دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

عفونت ادراری در دوران بارداری

زنان در دوران بارداری با مشکلات مختلفی مواجه می شوند. عفونت ادراری یکی از مشکلاتی است که خانم ها در طول زندگی خود به طور مکرر با آن مواجه می شوند، ممکن است در دوران بارداری نیز به کرات رخ دهد.

عفونت ادراری در دوران بارداری به دلیل تشکیل باکتری و التهاب مجاری ادراری ایجاد می شود. عفونت ادراری معمولا بعد از هفته ششم بارداری شروع می شود. در این دوران کودک به مثانه شکم فشار بیشتری وارد می کند، افزایش فشار مانع از تخلیه کامل مثانه می شود و این وضعیت باعث می شود که باکتری ها در مجاری ادراری گیر کرده و باعث عفونت شوند. عفونت ادراری در حدود 8 درصد از زنان باردار رخ می دهد.

عفونت ادراری در دوران بارداری چگونه رخ می دهد؟

عفونت دستگاه ادراری در دوران بارداری همچنین ممکن است توسط باکتری های روده، مقاربت جنسی، عفونت های مکرر دستگاه ادراری، دیابت مادر، کم خونی، اختلالات کلیوی و جراحی قبلی سیستم ادراری ایجاد شود.

مضرات عفونت ادراری در دوران بارداری چیست؟

هنگامی که عفونت دستگاه ادراری در دوران بارداری رخ می دهد، ممکن است مشکلاتی مانند احساس سوزش در هنگام ادرار، تکرر ادرار، خروجی ادرار سنگین، ادرار بدبو، تب، درد یا ناراحتی در کشاله ران، تهوع و استفراغ را تجربه کنید. تشخیص و درمان سریع در هنگام بروز عفونت ادراری بسیار مهم است. عفونت درمان نشده همچنین می تواند به عفونت کلیه تبدیل شود که باعث زایمان زودرس می شود.

علل افزایش عفونت ادراری در دوران بارداری

از آنجایی که ساختاری به نام مجرای ادرار بین مثانه و دنیای بیرون در زنان کوتاهتر از مردان است، میکروب ها می توانند به راحتی و در مدت زمان کوتاهی به مثانه برسند.

زنان باردار نسبت به زنان غیر باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری هستند. شروع از هفته 6 بارداری و 22-24. در نتیجه آشکارترین تغییرات هورمونی و مکانیکی بین هفته های بارداری، بزرگ شدن حالب هایی که ادرار تولید شده در کلیه ها را به مثانه می برند، رخ می دهد و این بزرگ شدن تا زمان تولد ادامه می یابد. بسته به هورمون های ترشح شده، آرامش در عضلات صاف مجاری ادراری رخ می دهد و در نتیجه کاهش سرعت جریان ادرار رخ می دهد. رفلاکس ادرار از مثانه به حالب به دلایل هورمونی است. این باعث افزایش خطر عفونت می شود.

از طرفی افزایش تراکم ادرار بستر مناسبی برای رشد باکتری ها ایجاد می کند. در این میان کوتاهی مجرای ادرار و مشکلات در رعایت بهداشت دستگاه تناسلی از جمله عوامل افزایش عفونت ادراری در دوران بارداری است.

شکایات و یافته های عفونت ادراری در دوران بارداری

عفونت دستگاه ادراری می تواند به سه روش مختلف رخ دهد. اینها وجود باکتری های بدون علامت در ادرار، سیستیت (عفونت مثانه) و عفونت کلیه است.

به طور متوسط ​​10 درصد از مادران باردار در کشت ادرار خود باکتریوری بدون علامت دارند. برای تشخیص، آزمایش کامل ادرار و کشت از مادران باردار، ترجیحاً در هفته های اول بارداری یا در هر زمانی که برای اولین کنترل مراجعه می کنند، درخواست می شود. باکتریوری بدون علامت را می توان در حضور رشد قابل توجه باکتری در کشت ادرار و بدون علامت در مادر باردار تشخیص داد.

اگر باکتریوری بدون علامت درمان نشود، به احتمال زیاد باعث سیستیت یا عفونت کلیه می شود.

سیستیت حاد

سیستیت حاد با باکتریوری بدون علامت با وجود شکایاتی مانند سوزش در هنگام ادرار، تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار متفاوت است. در سیستیت، بیمار احساس نمی کند که بسیار بیمار است و تب ندارد. به ندرت، خون در ادرار دیده می شود. سیستیت تقریباً در 1-3٪ از زنان باردار رخ می دهد.

عفونت کلیه

عفونت کلیه یک بیماری سیستمیک مهم است و می تواند باعث عفونت خون در مادر و زایمان زودرس در نوزاد شود. تشخیص عموماً با وجود باکتری در ادرار همراه با تب، لرز، حالت تهوع، استفراغ و درد پهلو مشخص می‌شود. تب اغلب بالای 39 درجه است. درمان تهاجمی عفونت کلیه در دوره اولیه برای پیشگیری از عوارض مهم است. در عفونت های ادراری درمان تا کاهش تب بیمار و بهبود وضعیت عمومی وی ادامه می یابد و اکثر بیماران در عرض 48-24 ساعت به آنتی بیوتیک و مایع درمانی پاسخ می دهند.

عوارض عفونت ادراری در بارداری چیست؟

اثرات عفونت های ادراری بر بارداری، باردار و جنین تفاوت هایی را نشان می دهد. عفونت های دستگاه ادراری به طور کلی باعث زایمان زودرس، فشار خون بالا مرتبط با بارداری، کم خونی، التهاب آمنیوتیک، وزن کم هنگام تولد و نارس می شوند.

چگونه از عفونت ادراری در دوران بارداری محافظت کنیم؟

  • حداقل باید 6-8 لیوان مایعات در روز مصرف شود.
  • شما باید تا حد امکان به WC بروید، منتظر نمانید تا گیر کنید و سعی کنید ادرار را به طور کامل تخلیه کنید.
  • بعد از توالت، ناحیه تناسلی باید خیلی خوب تمیز شود، هنگام شستشو از جلو به عقب انجام شود و خیس بماند.
  • نیازهای WC باید قبل و بعد از رابطه جنسی برآورده شود.
  • مایعاتی که مثانه را تحریک می کنند به شکل الکل، کافئین، آب میوه های اسیدی (مرکبات و غیره)، نوشیدنی های شیرین باید اجتناب شود.
  • استخرهایی که باکتری تولید می کنند نباید وارد شوند.
  • لباس زیر باید هر روز عوض شود و لباس زیر نخی ترجیح داده شود.
  • از مواد شیمیایی مانند دئودورانت و پودر باید اجتناب شود.

حتی اگر یکی از شکایاتی مانند سوزش، سوزن سوزن شدن، حالت تهوع، درد پهلو، تب، درد کشاله ران و زیر شکم در هنگام ادرار باشد، باید با پزشک مشورت شود یا این شکایات در پیگیری های معمول، آزمایش ادرار بیان شود. کشت باید انجام شود.

چگونه عفونت ادراری در دوران بارداری را درمان کنیم؟

دارو برای درمان عفونت ادراری در دوران بارداری استفاده می شود. هنگامی که دچار عفونت ادراری می شوید، باید با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. علاوه بر دارو، عادات غذایی شما نیز به محافظت از خود کمک می کند.

مصرف مایعات

زنان باردار مبتلا به عفونت ادراری باید هر روز آب کافی بنوشند. حداقل باید 8 تا 10 لیوان آب در روز مصرف شود. آب به بهبودی سریعتر کمک می کند. در محدوده مصرف مایعات، می توانید علاوه بر آب، آب میوه و سبزیجات تازه بنوشید. با خوردن میوه ها و سبزیجات با محتوای آب بالا می توانید بدن خود را هیدراته نگه دارید و ادرار خود را افزایش دهید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا