دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا بیماری التهابی لگن باعث نازایی در زنان می‌شود؟

بیماری التهابی لگن (PID) چیست؟

بیماری التهابی لگن (PID) عفونت اندام های تناسلی زنانه است. این یک بیماری شایع است.  PIDزمانی رخ می دهد که باکتری ها از واژن و دهانه رحم به سمت بالا به داخل رحم، تخمدان ها یا لوله های فالوپ حرکت می کنند. این باکتری می تواند منجر به آبسه در لوله فالوپ یا تخمدان شود. اگر PID به موقع درمان نشود، ممکن است مشکلات طولانی مدت ایجاد شود.

علت بیماری التهابی لگن چیست؟

دو عفونت مقاربتی (STIs) ،سوزاک و کلامیدیا، علل اصلی PID هستند. سوزاک و کلامیدیا ممکن است علائم مبهم یا حتی بدون علامتی را در یک زن ایجاد کند. هنگامی که زنی به سوزاک یا کلامیدیا مبتلا می شود و تحت درمان قرار نمی گیرد، ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد تا به PID مبتلا شود. PID همچنین می تواند ناشی از عفونت هایی باشد که از طریق جنسی منتقل نمی شوند، مانند واژینوز باکتریایی (BV)

عوارض طولانی مدت بیماری التهابی لگن چیست؟

 PIDمی تواند منجر به مشکلات جدی و طولانی مدت شود:

ناباروری

از هر 10 زن مبتلا به PID یک نفر نابارور می شود. PID می تواند باعث ایجاد زخم در لوله های فالوپ شود. این اسکار می تواند لوله ها را مسدود کرده و از بارور شدن تخمک جلوگیری کند.

حاملگی خارج از رحم

اسکار ناشی از PID همچنین می تواند از حرکت تخمک بارور شده به داخل رحم جلوگیری کند. در عوض، می تواند در لوله فالوپ شروع به رشد کند. لوله ممکن است پاره شود (شکستن) و باعث خونریزی خطرناک در شکم و لگن شود. اگر حاملگی خارج از رحم به موقع تشخیص داده نشود، ممکن است به جراحی اورژانسی نیاز باشد.

درد مزمن لگن

 PIDممکن است به درد لگنی طولانی مدت منجر شود.

چه کسانی در خطر بیماری التهابی لگن هستند؟

 PIDمی تواند در هر سنی در زنانی که از نظر جنسی فعال هستند رخ دهد. بیشتر در بین زنان جوان شایع است. افراد کمتر از 25 سال بیشتر در معرض ابتلا به PID هستند. زنان با عوامل خطر زیر نیز بیشتر در معرض ابتلا به PID هستند:

  • عفونت با یک  STI، اغلب سوزاک یا کلامیدیا
  • چندین شریک جنسی (هر چه تعداد شرکای بیشتر باشد، خطر بیشتر است)
  • شریک جنسی که با دیگران رابطه جنسی دارد
  •  PIDگذشته

برخی تحقیقات نشان می دهد که زنانی که به طور مکرر دوش می گیرند در معرض خطر PID هستند. دوش کردن ممکن است رشد باکتری هایی را که باعث PID می شوند آسان تر کند. همچنین ممکن است باکتری ها را از واژن به سمت رحم و لوله های فالوپ سوق دهد. به این دلیل و دلایل دیگر، دوش گرفتن توصیه نمی شود.

علائم بیماری التهابی لگن چیست؟

برخی از زنان مبتلا به PID فقط علائم خفیف دارند یا اصلاً علائمی ندارند. از آنجایی که علائم ممکن است مبهم باشد، بسیاری از موارد توسط زنان یا متخصص زنان یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی تشخیص داده نمی شود. رایج ترین علائم و نشانه های PID ذکر شده است:

  • ترشحات غیر طبیعی واژن
  • درد در قسمت پایین شکم (اغلب یک درد خفیف)
  • درد در سمت راست بالای شکم
  • خونریزی غیر طبیعی قاعدگی
  • تب و لرز
  • ادرار دردناک
  • تهوع و استفراغ
  • رابطه جنسی دردناک

داشتن یکی از این علائم یا علائم به این معنی نیست که شما PID دارید. این می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی دیگر مانند آپاندیسیت یا حاملگی خارج از رحم باشد. اگر هر یک از این علائم یا علائم را دارید، باید با متخصص زنان در تماس باشید.

بیماری التهابی لگن چگونه تشخیص داده می شود؟

برای اطلاع از داشتن PID، متخصص زنان با پرسش در مورد سابقه پزشکی شما، از جمله عادات جنسی، روش کنترل بارداری و علائم شروع می کند. اگر علائم PID دارید، باید معاینه لگنی انجام دهید. این معاینه می تواند نشان دهد که آیا اندام های تناسلی شما حساس هستند یا خیر. نمونه ای از مایع دهانه رحم شما گرفته می شود و از نظر سوزاک و کلامیدیا آزمایش می شود. ممکن است آزمایش خون انجام شود.

متخصص زنان ممکن است آزمایش ها یا روش های دیگری را تجویز کند. آنها می توانند شامل سونوگرافی، بیوپسی آندومتر، و در برخی موارد، لاپاراسکوپی باشند.

چگونه می توان از بیماری التهابی لگن پیشگیری کرد؟

برای کمک به جلوگیری از PID، اقدامات زیر را برای جلوگیری از STI انجام دهید:

  • برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی، هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید. حتی اگر از روش های دیگر پیشگیری از بارداری استفاده می کنید از کاندوم استفاده کنید.
  • فقط با شریکی که بیماری مقاربتی ندارد و فقط با شما رابطه جنسی دارد، رابطه جنسی داشته باشید.
  • تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید. اگر شما یا شریک زندگیتان شریک قبلی داشته اید، خطر ابتلا به STI افزایش می یابد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا