دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

5 عامل موثر بر نازایی زنان

نازایی در حال تبدیل شدن به یک نگرانی جدی برای بسیاری از زوج ها است زیرا والدین بودن به طور گسترده به عنوان شاخص دقیق یک ازدواج شاد در نظر گرفته می شود. ما متوجه آن نیستیم، اما بسیاری از موارد نازایی ناشی از عادات روزمره است که مردم آن را بدیهی می دانند. همین عوامل، به محض شروع، می توانند وضعیت را تشدید کنند و در برخی موارد آسیب های جبران ناپذیری به بار آورند. ما فهرستی از مواردی که ممکن است به آنها توجه نکرده باشید را گردآوری کرده ایم.

ممکن است در حال حاضر قصد تشکیل خانواده را نداشته باشید، اما مهم است که بدانید اگر تصمیم به انجام این کار دارید چه عواملی می توانند بر شانس موفقیت شما تأثیر بگذارند و اکنون برای آماده شدن چه کاری می توانید انجام دهید.

اینها 5 عامل اساسی موثر بر نازایی زنان هستند

شرایط هر زوج متفاوت است. شانس موفقیت درمان نازایی بسیار متفاوت است. موفقیت درمان توسط عوامل مختلفی از جمله سن همسر تعیین می شود. در زیر فهرستی از برخی از رایج ترین نگرانی ها یا "عوامل" باروری آورده شده است.

1. سن

مهمترین عامل تأثیر باروری زنان بر اساس سن است. زنان با تمام تخمک های خود به دنیا می آیند و تعداد تخمک های موجود هر روز پس از تولد کاهش می یابد. این کاهش در زنان جوان تدریجی است (هر روز فقط چند تخمک "از بین می رود")، اما با نزدیک شدن زنان به اواسط تا اواخر دهه 30 زندگی، این کاهش بسیار تندتر می شود (روزانه تعداد زیادی تخمک "از بین می رود"). جدای از کاهش تعداد تخمک های موجود، کیفیت تخمک ها نیز با افزایش سن زنان کاهش می یابد. به دلیل کاهش کمیت و کیفیت تخمک های موجود، زنان مسن کمتر احتمال باردار شدن دارند و اگر باردار شوند، احتمال سقط جنین در آنها بیشتر است.

2. ژنتیک

ژن ها نقش مهمی در باروری ایفا می کنند، همانطور که در بسیاری از سلامتی ما از جمله سن یائسگی نقش دارند. اگر مادر، خواهر یا مادربزرگ شما یائسگی زودرس (قبل از 40 سالگی) را پشت سر گذاشتند، چند برابر بیشتر احتمال دارد که خودتان آن را تجربه کنید. ناهنجاری های کروموزومی بزرگ، حذف کروموزوم های زیر میکروسکوپی، تغییرات توالی DNA در ژن هایی که فرآیندهای بیولوژیکی متعددی را کنترل می کنند از جمله ناهنجاری های ژنتیکی هستند که باعث نازایی در زنان می شوند. علاوه بر این، محققان اخیراً ارتباط بین نشانگرهای ژنتیکی خاص و سطوح هورمونی را کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد ژن‌های ما تقریباً به طور کامل طول عمر باروری ما را تعیین می‌کنند.

3. عدم تعادل هورمونی

هورمون‌ها پیام‌رسان‌های شیمیایی بدن هستند که با غدد و اندام‌ها ارتباط برقرار می‌کنند تا به آن‌ها بگویند چه زمانی و چگونه فعال شوند. هورمون ها، به ویژه آنهایی که چرخه قاعدگی را کنترل می کنند، نقش اساسی در تولید مثل زنان دارند. برای اینکه بارداری اتفاق بیفتد، هورمون ها باید سیگنال دهند و از رشد تخمک در تخمدان، آزاد شدن تخمک تازه تشکیل شده در لوله فالوپ و ضخیم شدن پوشش رحم در آماده سازی برای لانه گزینی جلوگیری کنند. اگر اسپرم تخمک تازه آزاد شده را بارور کند، جنین برای لانه گزینی به رحم می رود. فرآیندهای فوق را می توان با مقدار ناکافی یک یا چند هورمون به تأخیر انداخت یا از آن جلوگیری کرد، و بارداری را دشوار می کند.

 .4مسائل زنان و زایمان

نازایی می تواند به دلیل مشکلات مربوط به سلامت باروری یا زنان رخ دهد. به عنوان مثال، آندومتریوز شرایطی است که در آن بافت از رحم شروع به رشد در سایر اندام ها می کند و باعث تورم، کیست یا انسداد می شود که می تواند از بارداری نیز جلوگیری کند. بیماری التهابی لگن (PID) یک عفونت در دستگاه تناسلی فوقانی است که می تواند باعث شود بافت اسکار لوله های فالوپ زن را مسدود کند و از تخمک گذاری یا بارداری جلوگیری کند.

ناهنجاری های ساختاری مادرزادی، مانند اشکال متفاوت رحم یا نقص لوله فالوپ نیز می تواند از بارداری در برخی از زنان جلوگیری کند. این نوع ناهنجاری معمولاً از بدو تولد وجود دارد و ممکن است علائم دیگری ایجاد نکند. یک زن حتی ممکن است تا زمانی که اقدام به بارداری نکند از آن آگاه نباشد.

5. سبک زندگی

سن، ژنتیک و بیولوژی شما ممکن است بیشترین تاثیر را بر باروری شما داشته باشد، اما این تاثیر سبک زندگی شما را رد نمی کند. سیگار ممکن است عامل 13 درصد نازایی باشد. استعمال دخانیات کمیت و کیفیت تخمک ها را کاهش می دهد و خطر نقایص مادرزادی را در نوزاد افزایش می دهد. تصور می شود زنان سیگاری یک تا چهار سال زودتر از افراد غیرسیگاری به یائسگی می رسند. اضافه وزن یا کم وزنی یکی دیگر از عوامل سبک زندگی است که می تواند منجر به مشکل در باردار شدن شود. مردان چاق ممکن است کیفیت اسپرم ضعیفی داشته باشند، در حالی که زنان ممکن است دچار عدم تعادل هورمونی و افزایش احتمال سقط جنین و دیابت شوند.

اگر 12 ماه بدون موفقیت یا 6 ماه اگر بالای 35 سال دارید برای باردار شدن تلاش کرده اید، با پزشک متخصص زنان خود تماس بگیرید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا