دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

دلایل ورم واژن

اگر چه ممکن است صحبت کردن درباره تورم واژن و نواحی اطراف آن برای شما خجالت آور باشد، اما در واقعیت، این عارضه بسیاری از زنان را تحت تاثیر قرار داده است. تورم اطراف منطقه واژن می‌تواند در لب واژن (لبه‌های کوچک و لبه‌ها بزرگ، labia minora and labia majora) و یا دیواره واژن رخ دهد. تورم واژن ممکن است بر اثر آلرژی، عفونت‌های باکتریایی یا قارچی، کیست‌های کوچک ایجاد شود. برخی از زنان نیز تورم واژن را بعد از رابطه جنسی تجربه می‌کنند.  بسته به علت، تورم واژن می‌تواند با تحریک، ناراحتی هنگام دفع ادرار، حساس شدن، درد، ترشح و سوزش همراه باشد.

در بسیاری از موارد نیازی نیست در مورد تورم واژن ( تورم مهبل ) نگران باشید زیرا برخی از داروهای موثر وجود دارند که می‌توانند به شما در تسکین علائم و کاهش تورم کمک کنند، که باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

علل احتمالی تورم واژن

واژینیت

التهاب واژن، یا ولوواژینیت، یکی از علل تورم در اطراف مهبل است. واژینیت التهاب واژن است و می‌تواند زنان و دختران را در تمام سنین درگیر کرده و موجب تورم واژن شود. انواع شایع واژینیت واژینوز عبارتند از عفونت‌های قارچی و باکتریایی ناشی از بیماری‌های مقاربتی.

واژینیت به دلایل مختلفی از جمله عفونت (باکتریایی و قارچی)، صابون‌های معطر که سطوح pH واژن را دچار اختلال می‌کنند و یا نازک شدن پوشش واژن به دلیل کاهش هورمون استروژن در طول یائسگی ایجاد می‌شود. علاوه بر این کاهش هورمون استروژن باعث می‌شود پوست این ناحیه از بدن بیشتر مستعد تحریک و التهاب شود.

برخی از علائم واژینیت عبارتند از: التهاب و تورم ناحیه واژن، خارش، ترشحات واژن، ناراحتی هنگام دفع ادرار و بوی بد واژن

راهنمایی‌های زیر می‌تواند از ایجاد التهاب مهبل و تورم واژن جلوگیری کند:

  • اجتناب از مصرف اسپری‌های بهداشتی و هر ماده دیگری بر روی ناحیه تناسلی که حاوی عطر و اسانس است.
  • پوشیدن لباس‌های زیر گشاد و پنبه‌ای.
  • تمیز نگه داشتن ناحیه تناسلی. برای این منظور پس از شستشو، باید خود را با دستمال خشک کنید. هرگز دستمال را از عقب به جلو نکشید چون ممکن است منجر به گسترش عفونت و تورم واژن شود.

عفونت قارچی

تورم واژن یکی از نشانه‌های عفونت قارچی است. مهبل، خود شامل تعداد زیادی سلول مخمر و باکتری است که سطح آن‌ها متعادل است. اگر این تعادل مختل شود می‌تواند به یک عفونت قارچی واژن، (کاندیدیازیس واژن) منجر شود. این عفونت‌ها معمولا به تورم واژن منتهی می‌شوند. کاندیدیازیس از رشد بیش از حد کاندیدا آلبیکنس قارچی ایجاد می‌شود و می‌تواند ناراحتی و تورم را در اطراف ناحیه واژن شما ایجاد کند.

سایر علائم عفونت قارچی شامل قرمزی، خارش در اطراف لب واژن، درد هنگام دفع ادرار، بثورات جلدی و ترشحات سفید رنگ و بدون بو واژن می‌باشد.

عفونت‌های باکتریایی

تورم واژن گاهی اوقات می‌تواند بر اثر ابتلا به واژینوز باکتریال (BV) به وجود آید. عفونت‌های باکتریایی می‌توانند به واژینوز باکتریال (BV)، که باعث ایجاد ناراحتی و تورم اطراف دهانه واژن می‌شوند، تبدیل شوند. بر خلاف عفونت‌های قارچی، عفونت‌های باکتریایی واژن معمولا خود را به وسیله یک ترشح شیری رنگ سفید یا خاکستری با بوی بد نشان می دهد. شما همچنین ممکن است سوزش، خارش یا احساس درد هنگام دفع ادرار را در ناحیه واژن تجربه کنید.

واژینوز باکتریایی زمانی که بین باکتری‌های “خوب” و “بد” در مهبل (واژن) عدم تعادل ایجاد شود، اتفاق می‌افتد. این بیماری نوعی عفونت واژن مشترک تجربه شده توسط زنان است که از نظر جنسی فعال هستند.

کیست بارتولن و آبسه

قرمزی و تورم واژن می‌تواند به علت یک کیست به نام کیست بارتولن ایجاد شود. غدد بارتولن در هر طرف دهانه واژن واقع شده و از آن مایعی که واژن را روان می‌کند، خارج می‌شود. هنگامی که راه این غده به دهانه مسدود می‌شود، مایع تولید شده در غدد می‌ماند و یک توده متورم، حساس و دردناک در واژن ایجاد می‌کند. این توده باعث درد در هنگام راه رفتن و نشستن می‌شود.

آلرژی

اگر لب واژن تورم دارد می‌تواند نشان از یک واکنش آلرژیک به لباس، غذا یا یک جسم خارجی که در تماس با مهبل (واژن) است، باشد. این نوع از تورم واژن معمولا همراه با ترشحات نیست.

حساسیت به لاتکس (ماده ای که عموما برای تولید کاندوم از آن استفاده می‌شود) می‌تواند کهیر، تورم و حتی یک واکنش آنافیلاکتیک (تورم گلو که می تواند منجر به مرگ شود) ایجاد کند. اگر فکر می کنید لاتکس باعث تورم واژن شده است از همسر خود بخواهید تا از کاندوم‌های بدون لاتکس استفاده کند.

برخی از زنان نیز به اسپرم حساسیت دارند. حساسیت اسپرم می‌تواند باعث تورم، خارش، درد، قرمزی و احساس سوزش در اطراف ناحیه واژن شود. این نوع آلرژی هم مانند سایر آلرژی‌ها نیاز به شناسایی ماده‌ای دارد که به آن حساس هستید. پس از شناسایی از تماس آن با بدن خود جلوگیری کرده و آلرژی را درمان کنید.

بیماری‌های مقاربتی (STD ها)

قرمزی و تورم لبه واژن می‌تواند یک نشانه از بیماری مقاربتی باشد. به گفته متخصص زنان ، علائم بسیاری از بیماری‌های مقاربتی شبیه به عفونت قارچی است. بیماری‌های مقاربتی در صورتی که درمان نشوند، می توانند به عوارضی منجر شوند. بنابراین، در صورت ابتلا به هر نوع بیماری مقاربتی حتما با پزشک مشورت کنید.

تورم واژن بعد از رابطه جنسی

رابطه جنسی می‌تواند باعث ایجاد تورم و درد در ناحیه واژن شود. این نوع تورم می‌توانند از دلایل زیر ناشی شود:

  •     آلرژی به لاتکس
  •     آلرژی به مایع منی
  •     عفونت واژن
  •     کیست بارتولن

گاهی اوقات، اصطکاک ایجاد شده در رابطه جنسی، می‌تواند به بافت اطراف مهبل و دیواره واژن آسیب رسانده و آن نواحی را تحریک و متورم کند.

بیماری کرون تناسلی

بیماری کرون یک بیماری التهابی روده است. بیماران گرانولوم ( ضایعات کوچک چرکی با التهاب کم که متشکل از رگ های خونی کوچک است) زخم در روده را تجربه می‌کنند. به گفته دکتر کالوم لیون، متخصص پوست، بیماری کرون تناسلی، بیماری پوستی است که به دلیل تاثیر گرانولوم در پوست اطراف ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود. تورم واژن در بیماری کرون تناسلی، به دلیل انسداد عروق لنفاوی توسط گرانولوم ایجاد می‌شود. این وضعیت را به نام lymphangiopathy گرانولوماتوز و یا lymphoedema می‌شناسند. شایع ترین علامت بیماری کرون تناسلی، تورم لب واژن در یک یا هر دو طرف است.

سایر علائم بیماری کرون تناسلی عبارتند از:

  • برجستگی پوست
  • جوش و پلاک قرمز و دردناک در ناحیه واژن
  • عفونت باکتریایی ثانویه یا عفونت کاندیدا آلبیکنس

بیماری کرون تناسلی یک بیماری پیچیده است. به همین خاطر برای درمان باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا