دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

لکه بینی در بارداری

لکه بینی به ترشحات خونی کم یا کمرنگ صورتی، قرمز یا قهوه‌ای تیره (آهن زنگ زده) گفته می‌شود. زن باردار در مواجهه با لکه بینی در دوران بارداری یا ترشحات کم رنگ خون می‌تواند احساس بدی داشته باشد، اما این موضوع نشانه‌ای بروجود مشکل در فرد نیست.

لکه بینی در سه ماهه اول بارداری

تخمین زده می‌شود که حدود ۲۵ درصد زنان، لکه بینی در دوران بارداری را در ۱۲ هفته اول بارداری خود تجربه می‌کنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد، لکه بینی اکثرا در شش و هفت امین هفته بارداری رخ می‌دهد. لکه بینی همواره نشانه‌ای از سقط جنین یا مشکل دار بودن بارداری نیست.

لکه بینی اولین سه ماهه باردای ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • خونریزی ناشی از لانه گزینی
  • حاملگی خارج رحم
  • سقط جنین
  • عوامل ناشناخته

 

علت لکه بینی در سه ماهه دوم بارداری

خونریزی یا لکه بینی کم در سه ماهه دوم بارداری ممکن است به علت ناراحتی رحم، معمولا پس از رابطه جنسی یا تست دهانه رحم (پاپ اسمیر) باشد که امری معمول است و جای نگرانی ندارد.

پولیپ دهانه رحم یکی دیگر از دلایل ممکن برای خونریزی در سه ماهه دوم بارداری است که این پولیپ‌ها معمولا بی ضرر و بی خطر هستند. به علت افزایش تعداد عروق خونی در بافت اطراف دهانه رحم، شما ممکن است از ناحیه اطراف دهانه رحم دچار لکه بینی شوید. در صورتی که هر گونه خونریزی واژینال را که همانند خونریزی دوران قاعدگی باشد را تجربه کردید به پزشک خود اطلاع دهید.

خونریزی بیش از حد در دومین دوره سه ماهه ممکن است است نشانه‌ای بر شرایط اورژانسی نظیر جفت سر راهی (گاه جفت در قسمت تحتانی رحم قرار می‌گیرد و دهانه رحم (سرویکس) که محل خروج جنین هنگام زایمان است را بطور کامل یا ناقص مسدود می‌کند)، زایمان زودرس و سقط جنین باشد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

دلایل لکه بینی در سه ماهه سوم دوران بارداری

خونریزی یا لکه بینی دراواخر دوران بارداری ممکن است بعد از رابطه جنسی یا تست دهانه رحم رخ دهد؛ که امری رایج است و معمولا جایی برای نگرانی نیست که می‌تواند به دلیل خونریزی برای به دنیا آمدن نوزاد باشد.

اگر در دوران بارداری دچار خونریزی شدید واژینال شدید، به اورژانس اضطراری مراجعه کنید. این خونریزی می‌تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

جفت سر راهی

قطع ناگهانی جفت

پارگی سرویکس یا واژن

مراقبت‌های اورژانسی به موقع برای ایمنی شما و کودک تان ضروری است.

در صورتی که شما لکه بینی با جریان خون کمتر را تجریه کردید بهتر است با پزشک تماس بگیرید بسته به میزان علائم لکه بینی در دوران بارداری ممکن است نیازمند ارزیابی باشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا