دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

هنگامی که سرطان سینه فراتر از پستان های شما می رود

اگر دکتر به شما گفته که سرطان پستان در بدن شما به سایر نقاط پیشروی کرده است، یعنی یک مرحله پیشرفته تر است تا تنها در سینه شما باشد.این که چقدر از سینه شما پیشروی کرده است یکی از چیزهایی است که دکتر شما آن را بررسی خواهد کرد. وقتی او به شما میگوید که مرحله سرطان شما تا په حد گسترش یافته است مفهوم "متاستاز" یعنی پیشروی سرطان به دور سینه پررنگ میشود  که در هر مورد متفاوت است.در برخی از زنان این یک مشکلی است که تا سال ها با آن زندگی می کنند و برای بعضی تمرکز روی مدیریت درد و کیفیت زندگی از اهداف اصلی به شمار می آید.

بیشترین نقاط تحت تاثیر پیشروی سرطان سینه در بدن، کدام نواحی است؟

   هنوز سرطان سینه است حتی اگر آن را در ارگان های دیگر از بدن بیابیم. به طور مثال اگر سرطان سینه به ریه های شما پیشروی کند بدین معنا نیست که شما سرطان ریه دارید.اگرچه می تواند به هر قسمت از بدن پیشروی کند اما احتمال پیشروی به مکان های خاصی از جمله : غدد لنفاوی ، استخوان ، کبد ، ریه و مغز بیشتر است.

1-      گره های لنفاوی

غدد لنفاوی زیر بازو، داخل پستان و در نزدیکی و میان ترقوه ، مکان های اول گسترش سرطان سینه هستند که اگر فراتر از این غدد کوچک به سایر نقاط بدن پیشروی کند آن را "متاستاز" می گویند. وقتی سرطان سینه در بدن شما تشخیص داده میشود دکتر شما باید تمام گره های لنفاوی نزدیک تومور را چک کند که مبادا تحت تاثیر سرطان قرار بگیرند.غدد لنفاوی کمک بسیار بزرگی در تخلیه ی باکتری ها و دیگر مواد مضر از بدن شما می کنند که شما ممکن است متوجه ی نانه های سرطان سینه در این نقاط نشوید.

2-      استخوان ها

زمانی که سرطان پستان در استخوان ها ی شماست، درد اولین نشانه است.این می تواند هر استخوانی را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله ستون فقرات ، بازوها و ساق پاها.گاهی وقت ها ممکن است استخوان به اندازه ی کافی ضعیف و مستعد برای شکستن باشد که درمان معمولا جلوگیری از این مسِله می کند.شما حتی ممکن است بی حسی یا ضعف در بخشی از بدن خود مانند یک دست یا پا داشته باشید. اگر سرطان به نخاع پیشروی کند ممکن است بیمار دچار بی اختیاری ادرار و یا مشکلاتی در حمام رفتن شود.

3-      کبد

اگر سرطان گسترش یابد و کبد شما را تحت تاثیر قرار دهد ، شما ممکن است احساس بی قفه درد در شکم ، احساس نفخ و حتی احساس پری شکم داشته باشید و حتی ممکن است اشتهای خود را از دست داده و با کاهش وزن  روبه رو  شوید.حتی ممکن است متوجه شوید که پوست و قسمت سفیدی چشمتان رو به زرد شدن است که زردی نامیده میشود. تمام این اتفاقات برای این است که کبد شما درست کار نمیکند.

4-      شش

سرطان سینه میتواند به ریه ها وفضای بین ریه و قفسه سینه گسترش یافته و یک مایع در اطراف ریه ها بسازد که از علایم آن می توان به تنگی نفس ، سرفه ی تمام نشدنی و درد قفسه ی سینه است. در برخی از افراد نیز علایمی مانند از دست دادن اشتها که سبب کاهش وزن نیز هست دیده میشود.

5-      مغز

برای سرطان سینه امکان پذیر است که به مغز نیز پیشروی داشته باشد که موجب سردرد هایی است که باعث از دست دادن تعادل و به زمین افتادن فرد میشود. حتی ممکن است بیمار احساس ضعف و بی حسی در یک قسمت از بدن خود داشته باشد و یا ممکن است رفتار های متفاوتی از خود نشان دهد و متفاوت عمل کند و احساس گیجی و تشنج کند.

 

درمان

  شما ممکن است نیاز به جراحی ، شیمی درمانی ، رادیوتراپی و یا مصرف دارو شوید. داروهایی که دکتر برای شما تجویز میکند بستگی به نوع سرطان شما دارد. برای مثال اگر هورمون استروژن موجب انشعابات سلول های سرطانی برای رشد شود، دکتر شما با فردی که سرطان پستان HER2  دارد، راه درمانی متفاوتی را انتخاب خواهد کرد.همچنین مدیریت درد نیز یکی از کلید های درمانی است که شما باید بهترین احساس را در راستای درمان داشته باشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا