دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چه چیزی منجر به هیپرپلازی آندومتر رحم می‌شود؟

آندومتر در سیکل قاعدگی در واکنش به هورمون‌ها تغییر می‌کند. تخمدان‌ها در بخش ابتدایی سیکل ماهانه هورمون استروژن را تولید می‌کنند. استروژن باعث می‌شود که پوشش داخلی رحم رشد کند و ضخیم شود تا رحم برای بارداری آماده شود. تخمک در میانه‌ی چرخه‌ی قاعدگی از یکی از تخمدان‌ها آزاد می‌شود و تخمک‌گذاری انجام می‌شود. سطح هورمون پروژسترون بعد از تخمک‌گذاری رو به افزایش می‌گذارد. پروژسترون آندومتر را برای دریافت و تغذیه‌ی تخمک بارور شده آماده می‌کند. اگر بارداری رخ ندهد، میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد. کاهش هورمون پروژسترون محرک قاعدگی و جدا شدن پوشش داخلی رحم است. سیکل جدید قاعدگی بعد از ریزش کامل مخاط رحم شروع می‌شود.

در بیشتر موارد، هیپرپلازی آندومتر به دلیل استروژن بیش از حد بدون پروژسترون ایجاد می‌شود. اگر تخمک‌گذاری اتفاق نیفتد، پروژسترون تولید نمی‌شود و در نتیجه بافت پوششی داخل رحم یعنی آندومتر تخریب نمی‌شود. بافت آندومتر در پاسخ به استروژن به رشد خود ادامه می‌دهد. ممکن است تجمع سلول‌هایی که بافت را می‌سازند زیاد و غیرطبیعی شود. این شرایط که هیپرپلازی نام دارد، در برخی زنان منجر به سرطان نیز می‌شود.

 

هیپرپلازی آندومتر رحم چه زمانی رخ می‌دهد؟

هیپرپلازی آندومتر معمولا پس از یائسگی که تخمک‌گذاری متوقف می‌شود و پروژسترون دیگر تولید نمی‌شود، اتفاق می‌افتد. این مسئله می‌تواند طی دوران پیش از یائسگی نیز اتفاق بیفتد چرا که در این زمان، تخمک‌گذاری به طور منظم انجام نمی‌شود.

 

فهرست زیر شامل مواردی است که طی آن زنان دچار تولید بالای استروژن و تولید ناکافی پروژسترون می‌شوند:

  • مصرف داروهایی که عملکردی مانند عملکرد استروژن دارند
  • مصرف بلند مدت دوز بالایی از استروژن پس از یائسگی (در زنانی که عمل هسترکتومی انجام نداده‌اند).
  • عادت ماهیانه‌ی نامنظم، به خصوص اگر با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا ناباروری همراه باشد.
  • چاقی

علائم هیپرپلازی آندومتر چیست؟

خونریزی غیرعادی رحم

خونریزی قاعدگی شدیدتر یا طولانی تر از حد معمول

کم شدن سیکل قاعدگی به کمتر از 21 روز (مدت زمان بین دو پریود)

خونریزی رحم بعد از یائسگی

خونریزی غیر طبیعی بین دوره های قاعدگی

پریود نشدن قبل از یائسگی

ترشحات زیاد از مجرای تناسلی

دل پیچه زیر شکم

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

تشخیص هیپرپلازی آندومتر

سونوگرافی: در سونوگرافی که به دو طریق معمولی یا واژینال انجام می گیرد ضخامت آندومتر رحم قابل اندازه گیری است. در این روش می توان علت های دیگر خونریزی غیرطبیعی که از نشانه اصلی هیپرپلازی هست را بررسی نمود مانند وجود پولیپ های رحمی، کیست تخمدان. سونوگرافی روش تشخیصی مناسبی بخصوص برای زنان یائسه محسوب می شود.

نمونه برداری (بیوپسی) از آندومتر: در این روش مقداری از بافت داخل رحم بیمار جهت بررسی نمونه برداری می شود. این روش به صورت سرپایی و از طریق لوله کوچکی که پزشک از طریق واژن وارد محیط رحم می کند انجام می شود. نمونه گیری انجام شده از محیط رحم جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال می شود تا نوع سلول ها و احتمال سرطانی بودن آنها مشخصص گردد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا