دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

کدام کیست تخمدان باعث نازایی می شود؟

کیست اغلب ذکر شده یک تورم پاتولوژیک پر از کولیت یا مایع روغن مانند است. کیست ها که معمولاً از مواد نیمه جامد، گازی یا مایع مانند کیسه بسته یا احاطه شده توسط کپسول تشکیل شده اند، قطعاً تشکیلات غیر طبیعی هستند. کیست ها انواع مختلفی دارند مانند کیست مغزی، کیست کلیه، کیست سینه، کیست رحم، کیست چربی، کیست شکلاتی، کیست لوزالمعده، کیست تخمدان و کیست استخوان که هر کدام علائم متفاوتی را در بدن نشان می دهند و شکایات مختلفی را ایجاد می کنند. صرف نظر از نوع، کیست ها باید پیگیری شوند زیرا تشکیلات غیر طبیعی در بدن هستند.

علائم کیست چیست؟

کوچک و بزرگ، تقریباً همه افراد دارای کیست های بزرگ و کوچک در اندام های مختلف بدن خود هستند. در حالی که موارد بسیار کوچک هیچ علامتی نشان نمی دهند، بزرگترها خود را با شکایاتی نشان می دهند. کیست هایی که روی پوست فرد ظاهر می شوند خود را به صورت تورم های برجسته نشان می دهند. این تورم ها می توانند سفت یا نرم باشند و هر از چند گاهی اندازه تورم ها نیز می تواند بزرگ یا کوچک شود. در حالی که کوچک شدن کیست ها مورد استقبال قرار می گیرد، اما اگر اندازه کیست ها با سرعت بالایی افزایش یابد، به اندام ها فشار وارد می شود و در نتیجه شکایات مختلفی ایجاد می شود. 
 
اگرچه کیست ها معمولا دیرتر ایجاد می شوند، اما برخی از آنها از بدو تولد در بدن فرد وجود دارد. توسط متخصصان مشخص شده است که بیشتر کیست هایی که پس از آن ایجاد می شوند به دلیل التهاب در بدن هستند. التهاب های مختلف در بدن می تواند به صورت تورم و کیست ظاهر شود.
 
علائم و شکایات کیست‌هایی که بعداً ظاهر می‌شوند بسته به اندامی که کیست در آن قرار دارد متفاوت است. در حالی که کیست تخمدان باعث تورم و درد شدید در معاینه می شود، کیست های مغزی می توانند باعث سرگیجه و سردردهای بسیار شدید شوند. با این حال، مهم ترین علائم کیست این است که همیشه به اندامی که در آن قرار دارند فشار می آورند.
 

علائم کیست که بسته به محیط متفاوت است

  • کیست های چربی باعث ایجاد تورم روی پوست می شوند. 
  • کیست‌های سینه باعث تورم می‌شوند که گاهی اوقات می‌تواند به اندازه یک تخمک باشد که وقتی فرد سینه‌های خود را چک می‌کند، ظاهر می‌شود.
  • کیست کلیه باعث حالت تهوع، استفراغ و درد شدید در قسمت بالای شکم می شود.
  • کیست شکلاتی باعث ایجاد درد در ناحیه کمر و پشت فرد به خصوص دوره های قاعدگی دردناک می شود.
  • کیست رحم باعث سوزش، درد و درد در هنگام ادرار و همچنین طولانی‌تر شدن دوره قاعدگی می‌شود. 
  • در حالی که کیست لوزالمعده باعث کاهش وزن جدی و کاهش مداوم اشتها در مدت کوتاهی می شود، درد و درد بسته به اندازه کیست احساس می شود.
  • کیست استخوان شاید یکی از کم علامت ترین کیست ها باشد، گاهی اوقات هیچ علامتی ایجاد نمی کند. معمولاً کیست استخوان در عکس‌برداری با اشعه ایکس در شکایات دیگر یا در کنترل‌های معمول تشخیص داده می‌شود. در مورد کیست های بسیار بزرگ، یک علامت رایج ممکن است مشکل در ایستادن باشد.

کیست چگونه درمان می‌شود؟

همانطور که ویژگی ها و علائم کیست با توجه به محیط تغییر می کند، درمان نیز بسته به اندام و کیست آن متفاوت است. در این زمینه، روش درمانی اعمال شده برای هر نوع کیست متفاوت است. در عین حال، از آنجایی که همه کیست ها مضر نیستند، همه آنها نیازی به درمان ندارند، برخی از آنها فقط باید در فواصل زمانی منظم بررسی شوند. 
 
اگر کیست بزرگ و مضر باشد، تشخیص آن در مراحل اولیه و شروع درمان بسیار مهم است. اگر کیست شناسایی شده خوش خیم باشد، معمولاً با یک عمل جراحی ساده می توان آن را خارج کرد. زیرا در صورت حذف نشدن این خطر وجود دارد که کیست های خوش خیم در آینده به بدخیم یعنی مضر برای سلامت تبدیل شوند. 
 
اگر کیست بدخیم باشد، پزشکان ابتدا یک نمونه بافت از آن ناحیه می گیرند و از روش بیوپسی استفاده می کنند. قطعه کوچکی که از کیست گرفته شده است در آزمایشگاه به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت شناسایی سلول های خطرناک مانند سلول های سرطانی در نتیجه، باید بدون تاخیر با جراحی خارج شود. اما اگر ناحیه ای که کیست در آن قرار دارد حساس باشد، بهترین روش برای برداشتن کیست با استفاده از روش لیزر است. در این زمینه، کسانی که مشکوک به وجود کیست یا علائم آن هستند باید در اسرع وقت به یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنند.
 
زیرا کیست ها می توانند نه تنها باعث درد یا تورم ساده شوند، بلکه باعث ناراحتی و حتی در صورت بدخیم بودن وضعیت های تهدید کننده زندگی می شوند. به عنوان مثال، این یک واقعیت است که اکثر کیست هایی که در تخمدان ها ایجاد می شوند می توانند باعث نازایی شوند. در واقع، کیست های تخمدان خطراتی را به همراه دارد که نه تنها بر توانایی باروری و بارداری، بلکه بر کیفیت زندگی زن تأثیر می گذارد و ممکن است به عنوان یک مشکل سلامتی رخ دهد. در این راستا باید مراقب کیست هایی بود که در هیچ قسمتی از بدن ظاهر می شوند یا دیده نمی شوند، اما علائمی را نشان می دهند، بررسی و در صورت لزوم درمان می شوند.

کدام کیست باعث نازایی می‌شود؟

جدا از اکثر شکایات و علائم ناشی از کیست، یکی از عجیب ترین و نگران کننده ترین کیست ها، کیست هایی هستند که باعث نازایی می شوند. متخصصان بیان می کنند که شایع ترین نوع کیست که باعث نازایی می شود کیست شکلاتی است. کیست ها بافت سالم تخمدان فرد را کاهش می دهند و می توانند به سلول های آن ناحیه آسیب برسانند. به همین دلیل در صورت وجود کیست، هر روز که می گذرد، خطر ابتلا به مشکلات نازایی و از دست دادن توانایی تولید مثل افزایش می یابد. در واقع، اکثر زنان مبتلا به کیست های شکلاتی یا کیست تخمدان نمی توانند بدون برداشتن کیست ها یا استفاده از درمان های کمک باروری بچه دار شوند. به همین دلیل توصیه می شود که ابتدا خانم هایی که مشکل کیست دارند درمان شوند.
 
زوج هایی که در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند و مشکل کیست آنها با استفاده از روش درمانی مناسب درمان می شود، امکان بچه دار شدن وجود دارد. مراکزی که برای درمان کیست ترجیح داده می شوند باید در این زمینه تجربه ویژه ای داشته باشند و پس از تشخیص مشکل فعلی بتوانند با روش درمانی مناسب مشکل را حل کنند. از آنجایی که تخمدان ها بسیار حساس هستند، درمان برای کیست ها باید با توجه به تمایل زن برای باردار شدن بعد از آن انجام شود. 
 
کیست های تخمدان که خطرناک هستند، نه تنها برای بارداری خطرناک هستند، بلکه به این دلیل که در دوره های بسیار بعدی بیماری های تهدید کننده زندگی ایجاد می کنند. از این نظر، البته داشتن فرزند مهم است، اما باید به ویژگی های تهدید کننده حیات کیست های تخمدان نیز توجه کرد و نباید از اهمیت آن ها بیشتر از توانایی تولید مثل غافل شد. با در نظر گرفتن همه این موارد، برای رفع خطر تهدید کننده زندگی و حفظ سلامت خود به جای بچه دار شدن، باید بدون از دست دادن زمان، حمایت های درمانی لازم را برای کیست تخمدان دریافت کرد. 
 
خانم ها باید مراقب کیست های تخمدان باشند که گاهی علائمی از خود نشان نمی دهند، گاهی اوقات نشان می دهند اما علائم با علائم بیماری های دیگر آمیخته می شود. برای این کار بهترین راه مراجعه به متخصص زنان و زایمان برای معاینات روتین در فواصل 6 ماهه و دریافت روش درمانی مناسب بدون اتلاف وقت در صورت تشخیص کیست است. 
 
واقع بین کیست های تخمدان؛ کیست های عملکردی تخمدان که کیست فولیکول، کیست هموراژیکوم جسم زرد و کیست جسم زرد نامیده می شوند، باعث ناباروری نمی شوند و در دوره قاعدگی خانم ایجاد می شوند و سپس خود به خود ناپدید می شوند. علاوه بر این، سیستادنوما و کیست های درموئید در بافت تخمدان، اگر بیش از حد رشد نکنند، تأثیر نامطلوبی بر باروری ندارند. با این حال، کیست های شکلاتی که آندومتریوم نامیده می شوند، باروری زنان را کاهش می دهند و حتی ممکن است مستقیماً باعث نازایی شوند. کیست های شکلاتی با کاهش بافت سالم تخمدان می توانند منجر به نازایی شوند. 
 
در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا