دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

دلایل ایجاد خون سیاه پریودی

برای اکثر بانوان، قاعدگی در سنین 13-12 سالگی آغاز می‌شود. خون قاعدگی، ترشحاتی از بافت موکوزی دیواره رحمی و خونی است که هر ماه از واژن ریزش می‌کند. قاعدگی یکی از مهم‌ترین نشانه‌های سلامت بانوان است. مشخصه‌های گوناگون یک پریود شامل رنگ خون قاعدگی، طول دوره قاعدگی و نوع بافت خونریزی است که علائم حیاتی و سلامت فرد را نشان می دهد. ممکن است در زمان قاعدگی رنگ های مختلفی از خون را دیده باشید. که طیفی از قرمز روشن تا نارنجی، قهوه‌ای تا خون سیاه پریودی دارد. با این حال، خیلی از این رنگ‌ها نرمال هستند و نشان‌دهنده سلامت جنسی فرد است. اما بعضی از رنگ‌ها غیر طبیعی بوده و باید برای رفع مشکل به متخصص زنان مراجعه شود.

چرا رنگ خون قاعدگی تیره و سیاه می‌شود؟

داشتن خونریزی سیاه و تیره در زمان قاعدگی می‌تواند غیر منتظره و برای برخی واقعا ترسناک باشد. در بعضی موارد، خون سیاه پریودی می‌تواند دلایلی داشته باشد.

در این مطلب از دلایل ایجاد خون سیاه پریودی برایتان می‌گوییم.

رنگ تیره و سیاه خون قاعدگی و ترشحات واژینال می‌تواند ترسناک باشد، اما همیشه مربوط به دلیل خاصی نیست. خون سیاه قاعدگی، ممکن است برای هر خانمی در سیکل قاعدگی، مخصوصا در روزهای ابتدایی پریود ایجاد شود. خون سیاه پریودی، خونی است که مدت بیشتری در رحم مانده است، در معرض اکسیژن قرار گرفته و در اثر واکنش با آن سیاه شده است. این روال باعث می شود که رنگ خون قاعدگی، تیره‌تر به نظر برسد. این خون معمولا شبیه به رنگ قهوه‌ای است. در بعضی موارد، به خاطر وجود ترشحات سیاه و خون تیره از واژن، می‌بایست آن را جدی گرفت و به متخصص زنان مراجعه کرد.

خون تیره قاعدگی فقط در ابتدای پریودی یا در روزهای پایانی سیکل ایجاد شود:

خون قاعدگی معمولا ممکن است در روزهای آغازین و پایانی دوره قاعدگی، سبک باشد. این شرایط به دلیل این است که خون قاعدگی ممکن است برای اینکه از بدن خارج شود، مدتی در رحم مانده باشد و با اکسیژن واکنش داده و رنگ تیره مشکی یا قهوه‌ای به خود بگیرد.

زمانیکه چیزی در داخل(رحم یا واژن) گیر کرده باشد:

خون سیاه پریودی می‌تواند نشانگر این باشد که یک جسم خارجی در داخل واژن گیر کرده است. این اتفاق زمانی می‌افتد که به طور اتفاقی تامپون دوم را بدون خارج کردن تامپون اول در واژن گذاشته‌اید یا اینکه فراموش کرده‌اید تامپونی را که در روزهای پایانی قاعدگی در واژن گذاشته‌اید خارج کنید. سایر اجسامی که ممکن است در واژن گیر کنند می‌توان به اجسامی مثل کاندوم، وسایل جنسی، وسایل جلوگیری از بارداری مثل اسفنج‌ها، دیافراگم‌ها، حلقه‌ها و فنجان قاعدگی اشاره کرد.

در طول مدت این اجسام دیواره واژن را آزار می‌دهند و باعث ایجاد عفونت می‌شوند. علاوه بر خون سیاه پریودی، علائم دیگری نیز ممکن است تجربه کنید.

* ترشحات واژن با بوی ناخوشایند

* خارش و ناراحتی واژن و بافت‌های اطراف آن

* قرمزی، التهاب و تورم بافت‌های اطراف ناحیه تناسلی

* تب

* احساس ناراحتی حین دفن ادرار

اگر خون سیاه پریودی یا دیگر علائمی که در قسمت بالا اشاره شد را تجربه کردید و احساس می‌کنید که ممکن است چیزی در واژنتان گیر کرده باشد، حتما به متخصص زنان مراجعه کنید. در بعضی از موارد نادر، ممکن است عفونت ایجاد شده، زندگی فرد را تحت خطر قرار دهد و باعث سندروم شوک سمیت شود یعنی عفونت وارد خونتان شود و خونتان عفونی شود.

نگه داشتن خون قاعدگی به دلیل هماتوکولوپوس (بسته و بی سوراخ بودن پرده بکارت)

نگه داشتن قاعدگی در بدن یا ماندن خون قاعدگی وقتی اتفاق می‌افتد که خون قاعدگی نمی‌تواند از کانال واژن خارج شود و واژن و رحم را پر می‌کند. به همین دلیل با گذشت زمان خون مانده، سیاه و تیره می‌شود. ماندن خون قاعدگی و خارج نشدن آن از واژن و رحم به دلیل بیماری‌های مادرزادی، جداره واژن یا پرده بکارت یا دلایل بسیار نادر دیگری مثل فقدان رحم ایجاد می‌شود. در بعضی از بانوان هیچ علائمی ظاهر نمی‌شود اما در دیگر افراد ممکن است علائم به صورت آشکارا در موضع یا به صورت گردشی نمایان شود.

وقتیکه مسدود بودن واژن بسیار شدید باشد به صورت آشکارا باعث فقدان قاعدگی و آمنوره می‌شود. دیگر علائم هماتوکولوپوس به صورت درد شکمی در ناحیه زیر شکم، اندومتریوز و چسبندگی است.

آیا سرطان رحمی باعث خون سیاه پریودی می‌شود؟

در بعضی از موارد نادر، خون سیاه قاعدگی یا ترشحات سیاه واژینال، ممکن است نشانگر سرطان دهانه رحم باشد. هرچند که احتمال دارد سرطان دهانه رحم در بعضی از بانوان هیچگونه علائمی نداشته باشد. خونریزی غیرطبیعی واژینال پس از نزدیکی یا بین پریودها می‌تواند از علائم رایج سرطان دهانه رحم باشد. در مراحل اولیه سرطان، ترشحات ممکن است روشن یا سفید و با بوی ناخوشایند و آبکی باشند، یا ممکن است شامل ترشحات سیاه یا قهوه‌ای تیره باشد.

به غیر از خون سیاه قاعدگی، ممکن است علائم دیگری در حین پیشرفت بیماری داشته باشید. مثل:

* ضعف و خستگی

* قاعدگی‌های طولانی‌تر و سنگین‌تر

* درد هنگام مقاربت

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: مقاربت جنسی دردناک

* کاهش وزن

* درد لگن

* ناراحتی حین دفع ادرار

* ناراحتی حین دفع مدفوع

* ورم پاها

برچسب ها قاعدگی واژن
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا