دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

روش های القای زایمان (IOL)

وقتی باردارید، با دنیای جدید از واژگان و اصطلاحات خاص آشنا می شوید. یادگیری معنای تمام اینها کلافه کننده است و خود را به کلی تازه کار احساس می کنید. در میان تمام نوشته های پزشکی، شاید در پرونده‌ی خود متوجه حروف آی او ال(IOL) شده باشید.

آی او ال در بارداری به چه معناست؟

این حروف فقط به معنای القای زایمان است.

شاید در بارداری قبلی خود القای زایمان داشته اید یا احتمالاً در بارداری کنونی خود برای آن برنامه ریزی کرده اید. احتمالاً بیمارستان چند شکل از القای زایمان را فراهم می آورد که عبارتند از:

ژل، قرص و پساری که باعث رسیده شدن دهانه رحم می شود. اگر دهانه رحم بسته است و برای زایمان آماده نیست، ابتدا می توان آن را با هورمون مصنوعی (پروستوگلاندین) به تکامل و رسیدگی رساند.

برای ایمنی منظور از ژل، پساری یا قرص حاوی پروستوگلاندین استفاده می شود و برای امتحان کردن و شروع زایمان فقط یک دوز از آن داده خواهد شد. اگر زایمان پس از چند ساعت پیشرفت نکرد، دوز تکرار می شود. ژل و پساری را به درون واژن وارد می کنند و قرص خوردنی است. برخی از بیمارستان ها به بانوان اجازه می دهند که پس از استفاده از پرستوگلاندین به منزل بروند، و وقتی زایمان تثبیت شد، برگردند.

اکسی توسین مصنوعی معمول ترین روش برای القای زایمان از طریق سرم تزریقی حاوی نوع هورمون مصنوعی زایمان یا اکسی توسین است. این دارو معمولاً در کشورهای متفاوت سینوسیون یا پیتوسین خوانده می شود.

برای شروع القای زایمان، باردار در بیمارستان بستری می شود، سپس به او سرم می زنند. آن گاه با شروع انقباض ها زیر نظر قرار می گیرد، زیرا اکنون زایمانیش پرخطر شناخته می شود. متأسفانه دستگاه نظارت تحرک مادر را محدود می کند.

پارگی مصنوعی بافت مخاطی اگر بخشی ازدهانه رحم باز باشد، پزشک بافت مخاطی را پاره می کند. پزشک ابزار قلاب گونه ای را وارد واژن می کند و با آن کیسه آب اطراف بچه را پاره می کند، به این امید که زایمان آغاز شود.

کتتر (بالن) فولی کتتر فولی اساساً برای خالی کردن مثانه بیمار طراحی شده است. این ابزار به آهستگی باد (پرباد) می شود و به صورت دستی دهانه رحم را باز می کند.

این گزینه توصیه شده ایمن تری برای بانوان است که قبلاً سزارین داشته اند و برای افرادی استفاده می شود که بخشی از دهانه رحم آنها باز است. چون مستلزم دارو نیست، برای مادر و فرزند کم خطرتر است. القای زایمان روندی بسیار معمول است، اما خطراتی نیز به همراه دارد، خصوصاً اگر از دارو استفاده شده باشد. برخی از خطرات جدی اند و برخی این طور نیستند. اما بسیاری از زایمان های القایی به مداخلات بعدی منجر شده اند، از جمله سزارین اورژانسی.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا