دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

انسداد لوله رحمی در نازایی

هر نوع گرفتگی در لوله های فالوپ (حامل تخم بارور شده به رحم) و بروز مانع جهت عبور اسپرم ها برای ترکیب با تخمک، این عارضه را باعث می شود. هر نوع آسیب یا انسداد در لوله فالوپ به مفهوم مشکلات باروری است.

به طور خلاصه پس از رابطه جنسی، اسپرم ها از راه همین لوله ها حرکت کرده و به دیدار تخمک ها می روند و پس از ترکیب اسپرم با تخمک، جنین ایجاد می شود و این جنین نیز از همین راه (لوله های رحمی) به داخل رحم رفته و حدود ۹ ماه در آن زندگی می کند. مسدود بودن لوله های فالوپ که در سمت چپ و راست رحم هستند باعث می شود یکی از این دو مرحله با بن بست مواجه شود (یعنی یا اسپرمها به تخمک نرسند و یا جنین ایجاد شده به رحم راه نیابند) که نا باروری صورت می گیرد.

در صورت بسته بودن لوله های رحم اسپرم ها قادر به حرکت صعودی نیستند و عملا نمی توانند به سمت تخمک های زنانه حرکت کرده و ترکیب شوند و منجر به ایجاد جنین و بارداری شوند.

 

در برخی موارد ممکن است یکی از لوله های رحمی مسدود شود و یکی دیگر از لوله ها باز باشد که در این مورد، به طور کامل نازایی اتفاق نمی افتد ولی درصد بارداری باز هم کم است چون ممکن است اسپرم ها از یکی از لوله ها که باز است به سمت تخمک حرکت کنند و ترکیب شوند و بارداری صورت پذیرد ولی پس از ترکیب، این جنین چند ساعته که باید حرکت کند و به داخل رحم وارد شود، به لوله بسته برخورد کرده و مشکلاتی مانند بارداری خارج رحمی، سقط و... ایجاد شود و عملا باز هم از بارداری ممانعت به عمل می آید.

 

چگونگی تشخیص انسداد لوله های رحمی

این عارضه با عکس رنگی رحمی تشخیص داده می شود. قبل از عکس برداری، جهت شفاف سازی داخل بدن، مایعی از داخل واژن به داخل لوله های رحمی تزریق می شود. اگر لوله ها باز باشند، مایع تزریقی به راحتی وارد لوله ها شده و کار عکسبرداری آغاز می شود. اگر گرفتگی لوله ها ناچیز باشد، در برخی موارد، هنگام تزریق این مایع، لوله ها باز می شوند و مشکل برطرف می شود. اما اگر چسبندگی یا گرفتگی در لوله ها شدید باشد، نه تنها در اثر تزریق مایع لوله ها باز نمی شود، بلکه هنگام تزریق، درد شدیدی در ناحیه رحم و زیر شکم ایجاد می شود و مایع نمی تواند وارد لوله ها شود. پس از تائید گرفتگی لوله های فالوپ توسط عکسبرداری رنگی، نوبت به درمان این گرفتگی می رسد که یک جراحی کوچک لاپاراسکوپی است.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا