دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

ترک سیگار در دوران بارداری

حالا که باردار هستید باید خودخواهی خود را کنار گذاشته و به خاطر سلامتی فرزندتان هم که شده سیگار کشیدن را ترک کنید.

بارداری زمان بسیار مناسبی است که شما کشیدن سیگار را ترک کنید. با این کار احساس بهتر و همچنین انرژی بیشتری در دوران بارداریتان خواهید داشت. همچنین با ترک سیگار، خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک در آینده، مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و مشکلات ریوی را کاهش خواهید داد. مطالعات اخیرحاکی از آن است  ۱۲ تا ۲۰ درصد از خانم‌های بارداری که سیگار می‌کشند، خود و نوزادشان را در معرض خطر قرار می‌دهند و هر ساله بیش از هزار نوزاد در آمریکا جان خود را به دلیل سیگارکشیدن مادرانشان در طول دوران بارداری از دست می‌دهند. مزایای ترک سیگار بسیار قابل توجه هستند، اما  انجام آن کار ی است دشوار، به خصوص اگر این دشواری با استرس مضاعف دوران بارداری همراه شود.
هر چند که این کار بسیار دشوار است، اما منابعی وجود دارند که به شما در کنار گذاشتن این عادت کمک می‌کنند.

حقایقی درباره سیگار کشیدن در طول دوران بارداری

وقتی که شما سیگار می‌کشید... نوزادتان هم سیگار می‌کشد. وقتی که شما سیگار می‌کشید، موادی سمی نظیر نیکوتین، سرب، آرسنیک و کربن منو اکسید را وارد بدن خود می‌کنید. این مواد سمی وارد جفت می‌شوند، که بافتی است که شما را به نوزادتان متصل کرده و اکسیژن و مواد مغذی را به او رسانده و مواد زاید را از او دور می‌کند. این مواد سمی باعث می‌شوند که نوزادتان به منبع مناسبی از مواد مغذی مورد نیاز و همچنین اکسیژن کافی برای رشد خود، دست پیدا نکند.
سیگار کشیدن در دوران بارداری می‌تواند موجب به دنیا آمدن نوزاد کم وزن، زایمان زودرس، یا حتی مرگ نوزاد شود.
سیگار کشیدن در دوران بارداری، علت ۲۰ تا ۳۰ درصد از به دنیا آمدن نوزاد با وزن کم، ۱۴ درصد از زایمان‌های زودرس و ۱۰ درصد از مرگ و میر نوزادان تخمین زده شده است.
استنشاق دود سیگار دیگران نیز می‌تواند مشکلاتی را برای نوزاد به وجود بیاورد.
مطالعات جدید نشان می‌دهند که اگر زن بارداری در معرض دود سیگار دیگران قرار بگیرد هماین خطرات او را تهدید می‌کنند، مثلاً  احتمال بیشتری دارد که وزن نوزادش طبیعی نبوده (بسیار کم باشد)، یا مشکلاتی در زمینه سلامتی داشته باشد.
سیگار کشیدن می‌تواند موجب بروز مشکلاتی بلندمدت برای کودکتان شود.
سیگار کشیدن در دوران بارداری می‌تواند موجب شود که نوزادتان بیشتر سرما بخورد و مشکلات ریوی پیدا کند، در آینده به اختلالات یادگیری دچار شود و یا به مشکلاتی در فرآیند رشد جسمانی خود دچار شود.
اگر مادری پس از به دنیا آمدن فرزندش به سیگار کشیدن خود ادامه دهد، نوزادش بیشتر سرما می‌خورد، سرفه می‌کند و یا به عفونت‌های گوش میانی مبتلا می‌شود. نوزادان ریه‌های بسیار کوچکی دارند و دود سیگار تنفس را برای آن‌ها بسیار مشکل‌تر می‌کند. این امر می‌تواند موجب ابتلای نوزاد به برونشیت یا ذات الریه شود.
استفاده از برچسب نیکوتین نیز می‌تواند روی سلامت نوزادتان تأثیر داشته باشد.
قبل از استفاده از وسایل جایگزین نیکوتین، با پزشک خود مشورت کنید. شما و پزشکتان می‌توانید در مورد اینکه چه چیزی برای شما و نوزادتان سودمند‌تر است، به بحث بپردازید.

توصیه مشاور: در نوزادان به دلیل کوتاه و گشاد بودن مجرایی که از گوش میانی به حلق راه دارد ، به تبع آن عفونت گوش میانی که متعاقب سرماخوردگی و عفونت های ریوی ایجاد‌ می‌شود،  افزایش می‌یابد.


طرح شما برای ترک سیگار
ما می‌دانیم که ترک سیگار کار بسیار مشکلی است، اما اطمینان داریم که شما می‌توانید این کار را انجام دهید. اگر به ترک آن فکر می‌کنید، آماده شوید و یک طرح بریزید.

یک لیست از تمام دلایل و مزایای ترک سیگار فراهم کنید
 

برخی مزایا برای فرزندتان:

  • کاهش ریسک کم وزن شدن و نارس به دنیا آمدن فرزندتان
  • افزایش میزان مواد مغذی و اکسیژنی که کودکتان دریافت خواهد کرد
  • کاهش ریسک ابتلای نوزادتان به مشکلات سلامتی
  • افزایش احتمال اینکه پس از زایمان نوزادتان همراه شما از بیمارستان به خانه بیاید!

برخی مزایا برای شما:

  • کاهش ریسک ابتلا به مشکلات سلامتی آینده، مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های ریوی
  • به دست آوردن انرژی بیشتر در طول دوران بارداری
  • ذخیره پولی که می‌توانید برای فرزندتان هزینه کنید


عادت‌های روزانه خود را تغییر دهید
به جای سیگار کشیدن پس از هر وعده غذایی، کار جدید دیگری مانند رفتن به پیاده روی یا خواندن کتاب بارداری مورد علاقه خود را آغاز کنید.
به جای سیگار کشیدن هنگامی که روزنامه می‌خوانید، میلک شیک بنوشید یا یک اسنک کوچک بخورید.

یک سیستم حمایتی قوی داشته باشید
ترک سیگار کار مشکلی است و داشتن یک دوست یا عضوی از خانواده که هنگامی که دلتان شدیداً می‌خواهد سیگار بکشید به او زنگ بزنید، می‌تواند کمک بسیار بزرگی باشد. همچنین خوب است که با افرادی که سیگار نمی‌کشند بیشتر معاشرت کنید.

از پزشک یا مشاورتان کمک بخواهید
مشاورتان خیلی خوشحال می‌شود که به شما در پیدا کردن یک برنامه یا وسیله‌ای کمکی برای ترک مثل چسب، آدامس، استنشاق کننده یا داروهای حاوی نیکوتین کمک کند. برخی از این وسیله‌های کمکی را باید مشاور سلامتتان تجویز کند و برخی را می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید. قبل از مصرف هر یک از این‌ها با مشاور خود مشورت کنید. این وسایل کمکی، حاوی نیکوتین هستند که می‌تواند سلامتی و رشد نوزادتان را تحت تاثیر قرار دهد.

یک تاریخ ترک تعیین کنید
این تاریخ روزی است که شما در آن تمام سیگار‌ها و جا سیگاری‌هایتان را دور می‌اندازید.

راه حل‌های فوری برای ترک

  • دست‌ها و دهانتان را مشغول نگه دارید (آدامس بجوید، آبنبات بخورید، یک کار هنری دستی انجام دهید و...).
  • وقتی دلتان می‌خواهد سیگار بکشید به لیست مزایای ترک سیگار نگاه کنید.
  • وقتی دلتان می‌خواهد سیگار بکشید، به دوست حمایتگر خود تلفن کنید.
  • اطراف خود را با افراد سیگاری شلوغ نکنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا