دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

تست پاپ اسمیر چیست و چه زمانی باید انجام شود؟‌

تست پاپ اسمیر یا آزمایش پاپ اسمیر بهترین روش برای تشخیص سرطان دهانه رحم است. این سرطان چهارمین علت‌ مرگ‌ومیر مرتبط با سرطان در بین بانوان در سرتاسر دنیا است. آزمایش پاپ اسمیر همچنین می‌تواند انواع خاصی از عفونت‌های ویروسی مانند عفونت HPV (زگیل تناسلی) را تشخیص دهد. برای اینکه بدانیم تست پاپ اسمیر چیست، در حین پاپ اسمیر چه اتفاقی می‌افتد، چه کسانی به آن نیاز دارند و هر چند وقت انجام آزمایش پاپ اسمیر در سنین مختلف ضروری است.

تست پاپ اسمیر، نوعی غربالگری برای سرطان دهانه‌ی رحم است. در واقع برای بررسی وجود سلول‌های سرطان و پیش‌سرطانی از این آزمایش کمک گرفته می‌شود. در صورت تشخیص سلول‌های پیش‌سرطانی، امکان درمان آنها قبل از ابتلا به سرطان امکان پذیر است. برای انجام این آزمایش، سلول‌هایی از دهانه‌ی رحم به‌آرامی برداشته می‌شوند و از نظر عادی یا غیرعادیِ بودنِ رشد بررسی می‌شوند. شاید در حین فرایند، کمی ناراحتی نیز پیش آید اما بعد از آن هیچ‌گونه دردی در بلندمدت متوجه فرد نخواهد بود.

شما می توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید یا اگر وقت مراجعه به پزشک را ندارید یا دسترسی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب برای شما سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سامانه پزشکی از راه دور تله ویزیت به صورت آنلاین  با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان به صورت متنی ارتباط برقرار کنید

آزمایش پاپ اسمیر برای چیست؟

بیشتر زنان از ۲۱ سالگی به بعد باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند، زیرا برخی از زنان در خطر ابتلا به عفونت یا سرطان هستند. اگر شرایط زیر را دارید، باید تعداد آزمایش‌هایی که انجام می‌دهید بیشتر باشد:

  • HIV مثبت دارید.
  • در اثر شیمی‌درمانی یا پیوند عضو، ایمنی بدن‌تان کاهش پیدا کرده است.‌

اگر بالای ۳۰ سال هستید و ۳ آزمایش پاپ اسمیر پشت سرهم را با نتیجه‌ای مطلوب و عادی انجام داده‌اید، از پزشک‌تان بخواهید که هر ۵ سال یک‌بار، این آزمایش را اگر همراه با غربالگری HPV یا غربالگری ویروس پاپیلوم انسانی است، برای‌تان انجام دهد. HPV، نوعی ویروس است که باعث زگیل می‌شود. دلایل اولیه ایجاد سرطان دهانه‌ی رحم، انواع HPV ۱۶ و ۱۸ است. چنانچه به HPV دچار باشید، احتمال ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم در شما بیشتر خواهد بود.

زنان بالای ۶۵ سال که تجربه آزمایش‌های پاپ اسمیر را در گذشته داشته‌اند و نتایج‌شان رضایت‌بخش بوده است، دیگر نیازی به انجام این آزمایش ندارند. حتی اگر همچنان روابط زناشویی دارید، باید آزمایش پاپ‌ اسمیر را در برنامه درمانی-پزشکی خود قرار بدهید. علت اهمیت انجام این آزمایش این است که ویروس HPV می‌تواند سال‌ها به‌طور مخفی و پنهان در بدن بماند و ناگهان فعال بشود.

آزمایش پاپ اسمیر و فعالیت‌های جنسی چگونه است؟

پرسشی متداول در زمینه آزمایش پاپ‌اسمیر این است: فردی که بالای ۲۱ سال و باکره است، در صورت نداشتن روابط جنسی نیاز به این آزمایش دارد یا خیر؟ در بیشتر موارد، علت سرطان دهانه‌ی رحم عفونت ناشی از ویروس HPV است. این ویروس نیز از راه رابطه جنسی منتقل می‌شود. البته تمام سرطان‌های دهانه‌ی رحم نیز نتیجه این عفونت نیستند. در کل، به تمام زنانی که از ۲۱ سال گذر می‌کنند توصیه می‌شود تا هر ۳ سال یک بار، غربالگری پاپ اسمیر را انجام دهند.

هر چند وقت یک‌بار باید آزمایش پاپ اسمیر انجام شود؟

انجام این آزمایش به عوامل متعددی بستگی دارد. مثلا خطرات محتمل و سن افراد در این زمینه بسیار مهم هستند.

سن

انجام پاپ‌اسمیر

بالای ۲۱ سال، نداشتن رابطه جنسی

نیازی نیست

بالای ۲۱ سال، داشتن رابطه جنسی

هر ۳ سال یک‌بار

۲۱ تا ۲۹ سال

هر ۳ سال یک‌بار

۳۰ تا ۶۵ سال

هر۳ تا ۵ سال یک‌بار، اگر نتیجه‌ی آزمایش اچ.پی.وی و پاپ‌ اسمیر منفی‌ است.

۶۵ سال به بالا

ممکن است دیگر به آزمایش نیاز نباشد؛ با پزشک مشورت کنید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا