دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علل لکه بینی در دختران و زنان

خونریزی قاعدگی که به عنوان بخشی از قاعدگی دیده می‌شود، برای دخترانی که به سن بلوغ رسیده‌اند و زنان در سنین باروری طبیعی است. با این حال، مواقعی وجود دارد که خونریزی واژینال رخ می‌دهد و مربوط به قاعدگی نیست. این به طور طبیعی نگران کننده است، اما همیشه به این معنی نیست که یک مشکل پزشکی جدی ایجاد شده‌است. با این حال، همیشه توصیه می‌شود احتیاط کنید.

علل لکه بینی در دختران و زنان,لکه بینی, بارداری, سقط جنین, لانه گزینی, علل لکه بینی در دختران و زنان, حاملگی خارج از رحم, بارداری, لکه بینی, سقط جنین خود به خود, خونریزی لانه گزینی, فیبروم‌های رحمی, هیپرپلازی اندومتر, STDs, بیماری التهابی لگن, دکتر فاطمه نعمت اللهی, فرج، واژن، متخصص زنان, جراح زنان, نازایی, عفونت

لکه‌بینی چیست؟

لکه‌بینی یک اصطلاح رایج است که برای توصیف مقادیر کمی از خونریزی واژینال بین دوره‌های قاعدگی استفاده می‌شود. این خونریزی به عنوان خونریزی بین قاعدگی نیز شناخته می‌شود. در مواردی که در دوران بارداری قاعدگی انتظار نمی‌رود، ممکن است خونریزی بعد از یائسگی، قبل از بلوغ یا بعد از رابطه جنسی رخ دهد. لکه بینی گاهی اوقات می‌تواند با خونریزی دستگاه ادراری یا حتی رکتوم اشتباه گرفته شود.

اگرچه لکه‌بینی به خونریزی غیر طبیعی یا غیرمنتظره واژینال اشاره دارد، اما میزان خون نیز یک عامل است. معمولاً لکه‌بینی به معنای چند قطره خون یا مقادیر کم است که با دوره قاعدگی منظم مرتبط نیست. گاهی اوقات لکه‌بینی ممکن است دلیلی برای نگرانی نباشد. یک بار اتفاق می‌افتد و ممکن است تکرار نشود. با این حال، در مواقع دیگر لکه‌بینی می‌تواند نشانه یک بیماری جدی‌تر باشد.

سایر علائم

لکه‌بینی یک نشانه است و به خودی خود شرط نیست. ممکن است با علائم و نشانه‌های مختلف دیگری مانند:

  • درد و گرفتگی
  • ترشحات واژن
  • بوی بد واژن
  • حالت تهوع و گاهی استفراغ
  • تب و ضعف

تعدادی از علائم و نشانه‌های دیگر وجود دارد که بسته به علت اصلی لکه‌بینی می‌تواند رخ دهد. مهم است که به یاد داشته باشید که علت لکه‌بینی ممکن است همیشه یک بیماری نباشد. به عنوان مثال، بارداری یک حالت فیزیولوژیکی است و نه بیماری که در آن حالت تهوع و استفراغ با لکه‌بینی همراه باشد. به طور کلی، هر دختر یا زنی در سنین باروری باید قبل از بررسی علل دیگر آزمایش بارداری انجام دهد.

علل لکه‌بینی

سن افراد، مدت زمان چرخه قاعدگی، داروهای فعلی و رویدادهای قبلی، همگی در تعیین علت احتمالی لکه‌بینی نقش دارند. ممکن است برای تایید یا رد علل مشکوک به بررسی‌های تشخیصی بیشتری نیاز باشد.

بارداری

اگر باردار هستید، لکه‌بینی ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

در مراحل اولیه بارداری (سقط جنین خود به خود)

لکه بینی می‌تواند نشانه‌ای از سقط جنین قریب الوقوع (تهدید سقط جنین) باشد و درمان فوری پزشکی می‌تواند بارداری را نجات دهد.

حاملگی خارج از رحم

که در آن جنین شروع به رشد در لوله فالوپ می‌کند. این یک وضعیت بسیار جدی است و بدون مراقبت فوری پزشکی می‌تواند زندگی مادر را تهدید کند.

خونریزی لانه گزینی

زمانی اتفاق می‌افتد که جنین در پوشش داخلی رحم لانه گزینی می‌کند. این یک نشانه طبیعی بارداری است و گاهی اوقات می‌توان آن را نادیده گرفت.

آسیب به فرج، واژن، دهانه رحم یا رحم

می‌تواند باعث خونریزی غیر طبیعی واژن شود. این می‌تواند در نتیجه مقاربت جنسی، روش‌های پزشکی یا جراحی، خاراندن شدید نواحی یا اجسام خارجی رخ دهد. لکه‌بینی ناشی از ضربه اغلب با علائم دیگری مانند درد همراه است.

مسائل زنان و زایمان

سندرم تخمدان پلی کیستیک

وضعیتی است که در آن دختران و زنان دارای سطح تستوسترون بالا همراه با بی‌نظمی قاعدگی و کیست روی تخمدان هستند.

فیبروم‌های رحمی

توده‌های خوش خیم (غیر سرطانی) هستند که در عضله صاف رحم ایجاد می‌شوند. در زنان در سالهای باروری بیشتر دیده می‌شود.

پولیپ‌های رحم

ضایعاتی هستند که از لایه داخلی رحم به نام اندومتر بیرون زده‌اند. این می‌تواند یک رشد یا چند برابر باشد. اکثر موارد خوش خیم (غیر سرطانی) هستند.

هیپرپلازی آندومتر

ضخیم شدن غیر طبیعی اندومتر (پوشش داخلی) رحم است. با سطوح بالای استروژن رخ می‌دهد. گاهی اوقات می‌تواند به سرطان تبدیل شود.

عفونت‌

واژینیت

التهاب واژن است که معمولاً به دلیل عفونت یا رشد بیش از حد باکتری‌های طبیعی در واژن است. عفونت می‌تواند توسط باکتری‌ها، مخمرها و انگل‌ها ایجاد شود.

بیماری‌های مقاربتی  (STDs)

مانند سوزاک و کلامیدیا، می‌توانند باعث طیف وسیعی از علائم، از جمله خونریزی غیرطبیعی واژینال شوند.

بیماری التهابی لگن  (PID)

زمانی که میکروب‌ها نواحی خارج از دهانه رحم، از جمله رحم، لوله‌های فالوپ و یا تخمدان‌ها را آلوده می‌کنند، عفونت جدی‌تری است.

مشکلات هورمونی

هیپرپرولاکتینمی

که در آن سطح هورمون پرولاکتین به طور غیر طبیعی بالاست. اغلب با مشکلات غده هیپوفیز همراه است.

مشکلات تیروئیدی

مانند پرکاری تیروئید (غده تیروئید پرکار) و کم‌کاری تیروئید (تیروئید کم کار) می‌تواند باعث لکه‌بینی در دختران و زنان شود.

دیابت شیرین

که در آن کمبود انسولین (نوع 1) یا عدم پاسخگویی سلول‌ها به انسولین (نوع 2) وجود دارد.

دارو

هر دارویی که باعث تغییر در سطح هورمون شود نیز می‌تواند باعث لکه‌بینی شود. این اغلب با داروهایی مانند داروهای ضد بارداری خوراکی (قرص)، ضد بارداری‌های اورژانسی و درمان جایگزینی هورمون (HRT) دیده می‌شود. خونریزی غیر طبیعی واژینال ممکن است با داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین نیز رخ دهد.

مراجعه به پزشک

بسیاری از دختران و زنان مطمئن نیستند که لکه‌بینی نیاز به مراقبت پزشکی دارد. همیشه توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید، حتی اگر لکه‌بینی بسیار خفیف باشد و خارج از یک دوره اتفاق نیفتد. با این حال، شرایطی وجود دارد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. به عنوان مثال، درد شدید همراه با لکه‌بینی باید مستلزم مراجعه به اورژانس باشد. ممکن است به دلیل شرایطی مانند حاملگی خارج رحمی باشد که می‌تواند زندگی را تهدید کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا