دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا بارداری در رابطه مقعدی امکان پذیر است؟

بنابر تحقیقات، حدود 10 درصد از زنانی که از لحاظ جنسی فعال هستند، در رابطه مقعدی شرکت می کنند. در این مقاله در رابطه با رابطه مقعدی و نکاتی را که حتما باید رعایت کنید، صحبت می‌کنیم.

آیا داشتن رابطه مقعدی، سالم است؟

رابطه مقعدی یکی از پر ریسک‌ترین انواع رابطه است. رابطه مقعدی امن نیازمند آمادگی، برنامه ریزی و برقراری ارتباط با همسرتان است. همچنین تعدادی نکات و نگرانی های پزشکی در این رابطه وجود دارد که عبارتند از:

باکتری مقعدی:

رشته‌ای از باکتری‌ها مانند ایکولای در داخل مجاری مقعد وجود دارند و به راحتی پخش می‌شوند. حتی اگر شما و همسرتان عاری از هرگونه عفونت‌های منتقل شونده جنسی و عفونت مجاری ادراری باشید، باز هم عفونت‌های باکتریایی می‌توانند به همسرتان منتقل شود. در این موارد همیشه بهداشت را رعایت کنید و قبل از تعویض رابطه به رابطه واژینال، حتما از کاندوم استفاده کنید.

بافت‌های حساس مقعدی:

اگرچه پوست اطراف مقعد سخت‌تر و مانعی در برایر عفونت‌ها است، اما بافت نرم داخل مقعد، نازک و حساس است. داشتن رابطه مقعدی ممکن است باعث پارگی و خونریزی شود و شما را نسبت به میکروب‌ها و ویروس‌ها آسیب پذیرتر کند.

تشدید هموروئید

رابطه مقعدی هیچگاه یک هموروئید جدید را به وجود نمی‌آورد. اما ممکن است علائم آن را تشدید کند و موجب خارش، تورم و ناراحتی شود.

آسیب رسیدن به روده بزرگ

اگر چه این مورد بسیار نادر است، اما ممکن است این رابطه به روده آسیب برساند و در نهایت منجر به جراحی شود. اگر هر گونه خونریزی سنگین و درد زیر شکمی پس از رابطه مقعدی داشتید؛ حتما با پزشک مشورت کنید.

آیا بارداری در رابطه مقعدی امکان پذیر است؟

 اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم؛ بارداری در رابطه مقعدی امکان ندارد مگر اینکه اسپرم‌های همسرتان وارد واژن شود. در این حالت بارداری می‌تواند رخ دهد.

شانس بارداری در رابطه مقعدی به تنهایی بسیار کم است اما اگر این رابطه همراه با سایر فعالیت‌های جنسی باشد احتمال بارداری وجود دارد .

بارداری زمانی رخ می‌دهد که اسپرم داخل آب منی، به تخمک بالغ شده در داخل رحم یا لوله‌های فالوپ متصل شود. بنابر تعاریف، رابطه مقعدی به رابطه‌ای گفته می‌شود که در آن همسرتان آلت خود را وارد مقعد شما کند. با توجه به این تعریف، اسپرم کاملا به دور از واژن است.

 اما اگر اسپرم از مقعد به سمت واژن حرکت کند، امکان بارداری وجود دارد.

اگرچه شانس بارداری در رابطه مقعدی پایین است اما خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی بسیار بالا است.

برای کاهش ریسک ابتلا به بیماری های مقاربتی، استفاده از کاندوم در رابطه مقعدی توصیه میشود.

چگونه بفهمم که الان باردار هستم یا نه؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، احتمال بارداری در رابطه مقعدی وجود دارد. بسیاری از کاربران این سوال را از ما می‌پرسند که من به بارداری مشکوک هستم، چطوری بفهمم که باردار هستم یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در بارداری عوامل زیادی مانند زمان رابطه به توجه به سیکل قاعدگی، تعداد رابطه، نوع رابطه، نظم سیکل قاعدگی و… دخیل هستند که برای تشخیص بارداری، باید همه این علائم را در کنار هم بررسی کنید تا در رابطه با احتمال بارداری بتوان تصمیم گرفت.

آیا داشتن رابطه مقعدی بدون کاندوم، امن است؟

قطعا خیر. بسیاری از بیماری‌های عفونی مانند ایدز، کلامیدیا، زگیل تناسلی و سوزاک به وسیله رابطه مقعدی، منتقل می‌شود. در واقع تحقیقات نشان داده است که یکی از عوامل اصلی انتقال بیماری های عفونی، داشتن رابطه مقعدی نا امن است.

رابطه مقعدی و بیماری های مقاربتی

اثر ابتلا بیماری‌های مقاربتی در رابطه مقعدی بیشتر از رابطه واژینال است، به خصوص اگر در این رابطه از کاندوم استفاده نکنید.

 این نکته به این دلیل است که رکتوم، هیچ مایع روانکاری را تولید نمی‌کند و پوست بسیار حساس است بنابراین به سادگی آسیب می‌بیند و ممکن است پاره شود.

عفونت‌هایی که ممکن است به آن مبتلا شوید عبارتند از:

  •     HIV
  • ویروس پاپیلومای انسانی
  • هپاتیت
  • سوزاک
  • تبخال و زگیل تناسلی
  • کلامیدیا
  • کرم واژینال

 برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، بسیار مهم است که همیشه از کاندوم استفاده کنید. همچنین همانطور که قبلا اشاره کردیم در تعویض رابطه از مقعد به واژن یا رابطه دهانی، کاندوم خود را تعویض کنید.

 همچنین بسیار مهم است که از مایع های روان کار جهت جلوگیری وارد شدن آسیب به پوست استفاده کنیم. حتما از مایع های روان کار محلول در آب استفاده کنید. چرا که اگر محلول در روغن باشند ممکن است کاندوم پاره شود.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا