دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

خونریزی لانه گزینی چه شکلی است؟

خونریزی لانه‌گزینی، مقدار کمی خونریزی یا لکه‌بینی سبک است که ۶ تا ۱۲ روز پس از رابطه جنسی رخ می‌دهد و یک بخش اساسی از بارداری است. خونریزی سبک در روزهای ابتدایی بارداری به دلیل چسبیدن تخمک بارور شده به دیواره رحم است. این خونریزی معمولاً زمانی رخ می‌دهد که انتظار دارید پریود شوید اما مقدار آن در مقایسه با خونریزی قاعدگی سبکتر است. این خونریزی به عنوان یکی از علائم بارداری شناخته می‌شود. خونریزی لانه‌گزینی معمولا سبک است و به طور ناگهانی متوقف می‌شود. همچنین به هیچ درمانی نیاز ندارد. اگر در رابطه با سایر ترشحات بارداری نگران هستید حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت‌اللهی: سوالات مهمی که باید از متخصص زنان بپرسید

خونریزی لانه گزینی چه شکلی است؟

خونریزی لانه‌گزینی معمولا هم مانند لکه بینی سبک است و همانند خونی است که از روی پوست پاک شده است. بعضی اوقات نیز ممکن است جریان سبکی داشته باشد و مجبور شوید از پد استفاده کنید. رنگ خون ممکن است نارنجی یا صورتی مایل به قهوه‌ای باشد.

در مراحل اولیه بارداری هیچگونه لخته خونی در خونریزی لانه‌گزینی پیدا نمی‌شود. زنانی که برای بار اول باردار شده‌اند ممکن است خونریزی لانه‌گزینی بیشتری نسبت به زنانی که برای بار دوم یا چندم است که بارداری را تجربه می‌کنند، داشته باشند.

در این قسمت به برخی از علائم خونریزی لانه گزینی اشاره می کنیم:

  • دل درد سبک ( به مراتب این دل درد سبکتر از دل درد پریودی است)
  • سردرد
  • تغییر خلق و خو
  • حالت تهوع
  • کمر درد
  • سفتی سینه‌ها
  • نفخ

مطمئن شوید که از قوام، رنگ و  تعداد خونریزی بارداری و علائم لانه‌گزینی یادداشتی برداشتید؛ چرا که بعداً همه این علائم را باید با پزشکتان در میان بگذارید.

خونریزی لانه‌گزینی چقدر میتواند سنگین باشد؟

همانطور که در بالا گفتیم خونریزی لانه‌گزینی در مراحل ابتدایی بارداری در حد لکه‌بینی سبک است.  هرچند ممکن است که جریان سبکی داشته باشد اما کاملاً با خونریزی پریودی متفاوت است. خونریزی نرمال لانه‌گزینی در مراحل اولیه بارداری صورتی، قهوه‌ای است اما ممکن است جریان ثابتی داشته باشد و مجبور شوید از پد های روزانه استفاده کنید.

خونریزی لانه گزینی چه زمانی رخ می‌دهد؟

این خونریزی معمولاً ۶ تا ۱۲ روز پس از باروری رخ می‌دهد یکی از نشانه‌های اولیه بارداری است و معمولا هنگامی رخ می‌دهد که انتظار دارید پریود شوید، بنابراین ممکن است این نوع خونریزی را با خونریزی قاعدگی اشتباه بگیرید.

دلایل خونریزی لانه گزینی

هنگام لقاح اسپرم همسرتان تخمک را بارور میکند که در نهایت باعث شکل گرفتن رویان (تخمک بارور شده) می‌شود. سپس رویان از طریق لوله‌های فالوپ به سمت رحم میرود. هنگامی که به رحم می‌رسد رویان در دیواره رحم لانه‌گزینی می‌کند. فرآیند لانه‌گزینی ممکن است تعدادی از گروه‌های خونی دیواره رحم را پاره کند و خونریزی، که از نشانه‌های اولیه بارداری است را به وجود بیاورد. اما لازم نیست که نگران شوید چرا که این خونریزی هیچ آسیبی را به فرزندتان وارد نمی‌کند.

سایر دلایل خونریزی در روزهای اولیه بارداری

خونریزی در روزهای اولیه بارداری می‌تواند دلایلی به غیر از لانه گزینی داشته باشد. اگر در مراحل اولیه بارداری بیماری شدید و درد را تجربه کردید حتماً به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

برخی دیگر از دلایل خونریزی در مراحل اولیه بارداری عبارتند از:

* داشتن رابطه زناشویی

داشتن رابطه جنسی می‌تواند یکی از دلایل خونریزی در روزهای اولیه بارداری باشد چرا که در این زمان رحم سفت و حساس است.

*   بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های خونریزی در مراحل اولیه بارداری باشد. بارداری خارج از رحم شرایطی است که در آن رویان در جایی بیرون از رحم مانند لوله‌های فالوپ، حفره‌های شکمی، تخمدانها و نواحی انتهایی رحم که به واژن متصل است لانه گزینی و رشد پیدا می کند. در این شرایط علاوه بر خونریزی واژن ممکن است درد لگنی، دل درد (به خصوص در یک طرف)، گیجی، حالت تهوع و استفراغ داشته باشید.این شرایط ممکن است خطرناک شود و حتماً به درمان اورژانسی نیاز داشته باشید.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت‌اللهی: علل بارداری خارج از رحم، تشخیص و درمان آن

 * هشدار سقط

تهدید سقط می‌تواند یکی از دلایل خونریزی در مراحل اولیه بارداری باشد.در این شرایط نطفه هنوز داخل رحم است اما مرحله آخر بارداری هنوز اتفاق نیفتاده است. این اتفاق ممکن است به دلیل عفونت، مصرف داروهای خاص یا مشکلات فیزیکی خاصی رخ دهد.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت‌اللهی: عفونت‌های ناحیه تناسلی خانم‌ها

   * سقط کامل

بنا بر تحقیقات ۱۰ تا ۲۵ درصد از بارداری‌ها به سقط منجر می‌شود. بنابراین خونریزی در هفته چهارم بارداری می‌تواند نشانه‌ای از سقط باشد.  جدایی از خونریزی واژن سایر علائم سقط عبارتند از: دل درد و کمردرد  و ترشح بافت یا مایع از واژن. اگر می‌دانید باردار هستید و هر کدام از این علائم را دارید باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

  *  بارداری مولار یا پوچ

بارداری پوچ شرایط نادری است که در آن توده‌های سلولی بیشتری از نوزاد، در رحم رشد می‌کنند و می‌تواند یکی از دلایل خونریزی در مراحل اولیه بارداری باشد. جدایی از خونریزی واژینال قرمز روشن یا قهوه‌ای رنگ می‌تواند علائم دیگری مانند حالت تهوع و استفراغ شدید، ترشح کیست‌های اندازه دانه‌های انگور از واژن و دردهای لگنی داشته باشد. اگر به هر کدام از این علائم مشکوک بودید حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

  *  مشکلات رحمی

مشکلات رحمی شامل التهاب رحم، توده‌های غیر معمولی یا عفونت رحم است که می‌تواند به خونریزی در مراحل اولیه بارداری منجر شود.

 *   عفونت

هر گونه عفونت از واژن یا رحم یا بیماری‌های مقاربتی مانند تبخال تناسلی و زگیل تناسلی، کلامیدیا و سوزاک می‌تواند از دلایل خونریزی در مراحل اولیه بارداری باشد.

آیا هنگام خونریزی لانه‌گزینی می‌توانید تست بارداری بدهید؟

بله، هنگام خونریزی لانه‌گزینی می‌توانید تست بارداری بدهید.  همانطور که  می‌توانید با استفاده از بی بی چک سطح هورمون  HCG ادرارتان را بسنجید.  این هورمون ها فقط هنگامی که باردار هستید تولید می‌شود و در خون نیز وجود دارد.  اگر بر اساس راهنمایی های دفترچه راهنمای بی بی چک تست را به درستی انجام دهید این تست بارداری از دقت خوبی برخوردار است. در هنگام  خونریزی لانه‌گزینی نیز احتمال دارد پاسخ بی بی چک مثبت باشد این پاسخ کاملا به سطح هورمون‌های HCG  موجود در ادرار بستگی دارد.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: سوالاتی درمورد بی بی چک

بهترین شرایط برای تست بارداری تقریباً یک هفته پس از خونریزی لانه‌گزینی است تا بتوانید جواب دقیقی را دریافت کنید. اگر پاسخ بی بی چک مثبت بود باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا با دادن تست خون از بارداری‌تان مطمئن شوید.

خطرات خونریزی در مراحل اولیه بارداری برای مادر و فرزند

خطرات و تاثیرات خونریزی در مراحل اولیه بارداری کاملاً به این نکته که آیا این خونریزی قابل درمان است یا خیر بستگی دارد.

* بارداری خارج از رحم

اگر دلیل خونریزی بارداری خارج از رحم باشد احتمال موفق شدن بارداری بسیار کم است.  همچنین ریسک بارداری خارج از رحم مجدد در آینده نیز افزایش می‌یابد.

* خطر سقط

اگر دلیل خونریزی یکی از علائم اولیه سقط باشد، شانس بارداری موفق۵۰ درصد است و ۵۰ درصد دیگر نیز احتمال سقط وجود دارد. اگر حین آزمایش پزشک ضربان قلب جنین را در هم تشخیص داد آن وقت شانس بارداری موفق به ۷۵ تا ۹۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

* سقط کامل

در این شرایط نوزاد کاملاً از دست رفته است اما خطری مادر را تهدید نمی‌کند.

* بارداری پوچ یا مولار

در این نوع از بارداری، نطفه به طور کامل شکل نمی گیرد. بنابراین بارداری حقیقی وجود ندارد. بارداری پوچ مشکلات جدی مانند سرطان را می تواند برای مادر به وجود بیاورد که حتما به درمان به موقع نیاز دارد.

چه زمانی باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید؟

هر زمانی که خونریزی یا لکه‌بینی غیر نرمال را تجربه کردید باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید حتی اگر باردار نیز نباشید. اگرچه این خونریزیها، پریودی نیست اما معمولا در اوایل بارداری جای نگرانی ندارند، اما باز هم بهتر است به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

علاوه بر این اگر جواب تست بارداری مثبت بود باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا از پاسخ بیبی چک مطمئن شوید و سایر چکاپ‌های پزشکی را انجام دهید.

اگر در زمان بارداری خونریزی شدیدی را تجربه کردید حتماً باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید چرا که می‌تواند دلیلی به جز خونریزی لانه گزینی داشته باشد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا