دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چه زمانی بچه‌دار شویم؟

امروزه با توجه به  شرایط جامعه و بالا رفتن سن ازدواج در جوانان، به تبع آن سن بارداری نیز بالاتر رفته است. با توجه به این شرایط تاکنون به این نکته فکر کرده‌اید که بهترین سن بارداری چه زمانی است؟ شاید در گذشته مردم بیشتر دغدغه این را داشتند که چه سنی برای بارداری بسیار زودهنگام است. شاید این دغدغه به ۵۰ سال پیش برمی گردد. اما هم اکنون شرایط کاملاً برعکس شده است و این سوال به چه سنی برای بارداری دیرهنگام است تغییر کرده است.

در این مقاله در رابطه با بهترین سن بارداری، قدرت باروری زنان در سنین مختلف و برنامه ریزی مناسب برای مادر شدن صحبت می‌کنیم.

بهترین زمان بارداری

قانون صد درصدی وجود ندارد که تصمیم بگیرید بهترین سن بارداری چه وقتی است. احساس آمادگی برای بچه‌دار شدن تصمیم کاملا شخصی است که به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد.  مادران و پدران آینده معمولا این نکات را برای بارداری در نظر می‌گیرند. اول از همه اینکه آیا توانایی مالی مناسبی برای بچه‌دار شدن دارند یا خیر، آیا شرایط کاری مادر برای بچه‌دار شدن مناسب است؟  و سایر اهداف شخصی که همگی در بچه دار شدن خانواده‌ها نقش بسزایی دارند.

اما اگر بخواهیم در رابطه با قدرت باروری و بهترین زمان بارداری صحبت کنیم، به طور متوسط یک زن زیر ۳۵ سال اگر به مدت یکسال رابطه زناشویی محافظت نشده داشته باشد، ۹۵ درصد احتمال بارداری دارد. پس از سی سالگی و به ازای افزایش هر سال این درصد، سه واحد کاهش پیدا می‌کند و یک زن ۴۰ ساله تنها ۵ تا ۱۰ درصد شانس بارداری طبیعی را دارد و این مقدار پس از ۴۵ سالگی تنها به پنج درصد می‌رسد.

این نکته به این دلیل است که هر زنی با تعداد مشخصی از تخمک داخل تخمدان‌هایش متولد می‌شود. با افزایش سن مقدار و کیفیت این تخمک‌ها کاهش پیدا می‌کند.

مسلماً این نکته به این معنی نیست که پس از ۳۵ یا  ۴۰ سالگی  به طور طبیعی باردار نخواهید شد. ممکن است بسیاری از زنان را بشناسید که در همین سن به طور طبیعی باردار شده باشند و یا حتی موارد سن بالاتری را نیز سراغ داشته باشید. اما در هر صورت سن فاکتور مهمی در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای تشکیل خانواده است.

چه زمانی برای بارداری بسیار دیر است؟

هر چقدر سن زن بالاتر می‌رود، خطرات و ریسک‌های بارداری افزایش پیدا می‌کند. در چهل سالگی  ریسک سقط تقریباً به ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد. این مقدار هنگامی که زن سی سال دارد به ۱۵ تا ۲۰ درصد افت می‌کند.

هنگامی که سن مادر بالاتر از ۴۰ سال می‌شود، ریسک  ابتلا به دیابت بارداری و پره اکلامپسی بالا می‌رود. همچنین در مواردی که سن مادر بالاتر است خطر زایمان زودرس نیز افزایش پیدا می‌کند.

همچنین مشکلات کروموزومی ژنتیکی در مادرانی که  در سن بالا باردار می‌شوند، وجود دارد. در زنان باردار ۳۵ ساله، از هر ۳۵۰ نوزاد متولد شده یک نفر سندروم داون خواهد داشت. در حالی که در یک مادر ۴۵ ساله این مقدار به یک نوزاد در هر ۳۵ نوزاد تغییر می‌کند.

همچنین موارد دیگری نیز وجود دارد که اگر قصد بارداری بعد از ۳۰ سالگی را دارید باید آنها را در نظر بگیرید. از یک طرف ممکن است انرژی کمتری نسبت به قبل داشته باشید اما از طرف دیگر ممکن است توانایی مالی بیشتری داشته باشید که در این زمان با اعتماد به نفس بیشتری به استقبال مادر شدن خواهید رفت اما در انتها این شما هستید که تصمیم می‌گیرید در چه سنی باردار شوید.

بارداری پس از ۳۰ سالگی

اگر ۳۰ سال دارید و در تلاش برای باردار شدن هستید و یا در دوران بارداری به سر می‌برید یک سری نکات وجود دارد که برای مادر شدن به شما کمک می‌کنند. این نکات عبارتند از:

* سبک زندگی سالم

عادت‌های مضر را کنار بگذارید و سعی کنید سبک زندگی سالمی داشته باشید و اعتدال را در رژیم غذاییتان رعایت کنید. تحقیقات ثابت کرده‌اند که داشتن سبک زندگی سالم یکی از مهمترین عواملی است که قدرت باروری را افزایش می‌دهد. علاوه بر این اگر در وضعیت سلامتی خوبی قرار گرفته باشید در زمان بارداری نیز پر انرژی خواهید بود و پس از وضع حمل نیز راحت تر ریکاوری خواهید شد و به تبع آن ریسک‌های بارداری نیز کاهش پیدا می‌کند.

 

* شروع به مصرف مکمل های غذایی

هنگامی که تصمیم به بارداری گرفتید مکمل‌های غذایی که حاوی فولیک اسید هستند را مصرف کنید. در هفته‌های اول بارداری که نطفه در حال شکل گرفتن است، بسیار مهم است که این مکمل‌ها را مصرف کنید.

 * اطلاعاتتان را در رابطه با وضع حمل و بارداری افزایش دهید.

درباره بارداری و آماده شدن برای این دوران بیشتر بیاموزید. به طور مثال سعی کنید نکات هفته به هفته بارداری را یاد بگیرید و آنها را رعایت کنید و همچنین اطلاعات خود را در زمینه زایمان طبیعی و سزارین افزایش دهید.

* زمان مراجعه به متخصص زنان و زایمان را بدانید

بارداری پس از 30 سالگی

همانطور که در بالا اشاره کردیم بهترین سن بارداری زیر ۳۰ سالگی است. اما اگر در حوالی ۳۵ سالگی تصمیم به بارداری گرفتید یا پس از شش ماه داشتن رابطه زناشویی محافظت نشده موفق به بارداری نشدید، بهتر است که به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا تحت نظر باشید و در نهایت بارداری را تجربه کنید.

 *روش‌های دیگر بارداری را نیز به خاطر داشته باشید.

در صورتی که اقدامات طبیعی و مکرر برای داشتن فرزند، بی‌نتیجه شد می‌توانید از روش‌های دیگر برای بارداری اقدام کنید

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت‌اللهی: روش‌های درمان ناباروری و کمک باروریART

* نکات آخر بهترین زمان بارداری

اگرچه بهترین سن بارداری بین ۲۰ تا ۲۴ سالگی است، اما بسیاری از بانوان در این سن آمادگی بارداری را ندارند. مخصوصاً اینکه امروزه در کشور ما سن ازدواج به بالای ۲۷ سالگی رسیده است. اگر به دنبال  تشکیل خانواده در سنین ۳۰ تا ۳۵ سالگی هستید، پیشنهاد پزشکان این است که تا قبل از ۳۷ سالگی حتما اولین بارداریتان را تجربه کنید.  این نکته حداقل شانس شما را برای داشتن یک فرزند قبل از اینکه شانس بارداری کاهش پیدا کند را کاهش می‌دهد. اگر ۳۵ سال دارید و میخواهید بعدا تشکیل خانواده دهید، تخمک هایتان را فریز کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا