دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

کورتاژ تشخیصی D&C – کورتاژ

کورتاژ تشخیصی D&C – کورتاژ

 

کورتاژ تشخیصی یک روش تشخیصی_درمانی است که در موارد خونریزی های غیر طبیعی زنان کاربرد دارد. علل خونریزی های غیر طبیعی  عبارتند از:

  ۱- تومورهای بدخیم رحمی

۲- فیبروم های رحمی (تومورهای خوش خیم رحم)

۳- سقط جنین

۴- عدم تعادل هورمونی

۵- هیپرپلازی آندومتر (رشد بیش از حد لایه داخلی رحم)

۶- پولیپ های آندومتر

به طور طبیعی خانم ها در طول دوره باروری خود (۱۳-۱۲ سالگی تا ۵۵-۵۰ سالگی) هر ماه دچار خونریزی می شوند که این خونریزی طبیعی دوره ای، قاعدگی یا عادت ماهیانه نامیده می شود. در هر دوره قاعدگی قسمت اعظم لایه سطحی رحم ریزش کرده و مجدداً بدون هیچ گونه تغییری ساخته می شود.

آندومتر رحم، لایه ای است که تحت تأثیر هورمون های تخمدان از جمله استروژن و پروژسترون قرار می گیرد. قاعدگی طبیعی در اثر کاهش سطح هورمون پروژسترون زمانی که آندومتر قبلاً تحت تأثیر استروژن قرار گرفته صورت می گیرد. هر سیکل قاعدگی دارای دو فاز است. فاز اول سیکل که آندومتر تحت تأثیر استروژن قرار می گیرد. فاز فولیکولار و فاز دوم سیکل که  آندومتر بیشتر تحت تأثیر پروژسترون قرار می گیرد فاز ترشحی نام دارد. سیکل قاعدگی طبیعی معمولاً فواصل ۲۸ الی ۲۹ روز  دارد، ولی فواصل بین ۲۱ تا ۳۷ روز را هم می توان طبیعی حساب کرد. مدت خونریزی به طور طبیعی هفت روز است و مقدار خونریزی بین ۲۰ تا ۸۰ میلی لیتر می باشد.

هرگونه تغییری در میزان و مدت خونریزی طبیعی ماهانه باید بررسی شود. در مواردی که در خونریزی های غیر طبیعی، اختلال در عملکرد هورمونی مطرح است ابتدا درمان طبی با استفاده از داروهای هورمونی صورت می گیرد و در صورت عدم پاسخ به دارو یا رد شرایط پاتولوژیک دیگر، کورتاژ تشخیصی توصیه می شود.

خطر هیپرپلازی و تومورهای بدخیم در زنان زیر ۳۵ سال، پایین است ولی خانم ها در سنین قبل از یائسگی (منوپوز) در خطر بیشتری قرار دارند. در مواردی که دوازده ماه بعد از قطع دائمی قاعدگی (یائسگی) فرد دچار خونریزی شود (خونریزی بعد از یائسگی) برای تشخیص و درمان احتیاج به کورتاژ تشخیصی می باشد. کورتاژ تشخیصی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود ولی از طریق بی حسی موضعی، نخاعی و اپیدوارال نیز انجام می شود.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا