دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علت لکه بینی بعد از پریود

در حالت معمول زنان انتظار دارند که پس از پایان خونریزی تا زمان شروع دوره بعدی خونی از واژن خارج نشود. ولی در برخی از دختران و بانوان لکه بینی گزارش می‌شود. اگر این لکه بینی به رنگ قهوه‌ای و صورتی است و فقط یک هفته بعد از پریود طول می‌کشد، جدی نیست و نیازی نیست نگران آن باشید. برخی از دلایل لکه‌بینی بعد از پریود به شرح زیر است.

  • استرس

گروهی از بانوان به دلیل تحمل استرس زیاد پس از عادت ماهانه دچار لکه بینی می‌شوند. این نوع لکه بینی اغلب همراه با علائم دیگر مانند دل‌درد، ترشحات واژن و درد لگنی بروز می‌کند. همچنین استرس باعث عقب افتادن پریود می‌شود.

  • مصرف داروهای ضدبارداری

گاهی لکه بینی در اثر مصرف داروهای ضدبارداری رخ می‌دهد و زن پس از عادت ماهانه دچار لکه بینی می‌شود. این لکه بینی دو حالت دارد؛ یا نشانه لانه گزینی تخمک بارورشده است و یا اینکه بخشی از چرخه قاعدگی در حال رخ دادن است.

  • یائسگی و لکه‌بینی بعد از پریود

در بانوان بین ۴۵ تا ۵۰ سال این حالت بیشتر رخ می‌دهد و می‌تواند نشانه‌ای از پایان پریود شدن‌ها و شروع دوره یائسگی باشد. بانوانی که در سنین یائسگی قرار دارند معمولاً لکه بینی پس از عادت ماهانه یا بین دوره‌ای را تجربه می‌کنند. این به دلیل نوسان پیدا کردن سطح استروژن است و طبیعی است. اما اگر لکه بینی تبدیل به خونریزی شدید شد باید حتماً به پزشک زنان مراجعه کنید.

  • پرولاپس مجرای ادراری

زمانی که ماهیچه‌های مجرای ادراری ضعیف می‌شوند، امکان بروز لکه بینی پس از عادت ماهانه نیز وجود دارد. معمولاً متخصصین زنان برای درمان و بهبود این وضعیت به بیمار توصیه می‌کنند که تمرینات کگل را انجام دهد.

  • کم‌کاری تیروئید و لکه‌بینی

لکه بینی پس از عادت ماهانه همیشه در ارتباط با دستگاه تناسلی و تولیدمثل نیست. لکه بینی پس از قاعدگی گاهی نشانه کم‌کاری تیروئید است. زمانی که بیمار مبتلا به کم‌کاری تیروئید می‌شود، غده تیروئید به حد کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند و اختلالات متعددی در بدن رخ می‌دهد. لکه بینی در اثر کم‌کاری تیروئید همراه با علائم دیگری همچون خشکی پوست، برهم خوردن چرخه قاعدگی و خستگی بروز می‌شود.

  • سرطان و کیست تخمدان

سرطان تخمدان و کیست تخمدان در دلایل دیگر لکه بینی پس از قاعدگی هستند. به‌خصوص اگر بانوان در دوره یائسگی باشند و دچار لکه بینی یا خونریزی واژینال شوند، لازم است حتماً به پزشک جهت معاینه و علت‌یابی مراجعه کنند.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا