دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

ارتباط بین کیست تخمدان و ناباروری

برخی از کیست های تخمدان می توانند با کاهش باروری همراه باشند. با این حال، این بستگی به نوع کیست تخمدان شما دارد.

کیست های تخمدان که می توانند بر باروری شما تأثیر بگذارند عبارتند از:
اندومتریوما اندومتریوما (en-doe-me-tree-O-muhs) کیست هایی هستند که در اثر آندومتریوز ایجاد می شوند، وضعیتی که در آن بافتی که به طور معمول پوشش رحم شما (اندومتر) را پوشش می دهد در خارج از رحم رشد می کند. این کیست های تخمدان ممکن است با مشکلات باروری همراه باشد.
کیست های تخمدان ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی است که با بسیاری از کیست‌های کوچک روی تخمدان‌ها، پریودهای نامنظم و سطوح بالای هورمون‌های خاص مشخص می‌شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک با تخمک گذاری نامنظم همراه است که ممکن است در برخی از زنان به مشکلات باروری کمک کند.


این نوع کیست‌های تخمدان معمولاً بر باروری تأثیر نمی‌گذارند:

 
کیست های عملکردی کیست های عملکردی - مانند کیست های فولیکولی یا کیست های جسم زرد - شایع ترین نوع کیست تخمدان هستند. کیست های عملکردی در طول چرخه قاعدگی طبیعی ایجاد می شوند و باعث ناباروری نمی شوند یا به آن کمک نمی کنند. در واقع، کیست های عملکردی در واقع نشان می دهد که عملکردهای لازم منجر به باروری در حال انجام است.
 
سیستادنوما. سیستادنوما (sis-tad-uh-NO-muhs) ضایعاتی در تخمدان هستند که از سطح تخمدان ها به وجود می آیند. اگرچه ممکن است نیاز به درمان داشته باشند، اما بر باروری تأثیری ندارند.
کیست های درموئید این کیست های جامد به جای مایع حاوی بافتی مانند پوست، مو یا حتی دندان هستند. کیست های درموئید با ناباروری مرتبط نیستند.
اگر کیست تخمدان برای شما تشخیص داده شده است و نگران باردار شدن هستید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما درباره گزینه های درمانی که ممکن است شانس بارداری شما را بهبود بخشد صحبت کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا