دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

اگر PCOS داشته باشم چقدر طول می کشد تا باردار شوم؟

اگر مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستید و می خواهید باردار شوید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چقدر زمان برای باردار شدن نیاز دارید. این یک سوال پیچیده است زیرا متغیرهای زیادی وجود دارد و تضمین های کمی وجود دارد.

عوامل متعددی می تواند بر شانس بارداری شما تأثیر بگذارد، از جمله سن و سلامت عمومی نه تنها شما، بلکه همسرتان. هنگامی که PCOS دارید، نحوه مدیریت شرایط خود نیز نقش مهمی ایفا می کند.

این مقاله یک نمای کلی از آنچه در صورت داشتن PCO و می خواهید باردار شوید، ارائه می دهد. همچنین نکاتی را در مورد راه‌هایی برای افزایش شانس باردار شدن و چگونگی اطلاع از زمان تخمک‌گذاری ارائه می‌دهد.

چه مدت ممکن است طول بکشد تا باردار شوید

اگر زیر 35 سال دارید، به طور منظم تخمک گذاری می کنید، و شما و همسرتان هیچ شرایط پزشکی دیگری که بر باروری شما تأثیر بگذارد ندارید، احتمال اینکه بارداری در عرض یک سال و احتمالا زودتر رخ دهد، وجود دارد. این درست است چه PCO داشته باشید چه نداشته باشید.

اگر شما یا همسرتان شرایط پزشکی دیگری دارید که بر باروری شما تأثیر می گذارد، مانند تعداد کم اسپرم یا اندومتریوز، ممکن است بیشتر طول بکشد.

برای اکثر زنان، باروری طبیعی در حدود 32 سالگی شروع به کاهش می کند و تا سن 37 سالگی حتی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

البته مشکل PCOS این است که عدم تعادل هورمونی ناشی از این اختلال می تواند در رشد و آزاد شدن تخمک از تخمدان ها اختلال ایجاد کند. اگر تخمک گذاری نداشته باشید، نمی توانید باردار شوید. در چنین مواردی، باید با پزشک متخصص زنان در مورد راه های بهبود تخمک گذاری و شانس باردار شدن صحبت کنید.

اکثر متخصصان توصیه می کنند که اگر بعد از یک سال تلاش باردار نیستید، اگر زیر 35 سال هستید، به دنبال درمان باشید. اگر بالای 35 سال دارید، این تعداد به شش ماه کاهش می یابد.

اگر عادت ماهانه منظمی ندارید یا سایر مشکلات باروری مانند اندومتریوز دارید، فوراً از یک متخصص زنان، زایمان و نازایی کمک بگیرید.

 PCOSشانس باردار شدن را کاهش نمی دهد، مگر اینکه تخمک گذاری طبیعی داشته باشید یا سایر عوامل خطر ناباروری را نداشته باشید. اگر تخمک گذاری غیرطبیعی دارید، احتمال باردار شدن شما ممکن است کمتر باشد، اما می توانید با یک متخصص برای یافتن راه هایی برای بهبود این احتمال همکاری کنید.

عواملی که می توانند باروری را افزایش دهند

اگر PCO دارید و می خواهید شانس بارداری را افزایش دهید، اتخاذ یک سبک زندگی سالم کلیدی است. این شامل:

  • رسیدن به وزن سالم
  • ترک سیگار
  • کاهش مصرف الکل
  • ورزش منظم
  • خواب کافی

مطالعات به طور مداوم نشان داده اند که افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که سبک زندگی سالمی دارند، معمولا پریودهای منظمی دارند و در نتیجه میزان بارداری بالاتری دارند. حتی کاهش وزن کم کمک می کند

برای کسانی که تخمک گذاری طبیعی دارند، داشتن رابطه جنسی در "پنجره باروری" (پنج روز منتهی به تخمک گذاری و شامل تخمک گذاری) نیز شانس لقاح را افزایش می دهد.

ترک سیگار، کاهش وزن اضافی، ورزش منظم، کاهش الکل و خواب کافی احتمال تخمک گذاری طبیعی را افزایش می دهد و به عبارت دیگر، در صورت ابتلا به PCOS، شانس بارداری را افزایش می دهد.

چگونه تخمک گذاری را تشخیص دهیم

اگر می خواهید باردار شوید و عادت ماهانه منظمی دارید، چندین کار وجود دارد که می توانید برای سریعتر باردار شدن انجام دهید. مهمترین چیز این است که مطمئن شوید زمان بندی دقیق مقاربت را دارید. در پایان، اگر اسپرم در زمان مناسب در طول چرخه شما به تخمک نرسد، بارداری نمی تواند اتفاق بیفتد.

چندین استراتژی وجود دارد که می توانید برای شناسایی و نظارت بر پنجره باروری خود استفاده کنید.

دمای پایه بدن

یکی از بهترین راه‌ها برای شناسایی پنجره باروری این است که هر روز صبح قبل از اینکه حتی از رختخواب بیرون بیایید درجه حرارت خود را اندازه بگیرید. این به عنوان دمای پایه بدن شما (BBT) نامیده می شود.

پس از چندین ماه ترسیم نمودار، باید متوجه تغییرات ظریف در BBT خود در طول چرخه خود شوید که می تواند در پیش بینی تخمک گذاری مفید باشد. پس از آزاد شدن تخمک،BBTمعمولاً بین 97.6 فارنهایت و 98.6 فارنهایت افزایش می یابد.

پس از تخمک گذاری، افزایش BBT که 18 روز یا بیشتر طول می کشد ممکن است نشانه اولیه بارداری باشد.

کیت پیش بینی تخمک گذاری

کیت های پیش بینی تخمک گذاری به دنبال افزایش هورمون لوتئینیزه کننده (LH) هستند. این هورمون مسئول تحریک تخمک گذاری است. برای استفاده از کیت، هر روز صبح از چند روز قبل از شروع تخمک گذاری، روی یک چوب تست ادرار کنید.

نتیجه مثبت نشان می دهد که تخمک گذاری قریب الوقوع است و باید رابطه جنسی را به طور منظم شروع کنید.

همانطور که کیت ها مفید هستند، محدودیت های خود را در افراد مبتلا به PCOS دارند. از آنجایی که سندرم تخمدان پلی کیستیک گاهی اوقات می‌تواند باعث سطوح بالای LH شود، آزمایش ممکن است مثبت کاذب را نشان دهد (به این معنی که شما باردار نیستید، حتی اگر آزمایش نشان دهد که باردار هستید). به همین دلیل، در صورت ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، مهم است که قبل از استفاده از کیت تخمک گذاری با پزشک خود صحبت کنید.

 در صورت ابتلا به PCOS در مورد کیت های تخمک گذاری چه باید بدانید

تغییرات مخاط دهانه رحم

نظارت بر مخاط دهانه رحم راه دیگری برای بررسی پنجره باروری است. تغییرات در مخاط دهانه رحم می تواند نشان دهنده تخمک گذاری قریب الوقوع باشد.

با نزدیک شدن به تخمک گذاری، مخاط از غلیظ و خشک به مرطوب، کشدار و لغزنده تبدیل می شود. بسیاری از مردم قوام آن را مانند سفیده تخم مرغ خام توصیف می کنند. پس از تخمک گذاری، مخاط دهانه رحم به حالت غلیظ و خشک باز می گردد.

خلاصه

شما می توانید با ردیابی پنجره باروری خود شانس خود را برای باردار شدن بهتر کنید. این شامل بررسی دمای پایه بدن و تغییرات مخاط دهانه رحم است. کیت های پیش بینی تخمک گذاری نیز مفید هستند، اما ممکن است در برخی از افراد مبتلا به  PCOS دقت کمتری داشته باشند، بنابراین باید با پزشک صحبت کنید.

اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید، تا زمانی که تخمک گذاری طبیعی دارید و هیچ فاکتور خطر دیگری برای ناباروری ندارید، همچنان می توانید در عرض یک سال (یا حتی کمتر) باردار شوید. اگر این کار را انجام دهید، ممکن است بیشتر طول بکشد یا نیاز به نظر متخصص باروری داشته باشد.

مسلماً، بهترین راه برای افزایش احتمال تخمک گذاری طبیعی و به نوبه خود، شانس باردار شدن این است که انتخاب های سالمی داشته باشید. این شامل ترک سیگار، ورزش منظم، کاهش وزن اضافی، کاهش مصرف الکل و استراحت زیاد است.

همچنین با نظارت بر دمای پایه بدن، بررسی تغییرات مخاط دهانه رحم و استفاده از کیت پیش بینی تخمک گذاری به ردیابی پنجره باروری شما کمک می کند.

اگر در تشخیص تخمک گذاری به تنهایی مشکل دارید، با استفاده از آزمایش خون به نام آزمایش پروژسترون روز ۲۱ و سونوگرافی ترانس واژینال که می تواند تخمک گذاری را بر اساس تغییرات فولیکول های داخل تخمدان پیش بینی کند، از پزشک خود کمک بخواهید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا