دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا زگیل تناسلی می تواند باعث ناباروری شود ؟

HPV چیست؟

ویروس ها پاتوژن هایی هستند که برای تولید مثل نیاز به میزبان دارند. در مورد ویروس HPV، بیش از 200 نوع مختلف شناخته شده است که حدود 40 نوع آن می تواند منجر به عفونت در ناحیه تناسلی (زگیل تناسلی یا زگیل تناسلی) شود.

زگیل تناسلی و نازایی

ویروس ها به دو گروه پرخطر و کم خطر تقسیم می شوند. گروه پرخطر شامل انواع HPV 16 و 18 است که در آن تغییرات سلولی در دهانه رحم قابل تشخیص است.

 

چگونه به HPV آلوده می شوید؟

HPV به گروه پاتوژن های مقاربتی اختصاص داده می شود. به ویژه در تماس مستقیم، انتظار عفونت آسان است. HPV یکی از شایع ترین میکروب های مقاربتی است. خطر تشخیص مثبت نیز تحت تأثیر سن بیمار و مصرف سیگار است.

چرا سرطان دهانه رحم ایجاد می شود؟ 

دهانه رحم نشان دهنده ارتباط بین واژن و رحم است.انتقال (دهانه رحم) ناحیه بسیار حساسی است. با توجه به انواع مختلف سلول، در صورت عفونت با HPV، تغییرات پاتولوژیک در ساختار سلولی نیز می تواند در این نقطه رخ دهد.

تاثیر HPV در باروری زنان

وجود هر نوع عفونت در بدن بارور شدن زنان و همچنین حفظ بارداری را مشکل خواهد کرد و ابتلا به زگیل تناسلی نیز در واقع نوعی عفونت است. HPV در بیشتر موارد بدون نیاز به درمان برطرف شده و در نتیجه مشکلی برای بارداری وجود نخواهد داشت. بیماری‌های مقاربتی همچون HPV ممکن است سبب اسکار و انسداد لوله‌های فالوپ شده و در این صورت خطری برای ناباروری به حساب بیایند. تاثیر HPV در باروری زنان همچنان به مطالعات بیشتری نیاز دارد و به قطعیت نمی‌توان در مورد آن نظر دارد. با این حال این بیماری ممکن است عوارض زیر را در خانم‌ها داشته باشد:

 

 

 

  • توانایی جنین برای جایگیری در دیواره رحم را کاهش داده و به جنین آسیب برساند.
  • منجر به زایمان زودرس شده و خطر سقط جنین را بیشتر کند.

درمان زگیل تناسلی چگونه در باروری زنان تاثیر می‌ گذارد؟

 

در برخی دیگر از منابع علمی در مورد ارتباط میان زگیل تناسلی و ناباروری نتایج متفاوتی ذکر شده است؛ به طوری‌که عنوان می‌شود بیشتر درمان‌های HPV است که شاید روی باروری تاثیر بگذارد نه خود این بیماری. زگیل تناسلی همیشه نیاز به درمان ندارد اما در برخی موارد نیز پزشک ممکن است به صلاحدید خود از روش‌های زیر بهره بگیرد:

 

  • کرایوتراپی: سرما درمانی یا انجماد و از بین بردن بافت غیر طبیعی
  • نمونه برداری مخروطی برای برداشتن قسمتی از دهانه رحم
  • الکتروسرجیکال قوسی

روش‌های فوق می‌توانند بر توانایی بارور شدن تاثیر بگذارند زیرا در واقع برداشتن سلول می‌تواند تولید مخاط دهانه رحم را تغییر دهد. همچنین این راهکارها ممکن است سبب تنگ شدن دهانه رحم شده و در نتیجه با کند شدن تحرک اسپرم، لقاح تخمک دشوارتر شود. بعضی از درمان‌ها نیز ممکن است موجب تضعیف دهانه رحم شده و بارور شدن تخمک را سخت‌تر کنند.


در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا