می‌دهد. برای زنان دارای یک دوره ۲۸ روزه معمولی، سپس، تخمک‌گذاری در اطراف روز ۱۴ اتفاق می‌افتد.

  • نیمه دوم چرخه قاعدگی (پس از تخمک‌گذاری) در ۱۴ روز (۱۴ روز قبل از شروع دوره بعدی)، در بین زنان همسان است. بنابراین، اگر فواصل زمانی قابل ملاحظه‌ی طولانی‌تر یا کوتاه‌تری بین دوره‌ها (نسبت به میانگین ۲۸ روز) داشته باشید، بدانید که تخمک‌گذاری را می‌توان با نمودار بندی ۱۴ روز قبل از شروع هر دوره محاسبه کرد.
  • درک کنید تخمک گذاری زمانی است که تخمک توسط تخمدان منتشر می شود. این امر موجب پاره شدن غشاء تخمدان در محل خروج تخمک می شود که می تواند با خونریزی و احساس فشار همراه باشد.برای بسیاری از زنان این موضوع قابل توجه نیست؛ با این حال، برای برخی، خون در حفره شکمی و فشار بر غشای تخمدان می تواند منبع قابل توجهی از ناراحتی و درد باشد.

۳علائم خود را ذکر کنید. اگر درد پایین شکمی یا لگن یا فشار در اطراف اواسط دوران قاعدگی خود را تجربه کرده‌اید و اگر این درد در عرض یک روز ناپدید شود و تا زمانی که دوباره تخمک گذاری نشود، دوباره ظاهر نشود، احتمالا تخمک گذاری دردناکی دارید. (می‌تواند درد از سایر اعضای داخلی باشد، اما درد با این الگوی خاص که اغلب سیکل‌ها را تکرار می کند اغلب از تخمک‌گذاری است).

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: علل درد پائین شکم در خانم‌ها
  • ممکن است متوجه شوید که درد فقط در یک طرف شکم شما در یک زمان وجود دارد. این به این علت است که تخمک‌گذاری تنها در یک طرف یا طرف دیگر اتفاق می‌افتد، و با هر چرخه قاعدگی متفاوت است (این درد متناوب نیست، بلکه به طور تصادفی تغییر م‌کند).
  • درد هنگام تخمک‌گذاری گاهی اوقات ممکن است با خونریزی جزئی واژن همراه باشد؛ ممکن است شما حالت تهوع نیز داشته باشید.

    درد از تخمک گذاری تمایل دارد که از چند ساعت تا دو تا سه روز در هر زمان به طول بیانجامد.

    تقریبا ۲۰٪ از زنان در اواسط دوره ، درد با تخمک‌گذاری را تجربه می‌کنند. در اغلب موارد، درد نسبتا خفیف است، اما در برخی موارد می‌تواند شدید و غیر قابل تحمل باشد.

۴ – با پزشک متخصص زنان خود در ارتباط باشید. تا زمانی که علائم شدید نیست، تخمک‌گذاری دردناک احتمالا بی‌ضرر است. با این وجود، مهم است که پزشک خود را ببینید و دیگر علل احتمالی درد را بررسی کنید (می‌تواند نشانه ای از آپاندیسیت، کیست تخمدان، بیماری التهابی لگن یا حتی حاملگی خارج رحمی باشد).

ملاقات با پزشک

چنانچه درد شما به علت میتل اشمرز شدید است، باید برای تشخیص و یا دریافت درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید.

چه کارهایی می‌توانید برای ملاقات با پزشک انجام دهید؟

می‌توانید لیستی شامل موارد زیر تهیه کنید:

  •     توصیف علایم به صورت دقیق
  •     یادداشت تاریخ شروع دوره قاعدگی اخیر
  •     مشکلات پزشکی که تاکنون داشته اید.
  •     مشکلات پزشکی والدین و یا خواهر و برادر شما
  •     تمام داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید.

چه سؤال‌هایی باید از پزشکتان بپرسید؟

سؤال‌هایی که می‌توانید در صورت مراجعه به پزشک مطرح کنید، به این شرح هستند:
  •     علت احتمالی علایم من چیست؟
  •     آیا علت‌های احتمالی دیگری برای این علایم وجود دارد؟
  •     آیا ممکن است با گذشت زمان علایم من تغییر کند؟
  •     آیا باید آزمایش انجام دهم؟
  •     چه درمان‌ها یا روش‌های کاهش درد می‌تواند به تسکین درد من کمک کند؟

چه انتظاری از پزشکتان می‌توانید داشته باشید؟

احتمالاً پزشکتان تعدادی سؤال به این شرح از شما خواهد پرسید:
  •     چند روز از آخرین قاعدگی شما می‌گذرد و قاعدگی‌های شما چند روزه است؟
  •     علایم شما چگونه است؟
  •     در کدام قسمت‌ها احساس درد دارید؟
  •     چه مدت است که در این نواحی احساس درد دارید؟ آیا درد شما ثابت و بدون وقفه است و یا بعد از هر چند دقیقه یا چند ساعت فروکش کرده و آرام می‌شود؟
  •     اگر بخواهید از بین یک تا ده به درد خود امتیاز بدهید، کدام عدد را در نظر می‌گیرید؟
  •     چه مدت قبل یا بعد از قاعدگی، درد شما شروع می‌شود؟
  •     آیا علایم دیگری مثل تهوع، استفراغ، اسهال، کمردرد، سرگیجه یا سردرد دارید؟
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا