دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

نازایی با علت نامشخص

نازایی غیرقابل توضیح یا بدون دلیل که تحت عنوان نازایی  ایدیوپاتیک یا Unexplained Infertility شناخته می‌شود، از رایج‌ترین انواع نازایی در بین زنان به حساب می‌آید. طی این نوع نازایی  باوجود رابطه جنسی مستمر و محافظت‌نشده و باوجود عدم مشاهده هیچ‌نوع مشکل و ناهنجاری در آزمایش‌های زوجین، بارداری به وقوع نمی‌پیوندد.

تعداد قابل توجهی از زوج‌های نابارور، به نازایی بدون علت دچار هستند که باوجود تلاش یک ساله در زنان زیر ۳۵ سال یا تلاش ۶ ماهه در زنان بالای ۳۵ سال، موفق به فرزندآوری نمی‌شوند. باید دانست که با تشخیص نازایی  بدون علت توسط پزشک، معمولاً انتخاب روش درمان و اقدامات بعدی دشوار می‌شود.

حدوداً ۱۰ تا ۲۰ درصد از زوج‌های نابارور دچار نازایی  بدون علت هستند. در نازایی  با علت نامشخص تخمک‌گذاری خانم منظم و لوله‌های رحم باز است و چسبندگی یا اندومتریوز وجود ندارد؛ همچنین میزان تولید اسپرم در آقا طبیعی و نتیجه آزمایش pct مثبت است.البته لازم به ذکر است که انجام آزمایش‌های بیشتر و دقیق‌تر می‌تواند در تشخیص علت نازایی  به پزشک زنان کمک کند. 

دلایل نازایی  با علت نامشخص در زنان

  • عوامل ایمونولوژیک
  • ناهنجاری‌های مربوط به لوله‌های رحم
  • غیرطبیعی بودن تخمک
  • به دام افتادن تخمک
  • ناهنجاری فاز لوتئال
  • عفونت‌ها
  • پیری زودرس تخمدان
  • علل روان‌شناختی
  • بیماری زمینه‌ای تشخیص داده نشده
  • مصرف برخی داروها

 

درمان نازایی با علت نامشخص

در موارد نازایی  با علت نامشخص، ممکن است فرد بدون انجام هیچ نوع درمانی بتواند باردار شود. طبق آمار، یک زوج از سه زوجی که هیچ نوع ناهنجاری و مشکلی در آزمایش‌های نازایی  آنها پیدا نشده است، طی سه سال باردار می‌شوند. اولین گام برای پیدا کردن مناسب‌ترین روش درمانی، جست‌وجو برای علت اصلی نازایی  است. درمان‌های نازایی  احتمال باردار شدن را افزایش می‌دهد.

درمان نقص‌های فاز لوتئال به اندازۀ تشخیص آن مسئله‌ساز است. با مصرف کلومیفن می‌توان ترشح هورمون fsh را افزایش داد و کیفیت فولیکول‌ها را بهبود بخشید که به افزایش کیفیت جسم زرد منجر می‌شود. درمان مستقیم با پروژسترون نیز می‌تواند به درمان ناهنجاری‌های مرتبط با فاز لوتئال کمک کند و ممکن است به صورت آمپول یا شیاف واژینال تجویز شود. امروزه با فناوری‌های کمک بارداری، شانس موفقیت درمان‌های نازایی  بسیار بالاست.

تحریک تخمک‌گذاری در کنار تلقیح داخل رحمی اسپرم یا iui، ساده‌ترین روشی است که می‌تواند شانس تماس تخمک و اسپرم و در نتیجه لقاح را افزایش دهد. البته ممکن است در برخی از زنان نیاز به روش‌های پیشرفته‌تری مانندivf و gift وجود داشته باشد. در روش ivf پزشک می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد توانایی اسپرم در بارور کردن تخمک به دست آورد.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا