دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

بارداری با پریود نامنظم

داشتن پریود نامنظم کاملا بدیهی است، در حقیقت 25-14 درصد از خانم ها، سیکل های قاعدگی نامظمی را در زمان‌هایی که قدرت باروری داشته‌اند، تجربه کرده‌اند و دلایل مختلفی برای پریود نامنظم وجود دارد. مثل:

  *  سندروم تخمدان پلی کیستیک

  *  مشکلات تیروئیدی

  *  نارسایی تخمدان‌ها

  *  هایپر پرولاکتمی

  *  فیبروم‌های رحمی

  *  پولیپ‌های رحمی

  *  اندومتریوز

  *  مشکلات انعقادی

اما داشتن پریود نامنظم به این معنی نیست که بطور طبیعی قادر به بارداری نخواهید بود. با خواندن این مقاله متوجه خواهیدشد که آیا بارداری با پریود نامنظم امکان دارد؟ و در صورت امکان راه حل آن چیست؟بهترین راه‌ها جهت بارداری به این بستگی دارد که علت پریود نامنظم چه چیزی باشد.

 

پریود منظم و پریود نامنظم به چه معناست؟

یک سیکل منظم پریود در بهترین حالت ممکن 28 روز طول می‌کشد که از روز اول خونریزی تا روز اول قاعدگی بعدی، حساب می‌شود. با این حال ممکن است، سیکل‌های قاعدگی از 35-21 روز طول بکشند و همچنان منظم در نظر گرفته شوند. زمانی سیکل قاعدگیتان نامنظم در نظر گرفته می شود، که کمتر از 21 روز یا بیشتر از 35 روز طول بکشد. همچنین زمانی نامنظم در نظر گرفته می‌شود که از یک ماه تا ماه دیگر بسیار متنوع باشد، به این معنی که سیکل قبلی 22 روز طول بکشد و سیکل بعدی 34 روز باشد، که در این صورت هر چند که تعداد روز ها در بازه نرمال (21 – 35 ) است ولی به علت تنوع از یک ماه تا ماه های دیگر، پریود نامظم شمرده می شود. سیکل پریودی در طی چندین ماه می‌تواند دقیقا یک عدد نباشد و مقداری جزئی در حد چند روز تغییر کند و همچنان پریود منظم در نظر گرفته شود.

 

علائم تخمک گذاری در پریود نامنظم

شناخت علائمی که نشان دهنده این باشد که بدن به زودی تخمک گذاری می کند، بهترین راه جهت حساب کردن سیکل است. آنالیز سیکل پریودی و شناسایی روزهایی که قدرت باروری افزایش پیدا می کند، بهترین راه برای پاسخ به سوال بارداری با پریود نامنظم است.

 

بعضی از علائم تخمک گذاری در پریود نامنظم عبارتند از:

* تغییر در دمای پایه بدن(BBT)

دمای پایه بدن در طول سیکل قاعدگی تغییر می‌کند. این دما در زمان تخمک‌گذاری به بالاترین مقدار خود می‌رسد و سریعا به اندازه نیم درجه افزایش می‌یابد. اندازه گیری دمای پایه بدن، موقع صبحگاه، اولین راه جهت کمک به پیدا کردن بازه زمانی باروری است.

 

* تغییر در مخاط دهانه رحمی:

پس از اینکه خونریزی قاعدگی تمام شود، مقدار ترشحات بسیار ناچیز است، اما پس از چند روز بسیار زیاد می‌شود و به رنگ سفید تغییر می‌کند. وقتیکه تخمک‌گذاری اتفاق بیفتد، این ترشحات شبیه به سفیده تخم مرغ خام می‌شوند که شفاف، کشسان و غلیظ هستند.

 

* درد های شکمی:

بعضی از خانم‌ها حین تخمک‌گذاری دردی ملایم و به حالت تیر کشیدن زیر شکمشان حس می‌کنند که به عنوان درد ملایم شناخته می‌شود.

 

* تغییر در دهانه رحم:

تغییر در سطح هورمون‌ها باعث می‌شود که تخمک گذاری را ایجاد کند و رحم نرم‌تر شود و مقداری به سمت بالا آید و اندکی دهانه رحمی باز شود، که به اسپرم ها اجازه ورود به داخل را می‌دهد، تا لقاح صورت گیرد.

دنبال کردن این علائم باعث می‌شود به راحتی بتوانید زمان تخمک‌گذاری را حساب کنید و به بازه تخمک‌گذاری خود، دستیابی پیدا کنید، که این راه در جهت بارداری سریع نقش بسیار مهمی دارد.

* همچنین می توانید از کیت‌های تشخیص تخمک گذاری استفاده کنید، تا روزهای تخمک‌گذاری را پیشبینی کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

چه دلایلی باعث می‌شود که با وجود پریود نامنظم، بارداری به سختی انجام شود؟

شرایط مختلف زیادی وجود دارد که سیکل های نامنظم قاعدگی را باعث می‌شوند.

* اگر سیکل قاعدگی به دلیل استرس یا بارداری نامنظم شود، طبیعی است. اما اگر سیکل‌های قاعدگی، برای طولانی مدت نامنظم شوند، میبایست به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید که به دلایل پریود نامنظم پی ببرد و مشکلات به وجود آماده را درمان کند.

* تنظیم پریودهای نامنظم زمانی بیشتر اهمیت دارد که قصد بارداری با پریود نامنظم دارید.

خانم‌هایی که پریودی نامنظم دارند، سالیانه 11 – 13 درصد شانس بارداری دارند، با این حال خانم‌ها با داشتن پریود نامنظم، فرصت و شانس بارداری کمی دارند.

 

شرایطی که باعث پریود نامنظم می‌شوند، شامل:

* سندروم تخمدان پلی کیستیک(PCOS):

یک سندروم شایع در بین خانم های جوان است، که 10 درصد از خانم هایی که در سن باروری و دارای مشکلات غدد ترشحی داخلی هستند را درگیر می کند. سندروم تخمدان پلی کیستیک باعث می شود، کیست های ریزه ریزه در تخمدان ها ظاهر شود. این کیست ها با عملکرد طبیعی تخمدان ها مداخله کرده و باعث پریود نامنظم و مشکلات ناباروری طولانی مدت می شود. پزشک می تواند داروهای ضدبارداری خوراکی را تجویز کند تا با وجود پریودهای نامنظم، بارداری سریعا و به طور طبیعی اتفاق بیفتد.

 

* هایپر یا هایپوتیروئیدی (پرکاری یا کمکاری غده تیروئید)

غده تیروئید با عملکردش تمامی فرایندها را درون بدن کنترل می‌کند. پرکاری و یا کم کاری غده تیروئیدی باعث ناباروری، تغییرات وزنی، افسردگی، پرخاشگری و بسیاری از علائم دیگر می‌شود. به محض اینکه درمان را دریافت کنید و عملکرد غده تیروئید نرمال شود، شانس بارداری به مراتب بالا می‌رود.

 

* هایپرپرولاکتمیا:

پرولاکتین هورمونی است که باعث ترشح شیر از سینه‌ها می‌شود، این هورمون با مداخله در هیپوتالاموس، هیپوفیز و رشته تخمدان‌ها، باعث ناباروری و مانع از تخمک‌گذاری می‌شود. به همین دلیل است که خانم‌های شیرده، شانس کمتری برای بارداری دارند. در بعضی موارد هورمون پرولاکتین افزایش یافته و خانم‌هایی که از هایپرپرولاکتمیا رنج می‌برند و پریودی نامنظمی دارند، شانس کمتری جهت بارداری طبیعی و سریع دارند. این وضعیت، علائم دیگری را نیز باعث می‌شود مثل: خشکی واژن، سفتی و حساس شدن سینه‌ها و ترشحات شیر از نوک پستان‌ها

 

* مشکلات وزنی:

وزن سالم یکی از فاکتورهای مهم برای بارداری سریع است. داشتن اضافه وزن یا کمبود وزن هر دو می‌تواند باعث پریود نامنظم، نوسان سطح هورمونی و مشکلات تخمک‌گذاری شود. داشتن وزن سالم در خانم هایی که به صورت طبیعی باردار نمی شوند و شکست می خورند، اولین چیزی است که پزشکان توصیه می کنند داشته باشند.

 

چگونه با وجود پریود نامنظم سریعا باردار شویم؟

اگر پریودهایتان نامنظم است، میبایست به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص و درمان لازم را به کار گیرد. خوشبختانه یک سری راهکار ها وجود دارد که می توانید آن‌ها را به کار گیرید، تا با وجود پریود نامنظم بتوانید باردار شوید. هرچند که این راهکارها نمی‌توانند جایگزین درمان‌های پزشکی شوند، اما می‌توانند در افزایش شانس بارداری کمک کننده باشند.

 

تخمک‌گذاریتان را دنبال کنید:

از یک تقویم قاعدگی استفاده کنید، که بازه زمانی تخمک‌گذاری را برایتان مشخص کند. اپلیکیشن مربوطه در سایت می‌تواند طول دوره پریودی را بر اساس اطلاعاتی که شما در اختیارش قرار می‌دهید، حساب کند و همچنین می‌توانید علائمتان در این اپلیکیشن داشته باشید. همچنین می‌توانید از دمای پایه بدنتان و ترشحات واژینال برای پیش بینی زمان دقیق تخمک‌گذاری کمک بگیرید یا از کیت تشخیص زمان تخمک‌گذاری استفاده کنید.

 

رابطه جنسی بیشتری داشته باشید:

داشتن رابطه جنسی بیشتر، یکی از بهترین روش‌هایی است که باعث بارداری طبیعی با وجود پریود نامنظم می‌شود. به یاد داشته باشید که اسپرم بیش از 5 روز در بدن می‌تواند زنده بماند، این بدان معنی است که، هرچند سیکل قاعدگیتان بی‌نظم باشد، شانس بارداری با افزایش تعداد رابطه (یک بار در طی دو روز)  در طول یک ماه افزایش می‌یابد. اگر اغلب رابطه جنسی داشته باشید، به صورت اتفاقی ممکن است، در بازه تخمک گذاری قرار بگیرد.

 

عادت های بدتان را ترک کنید:

سالم بودن یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌توان با وجود پریود نامنظم، به طور طبیعی باردار شد. بسته به دلیل پریود نامنظم تغییرات شیوه زندگی ممکن است برای حل مشکلات کافی باشد یا نباشد. با این حال، حتی اگر نیاز بود، درمان‌های پزشکی را انجام دهید. با ترک عادت‌های بد زیر شانس خود را برای بارداری افزایش دهید:

سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، مصرف بیش از حد کافئین، نداشتن خواب کامل، بی تحرک بودن، رژیم غذایی و ورزش سخت

 

وزن ایده آل داشته باشید:

اگر اضافه وزن یا کمبود وزن دارید، رسیدن به یک وزن ایده آل می‌تواند در رفع مشکلات بارداری، کمک کننده باشد. اضافه وزن یا کمبود وزن هر دو، می‌تواند باعث نوسان سطح هورمونی شود که تخمک گذاری را بهم میریزد و پریودهای نامنظم را باعث می‌شود و از اینکه به صورت طبیعی باردار شوید جلوگیری می کند، علاوه بر این، ورزش مناسب و مداوم می‌تواند در مشکلات باروری کمک کننده باشد. اگر تصمیم گرفته‌اید که باردار شوید، با رسیدن به یک وزن ایده آل، این نوسانات را تنظیم کنید. به یاد داشته باشید در بعضی موارد، مشکلات وزنی، به وسیله نوسانات هورمونی ایجاد می‌شوند و هیچ دلیل دیگری ندارند. اگر مدت هاست که برای رسیدن به یک وزن ایده آل تلاش می‌کنید، اما به آن دست نیافته اید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا شرایط هورمونیتان را بسنجد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا