دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آشنایی با بیماری های مقاربتی و پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها

اصطلاح بیماری مقاربتی (STD) برای بیان وضعیتی است که از طریق تماس جنسی از یک شخص به شخص دیگر منتقل می شود. شما می توانید با داشتن رابطه جنسی بدون محافظت از واژن ، مقعد یا دهان و دندان با فردی که بیماری مقاربتی دارد ، یک بیماری مقاربتی را منتقل کنید. بیماری های مقاربتی و عفونت دستگاه تناسلی زنان بیماری هایی هستند که از طریق رابطه جنسی (دهانی، مهبلی، مقعدی)، سوزن مشترک، انتقال خون و یا از مادر آلوده به نوزاد منتقل می شوند. عامل این بیماری ها انگل، باکتری و یا ویروس است چرا که ناحیه تناسلی محیط گرم و مرطوبی است

یک بیماری مقاربتی ممکن است عفونت مقاربتی (STI) یا بیماری وریدی (VD) نیز نامیده شود.

این بدان معنا نیست که رابطه جنسی تنها راه انتقال بیماریهای مقاربتی است. بسته به STD خاص ، عفونت ها ممکن است از طریق سوزن های مشترک و شیردهی نیز منتقل شوند.

 

علائم بیماری های مقاربتی در مردان

بدون ایجاد علائم ، می توان یک بیماری STD را دریافت کرد. اما برخی از بیماری های مراقبتی علائم واضحی را ایجاد می کنند. در مردان ، علائم رایج عبارتند از:

  • درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی یا ادرار
  • زخم ، برجستگی یا بثورات در آلت تناسلی مرد ، بیضه ها ، مقعد ، باسن ، ران ها یا دهان
  • ترشح یا خونریزی غیرمعمول از آلت تناسلی مرد
  • بیضه های دردناک یا متورم

 

علائم بیماری های مقاربتی در زنان

در بسیاری از موارد ، این بیماری علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند. در صورت بروز ، علائم متداول در زنان عبارتند از:

  • درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی یا ادرار
  • زخم ، برجستگی ، یا بثورات در واژن ، مقعد ، باسن ، رانها یا دهان یا اطراف آن
  • ترشح یا خونریزی غیرمعمول از واژن
  • خارش در واژن یا اطراف آن

علائم خاص ممکن است از یک بیماری به بیماری دیگر متفاوت باشد.

 

عفونت باکتری

  • سوزاک: اغلب همزمان با کلامیدیا به وجود می آید. این باکتری تنها از راه رابطه جنسی منتقل می شود؛ تماس با اشیا یا شنا کردن در انتقال آن نقشی ندارنداین بیماری در زنان بیشتر بدون علامت است اما ممکن است ترشحات غیرطبیعی واژن یا دردهای لگنی داشته باشد.

 

  • کلامیدیا: این باکتری از طریق انواع رابطه جنسی (واژینال، مقعدی و دهانی) منتقل می شود. به طور معمول علامت ندارد و در صورت بروز کردن شامل ترشح غیرطبیعی واژن، خونریزی واژن یا دردهای لگنی می شود. درصورت درمان نشدن کلامیدیا، منجر به ناباروری در مردان و زنان می شود. این بیماری با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود.

 

  • سفلیس: راه اصلی انتقال این باکتری رابطه جنسی است؛ اما از راه تماس قسمت های مخاطی بدن با زخم سرباز نیز منتقل می شود. همچنین سفلیس ممکن است از مادر به جنین یا در دوران شیردهی به نوزاد منتقل گردد. نشانه های این بیماری در چهار مرحله اولیه، ثانویه، پنهان و مرحله سوم وجود دارد. در هر یک از ۴ مرحله می تواند سیستم عصبی را درگیر کند. از علائم آن می توان به خستگی، تب، سردرد، قرمزی، درد مفاصل، ریزش مو و کاهش وزن اشاره کرد.

 

عفونت ویروسی

  • تبخال تناسلی: عامل این بیماری، ویروس هرپس سیمپلکس است و بیشتر افراد مبتلا به آن اطلاعی از وجود ویروس ندارند. اغلب بیماران تا پایان عمر بدون هیچ گونه علامتی با آن زندگی می کنند اما ممکن است به همسر آن ها منتقل شده و علائم بروز یابد. درد و حساسیت ناحیه عفونی، تاول های دردناک اطراف ناحیه تناسلی، خارش و سوزش ناحیه تناسلی که منجر به تاول می شود، از علائم این ویروس هستند.
  • هپاتیت بی: این ویروس از طریق خون، رابطه جنسی و مادر به جنین منتقل می شود. این بیماری می تواند منجر به التهاب شدید کبد و سرطان کبد شود. علائم آن با عفونت شدید کوتاه شروع شده و واکنش متفاوتی در مبتلایان ایجاد می کند.

 

بررسی بیماری های زنان

  • ایدز: این ویروس از راه خون، رابطه جنسی، مادر به جنین و یا شیردهی منتقل می شود. این بیماری در سلول های دستگاه ایمنی زندگی می کند و به آن حمله می کند. علائم آن معمولاً مانند آنفولانزا با درد عضلانی، گلودرد، اسهال و استفراغ همراه است. افراد مبتلا در بازه ۶ ماه تا ۱۰ سال پس از ابتلا متوجه این بیماری می شوند.

 

زگیل تناسلی چیست؟

  • پاپیلوم انسانی: این ویروس از راه رابطه جنسی منتقل می شود که پوست و غشاهای مخاطی مانند گلو، دهان، مقعد و گردن رحم را آلوده می کند. بیش از ۱۵۰ نوع از این ویروس وجود دارد که در اغلب موارد افراد مبتلا از وجود آن بی اطلاع  هستند. نوع خاصی از این ویروس زگیل تناسلی نامیده می شود.

 

عفونت انگلی

  • تریکومونیازیس: این بیماری به وسیله انگل تریکوموناس واژینالیس منتقل می شود و در ۷۰ درصد موارد علائمی بروز نمی کند. نشانه های این بیماری شامل بوی بد واژن، ترشح واژن، درد یا ناراحتی در طول رابطه جنسی و درد و سوزش در زمان ادرار می شود.

 

عفونت قارچی

  • کاندیدیازیس: این بیماری از طریق قارچ کاندیداآلبیکانس منتقل می شود. علائم آن عبارتند از خارش واژن، سوزش واژن و ترشحات سفیدرنگ. همچنین این قارچ در دیگر نقاط بدن مانند زبان و پوست هم مشکلاتی ایجاد می کند. بیش از ۲۰ نوع متفاوت از این بیماری تاکنون شناخته شده است.

 

آیا کاندوم محافظت کامل ایجاد می کند؟

بهترین راه شناخته شده برای جلوگیری از خطرناک ترین بیماری های مقاربتی، کاندوم است. اما استفاده از کاندوم به این معنی نیست که شما به طور قطع به این بیماری ها مبتلا نخواهید شد. فراموش نکنید که در حین یک رابطه جنسی، کاندوم را به طور مرتب تعویض کنید.

 

غربالگری بیماری های مقاربتی برای کلامیدیا و سوزاک

بیماری کلامیدیا و سوزاک از شایع ترین بیماری های مقاربتی زنان محسوب می شود. شما باید غربالگری سالانه برای بیماری کلامیدیا و سوزاک (گنوره) را در نظر داشته باشید اگر:

در سنین زیر 25 سال قرار دارید و به لحاظ جنسی فعال هستید.

در صورت ابتلا به اچ آی وی

در صورتی که سابقه سوء استفاده جنسی در مورد شما وجود دارد.

غربالگری کلامیدیا و سوزاک از طریق آزمایش ادرار صورت می پذیرد. همچنین ممکن است نمونه برداری از دهانه رحم خانم ها و یا آلت تناسلی مردان صورت گیرد. انجام تست تشخیص سوزاک و کلامیدیا به تشخیص زودهنگام بیماری کمک می کند زیرا کلامیدیا و سوزاک ممکن است علائم بالینی را در افراد به دنبال نداشته باشد.

 

غربالگری بیماری های مقاربتی برای اچ آی وی، سیفلیس و هپاتیت

انجام غربالگری برای اچ آی وی، سیفلیس و هپاتیت در صورتی توصیه می گردد که:

سابقه ابتلا به بیماری های مقاربتی در شما وجود داشته باشد.

داشتن رفتارهای جنسی پر خطر

استفاده از داروهای مخدر تزریقی

سابقه سوء استفاده جنسی

آزمایش تشخیص بیماری های مقاربتی اچ آی وی و هپاتیت آزمایش خون می باشد، اما در مورد سیفلیس علاوه بر نمونه برداری از خون می توان از زخم های تناسلی نیز در صورت وجود نمونه برداری کرد.

 

غربالگری بیماری های مقاربتی برای هرپس تناسلی

باید عنوان کرد هیچ غربالگری مناسبی برای هرپس وجود ندارد. این عفونت ویروسی می تواند بدون بروز علائم بالینی منتقل گردد. برای بررسی وجود هرپس پزشک نمونه تاول ها یا بافت ها را مورد بررسی قرار می دهد.

آزمایش خون می تواند به تشخیص عفونت هرپس قبلی در بدن کمک کند اما نتایج همیشه قطعی نیست. برخی آزمایشات خون می تواند به تمایز بین انواع ویروس های هرپس کمک کند. ویروس هرپس نوع یک اغلب سبب ایجاد زخم های سرد می گردد اگرچه می تواند زخم های تناسلی را نیز به دنبال داشته باشد.

ویروس هرپس نوع دو بیشتر سبب بروز زخم های تناسلی می گردد. بسته به حساسیت نوع آزمایش انجام شده و درجه عفونت نتایج ممکن است چندان واضح نباشد. احتمال وجود نتایج مثبت کاذب و یا منفی کاذب در اثر انجام تست های std به طور کلی وجود دارد.

 

غربالگری بیماری های مقاربتی برای اچ پی وی

ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی از جمله بیماری های مقاربتی زنان و مردان می باشد که احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را به دنبال دارد. اما برخی از تایپ های ویروس پاپیلومای انسانی تنها منجر به ایجاد زگیل های تناسلی می شوند. خیلی از افرادی که به لحاظ جنسی فعال هستند در طول عمر خود به ویروس اچ پی وی مبتلا می شوند اما هرگز علائم بالینی نشان نمی دهند.

امکان آزمایش hpv در مردان وجود ندارد و عفونت تنها با بررسی فیزیکی زگیل ها و نمونه برداری از آنها تشخیص داده می شود. اما نحوه آزمایش hpv در زنان عبارت است از:

تست پاپ اسمیر: تست پاپ اسمیر به نمونه برداری از سلول های دهانه رحم اشاره دارد. انجام پاپ اسمیر هر سه سال یک بار در خانم های 21 تا 65 سال توصیه می شود.

تست hpv  : در خانم های بالای 30 سال انجام آزمایش hpv توصیه می شود که معمولا توام با پاپ اسمیر هر پنج سال یک بار انجام خواهد شد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا