دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

بهترین روش های تعیین جنسیت جنین

آیا ما می توانیم جنسیت فرزندمان را انتخاب کنیم؟

بله، انتخاب جنسیت فرزند شما از لحاظ تکنیکی امکان پذیر است، به لطف پیشرفت درمان های ناباروری، پزشکان می توانند جنین های دختر و پسر را تشخیص دهند.

دلایل انتخاب جنسیت جنین برای زوجین:

  1. میخواهند از ایجاد اختلالات ژنتیکی مرتبط با جنسیت فرزندان خود جلوگیری کنند.
  2. والدینی که دارای فرزندی از یک جنس هستند و مایل به داشتن فرزند دیگری از جنس دیگر می باشند.

اما امروزه گزینه های انتخاب جنسیت به همان اندازه موثر، مقرون به صرفه و یا در دسترس نیست. دقیق ترین روش انتخاب جنسیت هزینه زیادی دارد  و اغلب به این معنی است که شما باید تحت درمان های تهاجمی ناباروری قرار گیرید و داروهای باروری را با عوارض جانبی بالقوه مصرف کنید.

اگر شما برای متعادل سازی خانواده خود مطمئن هستید، باید شرایط لازم را رعایت کنید. بعضی از کلینیک ها محدودیت سنی برای اینکار دارند، اما همه، آزمایشات هورمونی را انجام خواهند داد تا ببینند آیا هنوز هم بارور هستند یا نه.

درمان ناباروری و انتخاب جنسیت با تکنولوژی بالا

درمان ناباروری یکی از راه های سعی در انتخاب جنسیت کودک شما است. لقاح مصنوعی و لقاح آزمایشگاهی (IVF) دو نوع درمان ناباروری هستند که همچنین می توانند از تکنیک های تعیین جنسیت استفاده کنند.

این درمانها نیازمند سرمایه گذاری در زمان و پول زیادی هستند و اغلب به این معنی است که شما باید داروهای باروری را مصرف کنید. قبل از تصمیم گیری درباره اینکه آیا انتخاب جنسیت با تکنولوژی برای شما مناسب است یا خیر ،اطمینان حاصل کنید.

 لقاح مصنوعی یک نوع درمان است که اسپرم را به محل لقاح نزدیکتر می کند. روش های مختلف لقاح مصنوعی وجود دارد، اما تلقیح داخل رحمی (IUI) شایع تر است.

هنگامی که شما IUI دارید، متخصص زنان از یک لوله نازک (کاتتر) برای قرار دادن اسپرم به طور مستقیم در رحم استفاده می کند. شما همچنین ممکن است نیاز به داروهای باروری داشته باشید. در مطب دکتر نعمت اللهی این روش به بهترین صورت انجام می گیرد.

در IVF، لقاح خارج از بدن شما انجام می شود. (در شرایط آزمایشگاهی یعنی "در لوله آزمایشگاهی" است).  IVFبا یک دوره از داروهای باروری شروع می شود تا تخمدان ها را تحریک کنند تا تخمک های متعدد را برای باروری تولید کنند، به جز تخمک هایی که هر ماه تولید می شود.

هنگامی که تخمک های شما آماده بازیابی هستند، سپس متخصص زنان یک سوزن نازک را از طریق دیواره واژن وارد می کند تا تخمک ها را از فولیکول ها بردارد.

پس از آن، تخمک های شما با اسپرم در یک ظرف کشت لقاح داده می شود. سه تا پنج روز بعد، متخصص زنان تخمک های لقاح داده شده را جایگزین میکند – حالا جنین به وسیله یک لوله نازک از طریق مهبل و دهانه رحم قرارداده میشود. تعداد جنین های وارد شده بستگی به سن شما، کیفیت جنین و تاریخ باروری شما دارد.

به عنوان یک قاعده کلی، اگر شما کمتر از 35 سال داشته باشید و جنین ها سالم باشند، بیش از دو جنین منتقل نمی شود.

تست ژنتیک قبل از لانه گزینی

تست ژنتیکی قبل از لانه گزینی، روشی است که می تواند در طول IVF انجام شود تا یک یا دو سلول را از یک جنین بردارد و آنها را برای اختلالات ژنتیکی یا کروموزومی آزمایش کند. دو نوع تست وجود دارد: تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) و غربالگری ژنتیکی قبل از لانه گزینی. (PGS) هر دو تست را می توان برای غربال کردن جنسیت جنین استفاده کرد، اما آزمایشاتی که شما انجام می دهید بستگی به علتی که شما می خواهید جنسیت فرزندتان را انتخاب کنید، دارد.

در تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی ( PGD)، والدین با اختلالات ژنتیکی ارثی می توانند جنین خود را آزمایش کرده و خطر ابتلا به یک کودک با شرایط مشابه را کاهش دهند. گاهی اوقات مهم است که جنسیت جنین تعیین شود زیرا برخی از اختلالات ژنتیکی مرتبط با جنس است و به طور عمده بر مردان تاثیر می گذارد.

به عنوان مثال، اگر یک زن و شوهر در معرض خطر داشتن یک پسر با دیستروفی عضلانی باشند، PGD میتواند جنین های مرد را با ژن غیر طبیعی تشخیص دهد. و این جنین در رحم نباید کاشته شود.

در غربالگری ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGS) ، جنین ها از والدینی که احتمالا تعداد کافی از کروموزوم های عادی دارند، برای اختلالات کروموزومی مانند سندرم داون مورد آزمایش قرار می گیرند PGS. همچنین می تواند جنین را برای  تعیین جنسیت نمایش دهد، بنابراین برخی از درمانگاه های باروری این تست را به دلایل غیر پزشکی، از جمله تنظیم خانواده ارائه می دهند.

اثربخشی

PGD و PGS تقریبا 100 درصد در تعیین جنسیت جنین دقیق هستند.

روش انجام تست

در طی یک دوره  IVF، تخمک ها با اسپرم در یک ظرف کشت لقاح داده میشوند. یک سلول تک بعدی  یا سلول هایی از هر یک از جنین های 3 تا 5 روزه برداشته می شود و برای ناهنجاری های ژنتیکی یا مجموعه ای طبیعی از کروموزوم ها و همچنین کروموزوم های جنس X و Y مورد آزمایش قرار می گیرد.

در چرخه IVF به طور منظم، دانشمندان با نگاه کردن به آنها در زیر میکروسکوپ سعی می کنند تعیین کنند که کدام جنین شانس بهتری برای لقاع را دارد. اما در آزمایش ژنتیکی قبل از لانه گزینی، جنین ها به طور کامل برای ناهنجاری های ژنتیکی و کروموزومی و جنسیت، مورد آزمایش قرار می گیرند.

با انتقال تنها جنین های سالم به رحم، احتمال بچه دار نشدن یا داشتن یک کودک مبتلا به اختلال ژنتیکی کمتر می باشد. اگر شما 35 سال یا بیشتر دارید ، برای بررسی ناهنجاری های ژنتیکی آزمایش های قبل از زایمان مانند آمنیوسنتز یا نمونه برداری ویلیوز کوریونی (CVS) هنوز هم پیشنهاد می شود.

در روش IVF پزشک معمولا بیشتر از یک جنین را به رحم انتقال می دهد - این تعداد بستگی به سن شما، کیفیت جنین و تاریخ باروری شما دارد. (اگر شما 40 سال یا بیشتر دارید، معمولا 3 تا 4 جنین ممکن است منتقل شود.) اما اگر PGD یا PGS دارید، معمولا پزشکان جنین را کمتر می کنند، زیرا قبلا آنهایی را که برای لقاح احتمال کمتری دارند و یا در نتیجه حاملگی سالم هستند ، ازبین میروند.

مزایا

اگر باردار شوید، PGD و PGS به طور100 درصد به شما اطمینان می دهند که یک کودک از جنسیتی که می خواهید را خواهید داشت.

به دنبال چرخه PGD یا PGS، جنین های باقی مانده هر دو جنس می توانند یخ زده شوند. درصورتی که شما بچه دار نشدید یا تصمیم بگیرید فرزندان بیشتری داشته باشید شما می توانید در آینده از آنها استفاده کنید. جنین های منجمد دارای میزان موفقیتی شبیه به انتقال تازه هستند، اما این روش کمتر به صورت مستقیم و به طور قابل توجهی ارزان تر است.

معایب

یک تست IVF با آزمایش ژنتیکی قبل از لانه گزینی می تواند هزینه زیادی داشته باشد.

این روش غیر مستقیم است و برداشتن تخمک از تخمدان ها میتواند دردناک باشد. داروهای باروری می توانند عوارض جانبی ناخوشایند، از جمله افزایش وزن، التهاب، تورم و تاری دید را داشته باشند.

همانطور که با هر حاملگی IVF، احتمال بیشتری دارید که چندین تولد داشته باشید. براساس آخرین آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، از تمامی نوزادان بارور شده از طریق  IVF (و روش های مرتبط با انتقال چندین جنین) حدود 46 درصد دوقلو یا چندقلو بودند. با این حال، امکان چندقلویی ممکن است با PGD و PGS پایین باشد زیرا در بسیاری از موارد فقط یک جنین منتقل می شود.

در زنان پایین تر از 35 سال، حدود 46 درصد از چرخه های جدید IVF منجر به تولد زنده می شوند و این درصد با افزایش سن کاهش میابد. (اکثر مراکز IVF میزان موفقیت بیشتر با PGD و PGS را نشان می دهند زیرا جنین های غیر طبیعی حذف می شوند.)

شما باید تصمیم بگیرید که با جنین های استفاده نشده چه کار میخواهید کنید: منجمد کنید ، به زوج دیگر و یا برای تحقیق اهدا کنید.

هزینه

طبق آمار انجمن جامعه پزشکی باروری آمریکا، هزینه میانگین کل یک دوره IVF  12،400 دلار است. تست ژنتیکی قبل از لانه گزینی هزینه ای معادل 5000 تا 8000 دلار دیگر هزینه های شما اضافه میکند.

دسترس پذیری

برخی از کلینیک های باروری تست ژنتیکی قبل از لانه گزینی را فقط به دلایل پزشکی پیشنهاد می کنند ، نه برای تعیین جنسیت. مراکز دیگر به شما اجازه می دهند از PGS برای انتخاب جنسیت کودک خود استفاده کنید حتی اگر دلیلی پزشکی برای انجام این کار ندارید.

تکنیک های خانگی

این روش ها غیر مستقیم و مقرون به صرفه هستند و شما می توانید آنها را در حریم خصوصی خانه خود انجام دهید. همه چیزهایی که باید انجام دهید این است که دمای بدن پایه خود را اندازه گیری کنید یا از کیت های پیش بینی تخمک گذاری استفاده کنید تا زمان تخمک گذاری تعیین شود. سپس زمان جنسیت مربوطه.

اما چگونه؟ کارآیی آنها در بهترین حالت مشکوک است.

روش شتل یا روش زمان بندی شده

مقاربت به موقع در روزهای خاص چرخه قاعدگی شما.

اثربخشی

طرفداران شتل ادعا می کنند که این تکنیک 75 درصد برای انتخاب دختران و 80 درصد برای انتخاب پسران موثر است، اما متخصصان دیگر شک دارند. در نظر داشته باشید که شما همیشه حدود 50 درصد احتمال تولد یک کودک از جنسی که می خواهید وجود دارد.

روش انجام

این نظریه این است که اسپرم حاوی کروموزوم  Y (برای پسران) از اسپرم حاوی کروموزوم X (برای دختران) سریعتر حرکت می کند. بنابراین اگر شما یک پسر میخواهید، روش شتل معتقد است که باید رابطه جنسی را تا حد ممکن نزدیک به تخمک گذاری کنید. اگر شما یک دختر میخواهید، 2 تا 4 روز قبل از تخمک گذاری، برنامه ریزی کنید که رابطه جنسی داشته باشید.

مزایا

  • آیا داروها یا روش های پزشکی مستقیم نیاز ندارید؟
  • رایگان یا کم هزینه
  • بی خطر

معایب

  • شما باید از یک کیت پیش بینی تخمک گذاری برای تشخیص زمان تخمک گذاری استفاده کنید یا نمودار دمای پایه ای خود را برای تخمین بهترین زمان برای مقاربت کردن بکار ببرید.
  • هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد.

دسترس پذیری

هر کس می تواند آن را در خانه امتحان کند.

روش ولان

مقاربت به موقع در روزهای خاص چرخه قاعدگی شما.

اثربخشی

الیزابت ولان ادعا می کند که روش او 68 درصد برای انتخاب پسران موثر است و 56 درصد برای انتخاب دختران موثر است، اما بسیاری از متخصصان به آن مشکوک هستند. به یاد داشته باشید که همیشه احتمال 50 درصد برای داشتن یک کودک از جنس مورد نظر دارید.

روش انجام

روش ولان مستقیما با روش شتل مخالف است. تئوری در اینجا این است که تغییرات بیوشیمیایی که در بازه‌های زمانی خاص در هر چرخه‌ی بدن زن رخ می‌دهد احتمال لقاح اسپرم دارای کروموزوم Y را با تخمک افزایش می‌دهد در حالی که در باقی زمان‌ها احتمال لقاح اسپرم حاوی کروموزوم X بیشتر است.

بنابراین اگر شما یک پسر میخواهید، باید چهار تا شش روز قبل از اینکه دمای بدن پایه شما افزایش پیدا کند، مقاربت داشته باشید. اگر شما یک دختر میخواهید، برنامه ریزی کنید تا دو تا سه روز قبل از تخمک گذاری، رابطه جنسی داشته باشید.

مزایا

  • آیا داروها یا روش های پزشکی تهاجمی نیاز ندارید؟
  • رایگان یا کم هزینه
  • بی خطر.

مضرات

  • شما باید هر روز دمای بدن پایه خود را برای پیدا کردن زمانی که شما تخمک گذاری میکنید اندازه گیری کنید، و یا از کیت پیش بینی تخمک گذاری استفاده کنید.
  • هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد.

دسترس پذیری

هر کس می تواند آن را در خانه امتحان کند.

کیت های انتخاب جنسیت

این کیت های خانگی بر اساس نظریه شتل است. کیت های دختر و پسری جداگانه شامل دماسنج، میله های آزمایش پیش بینی کننده تخمک گذاری، ویتامین ها، عصاره های گیاهی و دوش واژینال  تا به یک جنسیت خاص کمک کنند.

اثربخشی

سازندگان این کیت ادعا می کنند میزان موفقیت آن 96 درصد است، اما برخی از کارشناسان پزشکی معتقدند ادعاهای بیان شده هیچ منطق علمی ندارد.

روش انجام

از طریق دماسنج و بی بی چک از چرخه تخمک گذاری خود آگاه شوید. طبق روش شتل، اگر می خواهید یک دختر داشته باشید دو تا چهار روز قبل از تخمک گذاری مقاربت کنید، و اگر پسر می خواهید مقاربت خود در حد امکان به تخمک گذاری نزدیک باشد.

دوش واژینال در نظر گرفته شده است تا محیط واژن را تغییر دهد تا "بر روی شانسهایی که اسپرم حامل X یا اسپرم حامل Y در تخمک زدن موفق باشد، تحت تأثیر قرار گیرد." ویتامین ها وعصاره های گیاهی نیز برای داشتن فرزندی از جنسیت مورد نظر شما کمک میکنند.

مزایا

  • نیازی به روال پزشکی تهاجمی نیست
  • راحت.

مضرات

  • نرخ موفقیت آن مشکوک است.
  • گران.

دسترسی

کیت های انتخاب جنسیت از طریق GenSelect در دسترس هستند.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا