دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

دردهای لگنی زنان

متأسفانه برخی شرایط مثل گرما و رطوبت که برای رشد جنین در رحم زن لازمند، محیط مناسبی برای رشد باکتر یها فراهم میکنند. عفونت رحم باعث درد لگن میشود. عفونتهای مجاری ادراری، هم در زنان و هم در مردان درد لگن ایجاد میکند. البته زنان بیشتر مستعد ابتلا به این عفونتها هستند. از علل دیگر دردهای لگنی زنان، بیماری التهابی لگن یعنی التهاب لوله های تخمدان است. بیمار یهای مقاربتی از شایعترین علل این بیماری هستند، گرچه عفونتهای دیگر هم باعث آن میشوند. در برخی موارد پزشک ممکن است علت دقیق دردهای لگنی زنان را با توضیحات شما درباره نوع و محل درد بیابد. مثلا اگر گرفتار ی شما بیماری التهابی لگن باشد، درد در دو طرف لگن است. اما درد ناشی از پارگی کیست تخمدان ناگهانی و بیشتر در یک طرف لگن هست. اندومتریوز یا رشد لایه درونی رحم در جایی دیگر باعث درد مزمن، قاعدگی  دردناک و مقاربت دردناک میشود. حاملگی خارج رحم یا درون لوله تخمدان هم ایجاد درد لگن میکند. اگر دچار التهاب آپاندیس باشید، نخست اشتهایتان را از دست میدهید و بعد در اطراف ناف و سپس در ناحیه راست پا یین شکم احساس درد میکنید. البته همه دردهای لگنی دلیل بر بیماری نیستند. اگر به طور عادی در میان چرخه قاعدگی دچار درد خفیف لگن میشوید، نگران نباشید. برخی زنان هنگام تخمک گذاری دچار چنین دردی میشوند که طبیعی و بی خطر است.

درمان دردهای لگنی زنان

خوشبختانه تمام دردهای لگنی درمانپذیر هستند. در اینجا مواردی را که خودتان میتوانید آنها را درمان کنید یابرای معاینه بیشتر باید نزد پزشک بروید ذکر میکنیم.

1 عفونت را برطرف کنید.ا گر پزشک وجود عفونت مجاری ادرار را تشخیص دهد،برای درمان آن آنتی بیوتیک مناسب تجویز میکند. شما نیزبا دفع مکرر ادرار میتوانید از عود عفونت جلوگیری کنید؛ یعنی لااقل هر سه ساعت یکبار در روز و یک یا دو بار در طی شب. همچنین دفعا ادرار بلافاصله بعد از نزدیکی هم به دفع عفونت کمک میکند.

2 مسکن بخورید. اگر درد، ناشی از پارگی کیست تخمدان باشد احتمالا فقط با مصرف مسکن تسکین مییابد. خونریزی شدید ناشی از پارگی کیست تخمدان به ندرت به جراحی نیاز پیدا میکند. پزشک برای علل دیگر دردهای لگنی زنان هم ممکن است دارویی مثلا ایبوپروفن تجویز کند.

3 برای درمان دردهای لگنی زنان نزد پزشک بروید.

پزشک بسته به شدت درد و وسعت آندومتریوز درمانهای مختلف انجام میدهد. گاهی قطع مصرف داروی ضدبارداری درد ناشی از آندومتریوز را از بین میبرد. داروهایی نیز وجود دارند که با به هم زدن چرخه قاعدگی و انقباض بافت آندومتریوز، یک قاعدگی شیمیایی به وجود می آورند. این داروها را نباید بیشا ز ش شماه مصرف کرد. اگر دارو درد اندومتریوز را از بین نبرد، پزشک ممکن است به عمل جراحی شکمی (لاپاراسکوپی) متوسل شود. در این روش پزشک وسیله ای لیزری از شکاف کوچکی روی شکم به درون فرستاده و بافتهای اضافی را میسوزاند. در برخی موارد نیز عمل رحم برداری توصیه میشود، اما این روش باید آخرین راه درمان باشد.

درمان بیماری التهابی لگن

درد ناشی از بیماری التهابی از یک جهت بسیار خوب است چون بیشتر زنان مبتلا دردی ندارند و پیشرفت بی سروصدای بیماری خطر ناباروری یا آبستنی نابجا را بیشترمیکند. بنابراین بیماری التهابی لگن را نباید سرسری گرفت. درمان، معمولا درد را تسکین میدهد،اما ده درصد زنان مبتلا نابارور میشوند.

درمان معمولابا تجویز آنتی بیوک یک خوراکی ا نجام میشود. موارد شدید بیماری نیز ممکن است نیازبه تزریق وریدی آنتی بیوتیک دربیمارستان داشته باشد.

پیشگیری از بیماری التهابی لگن

پیشگیری ا ز عود بیماری ا لتهابی لگن کاملا به ا ختیار شماست. سیگار نکشید. اولین کار برای پیشگیری ترک سیگار است. همه میدانند که کشیدن سیگار خطر ابتلا به سرطا نهای ریه و حنجره را افزایش میدهد، اما کمتر کسی میداند که عامل سرطان مثانه،لوزالمعده و دهانه رحم هم سیگار است. مهبل را زیاد نشویید. شستن زیاد مهبل با فرستادن مواد عفونی کننده به درون رحم یا بیماری زا کردن باکتر یهای طبیعی موجود در مهبل باعث بیماری التهابی لگن میشود. مهبل با ترشحات طبیعی، خود را پاک میکند. مراقب بیماریهای مقاربتی باشید. چون بیمار یهای مقاربتی از عمده ترین علل بیماری التهابی لگن هستند، جلوگیری ا ز ابتلا به آنها از اهمیت زیادی برخوردار ا ست.عفونت را فراموش نکنید. درمان به موقع عفونت مهبلی برای پیشگیری از بیماری التهابی لگن مهم است. طی درمان از نزدیکی خودداری کنید. اگر پزشک تشخیص بیماری مقاربتی دهد، همسر بیمار نیزباید درمان شود.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا