دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

تعریف ناباروری

ناباروری یعنی یک سال پس از تلاش، علیرغم داشتن رابطه جنسی منظم و عدم مصرف روش‌های جلوگیری، بارداری اتفاق نیفتد. البته این تعریف به سن هم بستگی دارد، در سن بالای ۳۵ سال، بعد از ۶ ماه در صورت عدم باروری، بررسی‌ها شروع می‌شود.

شایع‌ترین علت ناباروری در خانم‌ها اختلال در تخمک گذاری است و در آقایان اشکال در تعداد اسپرم‌ها و عملکرد آنها می‌باشد. سایر مواردی که روی باروری به طور موثری تاثیر می‌گذارند عبارتند از سن، سبک زندگی و وضعیت عمومی سلامت.
با افزایش سن در خانم‌ها احتمال باروری کاهش می‌یابد. در سنین ۲۰ تا اوایل ۳۰ سالگی در هر سیکل قاعدگی ۲۵ تا ۳۰ درصد احتمال بارداری وجود دارد. از اوایل ۳۰ سالگی این احتمال تدریجا کاهش پیدا کرده و در ۴۰ سالگی به ۱۰ درصد می‌رسد. در آقایان تاثیر سن روی باروری چندان مشخص نیست.
در خانم‌هایی که خیلی لاغر هستند یا اضافه وزن و چاقی دارند و یا ورزش شدید و حرفه ای می‌کنند احتمال ناباروری وجود دارد. مصرف سیگار و الکل نیز هم در خانم‌ها و هم در آقایان باعث مشکلات باروری می‌شود.
مشکلات ساختاری مثلا آسیب به لوله‌های رحمی ناشی از عفونت‌های مقاربتی، اختلال در عملکرد غده هیپوفیز، مشکلات هورمونی و انسداد لوله‌های انتقال دهنده اسپرم از بیضه‌ها باعث ناباروری می‌شود.

 

راه ها ی درمان ناباروری

تجویز دارو:

زنانی که دچار مشکل تنبلی تخمدان باشند و یا مشکل تخمک گذاری داشته باشد از طریق یکسری دارو ها وارد پروسه ی درمان می شوند. کاری که  این داروها انجام می دهند به نوعی تحریک تخمدان برای تخمک گذرای است. هرچه تعداد تخمک ها زیاد باشد احتمال بارداری بیشتر می گردد.

تلقیح داخل رحمی  :

اگر مشکل ناباروری ناشی از دهانه رحم باشد پزشک روش تلقیح داخل رحمی را پیش می گیرد. بدین معنا که پزشک اسپرم های مرد را گرفته سپس با یک وسیله پلاستیکی به داخل رحم تزریق می کند.

تلقیح خارج رحمی:

در این روش پزشک تخمک و اسپرم را از هر دو زوج می گیرد سپس در فضای آزمایشگاه آن ها را باهم ترکیب می کند. پس از آنکه تخمک بارور گردید مجددا آن را به داخل رحم خانم تزریق می کند.( از طریق دهانه رحم.)

روشی که در فوق به آن اشاره کردیم( مورد 3) برای زمانی است که علت ناباروری ناشناخته است. در مواردی دیده می شود که بخشی از اسپرم های مردان سالم است و برای لقاح ارزش دارد. به همین جهت روش چهارمی وجود دارد که در آن همچون مورد قبلی اسپرم ها و تخمک ها از مرد و زن گرفته می شود سپس بعد از شناسایی اسپرم های سالم و انجام عمل تلقیح آن را به داخل رحم وارد می کنند.

تخمک اهدایی:

دراین روش تعدادی تخمک از زنی دریافت می شود سپس در آزمایشگاه با اسپرم های مردی که همسرش مشکل تخمک گذاری یا مشکل تخمدان دارد ترکیب شده ، پس از لقاح، آن ها در فضای خارج رحم از طریق وسایل و ابزاری به داخل رحم زن دریافت کننده ( زنی که در باروری مشکل دارد) تزریق می شود.

رحم جایگزین:

برخی از زنان تخمک ها و تخمدان سالمی دارند اما اینان در زمینه رحم دچار مشکلاتی هستند. روشی که برای این خانم ها قابل استفاده است تلقیح تخمک و اسپرم همسرشان در داخل ازمایشکاه ولی انتقال تخمک بارور شده به رحم زنی است که پذیرفته آن را در رحم خود بپرورد.

         درمان ناباروری با IVF

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا