دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

نقص فاز لوتئال

این اختلال در چرخه عادت ماهیانه یک زن اتفاق می‌افتد. این مسئله بعد از تخمک گذاری رخ می‌دهد و قبل از شروع دوره است. در این زمان پوشش رحم به طور معمول، ضخیم‌تر می‌شود و برای بارداری آماده است. اگر کسی دچار نقص فاز لوتئال باشد؛ پوشش رحم در هر ماه به دلیل ناکافی بودن هورمون پروژسترون برای بارداری آماده نمی‌شود. این موضوع سبب می‌شود باردار شدن زن سخت شود؛ گرچه هنوز بر سر این موضوع که آیا این نقص می‌تواند علت مستقیم ناباروری باشد یا خیر؛ صحبت‌ها بسیار استنقص فاز لوتئال ممکن است به نام " فاز لوتئال ناکافی" یا "اختلال در تکامل اندومتر" نیز گفته می‌شود.

علل نارسایی فاز لوتئال

فاز لوتئال معمولا حدود 12 تا 14 روز طول می‌کشد. در طول این زمان، تخمدان شروع به تولید هورمونی به نام پروژسترون می‌کند. به این هورمون پوشش داخلی رحم، آندومتر نیز گفته می‌شود.
اگر شما باردار شوید، جنین در حال رشد به این پوشش ضخیم متصل می‌شود. اگر باردار نشوید؛ پوشش در دوره ماهیانه ریزش می‌کند.
نقص فاز لوتئال به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:

  • تخمدان شما به اندازه کافی پروژسترون ترشح نمی‌کند.
  • پوشش داخلی رحم به درستی به پروژسترون پاسخ نمی‌دهد.

همچنین این نقص با بسیاری از شرایط پزشکی؛ مانند: بی اشتهایی؛ اندومتریوز؛ تمایل به زیاد ورزش کردن؛ هیپرپرولاکتینمی (ترشح بیش از یک هورمون که مسئول تولید شیر در سینه است)؛ چاقی؛ سندرم تخمدان پلی کیستیک و اختلالات تیروئید در ارتباط است. در بسیاری از اوقات؛ درمان برخی از شرایط گفته شده موجب بهبود نقص فاز لوتئال می‌شود

علائم نقص فاز لوتئال شامل موارد زیر است:

  • عادت ماهیانه‌های مکرر
  • سقط جنین
  • مشکلات در باردار شدن
  • لکه بینی در بین دو عادت ماهیانه

تشخیص نارسایی فاز لوتئال

این مسئله ممکن است به سختی تشخیص داده شود؛ هیچ آزمونی به تنهایی نمی‌تواند آن را مشخص کند. برخی نمونه‌های آزمایش خون مانند : تعیین سطح هورمون محرک فولیکول(FSH)؛ تعیین سطح هورمون جسم زرد (LH)؛ تست بارداری و آزمایش تعیین سطح پروژسترون می‌تواند به تشخیص این مشکل کمک کند.
برخی از پزشکان توصیه به نمونه برداری (بیوپسی) از آندومتر می‌کنند. در این آزمایش یک نمونه کوچک از پوشش داخل رحم در زمان خاصی از ماه برداشته می‌شود و زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا