دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

استرادیول چیست؟ چه موارد مصرفی دارد؟

استرادیول یک استروژن می باشد. استروژن ها در زن های سالم موجب رشد و تکامل اندام جنسی ، حفظ عملکرد طبیعی ادراری ـ تناسلی ، و افزایش ثبات عروق خونی (و در نتیجه جلوگیری از سرخ شدن و برافروختگی )، می شوند.

وقتی به خانم ها پس از یائسگی طبیعی یا به کسانی که به دنبال یک جراحی یائسه شده اند (برداشتن تخمدان ها) استروژن جایگزین داده می شود، این دارو کمک می کند تا از پی آمدهای کمبود استروژن نظیرگرگرفتگی و خشکی واژن ، و پوکی استخوان جلوگیری شود.

چگونگی مصرف

قرص های استرادیول به صورت پیوسته (هر روز) یا دوره ای (21 یا 25 روز اول هر ماه تقویمی ) تجویز و استفاده می شود. دارو را هر روز ساعت یکسانی مصرف کنید، اگر با مصرف استرادیول دچار تهوع می شوید، آن را با شیر یا غذا بخورید. شکل های واژینال را نیز می توان در کنار شکل های خوراکی مصرف کرد. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردیکه آن را به یاد آورید، مصرفش کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده است ، نوبت فراموش شده را حذف کنید و به برنامه دارویی معمولتان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید. یک راه دیگر تجویز استرادیول ، استفاده از شکل پوستی است که همیشه همراه بیمار است و باید هفته ای دوبار تعویض شود. قبل و بعد از برداشتن این برچسب پوستی دستتان را بشویید و کاملاً خشک کنید، محل گذاشتن برچسب پوستی باید تمیز، خشک و بدون مو، بثورات جلدی ، بریدگی یا جوشگاه باشد. برچسب پوستی را روی سینه ها یا خط دور کمر یا هر جایی که لباس تنگ موجب شل شدنش شود نچسبانید. اگر پلاک شل شد هم می توانید یک برچسب پوستی جدید بکار ببرید و هم اینکه در صورت امکان مجدداً آن را بچسبانید. برای گذاشتن برچسب پوستی ، آن را روی پوست فشار دهید، به ویژه حاشیه برچسب پوستی را تا مطمئن شوید که کاملاً به پوست چسبیده باشد. هر برچسب پوستی را در یک منطقه دیگر از پوست بچسبانید. و برای جلوگیری از تحریک پوستی حداقل یک هفته پس از برداشتن یک برچسب پوستی ، در آن محل برچسب پوستی جدیدی نچسبانید.

هشدارها و عوارض جانبی

استفاده طولانی مدت از درمان جایگزین با استروژن بدون مصرف همزمان پروژستین ، با افزایش خطر سرطان جدار رحم همراه بوده است . پزشک شما باید حداقل سالی دوبار شما را ملاقات کند تا ارزیابی مجددی راجع به اینکه نیازی به ادامه درمان دارید، داشته باشد. درصورت بروز هریک از علایم زیر، بلافاصله با پزشکان تماس بگیرید: توده های پستانی ، یا درد و حساسیت پستان ؛ افزایش اندازه پستان ها؛ تورم پا یا ساق ؛ افزایش وزن سریع ؛ حرکات منقطع و ناگهانی غیرارادی ؛ دردشکمی ؛ یا زردی چشم یا پوست . به علاوه ، زن ها باید در صورتی که عادت ماهانه شان شدیدتر شده بود بین دو عادت ماهانه متوالی خونریزی داشتند و نیز در صورت بارداری احتمالی موضوع را با پزشکشان در میان بگذارند. مردهایی که مقدار بالایی استروژن مصرف می کنند ممکن است دچار انفارکتوس قلبی ، آمبولی ریوی (لخته خون در ریه ها)، و ترومبوفلبیت (تشکیل لخته خون ، معمولاً در سیاهرگ های پا شوند). چه مردها و چه زن های مصرف کننده استروژن باید علایم زیر را بلافاصله به پزشکشان اطلاع دهند: درد قفسه سینه ، کشاله ران ، یا پاها؛ سردرد؛ درد ناگهانی و شدید؛ تنگی نفس ناگهانی ؛ تکلم نامفهوم که ناگهانی ایجاد شده باشد؛ تغییرات ناگهانی بینیانی ؛ ضعف یا کرخی یک بازو یا پا. علایم زیر فقط در صورتی که مشکل ساز شوند نیاز به گزارش دارند: دل پیچه ، نفخ ، تهوع ، سرگیجه خفیف ، سردرد خفیف ، تغییر در میل جنسی ، عدم تحمل لنزهای تماسی . تحریک پوستی در استفاده از پلاک نیز نامعمول نیست .

موارد احتیاط

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف استرادیول ، پزشکتان را مطلع سازید:
حساسیت به استروژن ها
بارداری یا شیردهی
مصرف داروهای دیگر، به ویژه بروموکریپتین (دارویی که در درمان آمنوره [قطع عادت ماهانه]، عقیمی (یا نازایی )، و بیماری پارکینسون استفاده می شود)، سیکلوسپورین ، یا داروهایی که به کبد آسیب می رسانند

مصرف سیگار، توتون یا تنباکو

سابقه یا ابتلا به ترومبوفلبیت (لخته شدن خون در سیاهرگ ها)، ترومبوز (تشکیل لخته خونی در رگ ها)؛ اندومتریروز (تشکیل بافت اندومتر در خارج رحم )؛ بیماری کیسه صفرا؛ فیبروم رحمی ؛ سرطان پستان (یا شک به آن )، مگر اینکه برای درمان همین سرطان استرادیول تجویز شده باشد؛ خونریزی واژینال غیرطبیعی بدون علت مشخص ؛ یا مشکلات کبدی .

هنگام مصرف استرادیول توصیه می شود

دستورالعمل همراه دارو را به دقت مطالعه کنید و سؤالاتتان را از پزشکتان بپرسید.
هر ماه پستان هایتان را معاینه کنید تا در صورت بروز علایمی از سرطان متوجه آن شوید (اگر این معاینه را بلد نیستید به مطلب  علائم و راههای تشخیص “سرطان سینه” مراجعه فرمایید).
سالی یکبار (یا بسته به نظر پزشکتان بیشتر) برای انجام ماموگرافی ، پاپ اسمیر، و معاینه بالینی به پزشکتان مراجعه کنید.
تورم ، خونریزی و حساسیت لثه ها به دنبال مصرف استرادیول نامعمول نیست . بهداشت دهانتان را با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک حفظ کنید و در صورت بروز هریک از مشکلات ذکر شده موضوع را با دندانپزشکتان در میان بگذارید.
برای به حداقل رساندن تغییرات رنگ پوست از مواجهه با آفتاب بپرهیزید. مخصوصاً از آفتاب ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر اجتناب کنید. از لوسیون های ضدآفتاب با قدرت محافظتی (اس پی اف ) حداقل 15 برای صورت و دست ها استفاده کنید.
دیگر پزشکان را از اینکه استرادیول مصرف می کنید آگاه کیند.
استرادیول را دور از دسترس کودکان و دور از گرما، نور مستقیم ، و حرارت مرطوب نگهداری کنید (در این شرایط استرادیول فاسد می شود).
استرادیول تاریخ مصرف گذشته را دور از دسترس کودکان در توالت بریزید.

هنگام مصرف استرادیول نباید

سیگار، توتون یا تنباکو مصرف کنید. این از اثرات استروژن ها می کاهد و خطر عوارض جانبی دارو را به ویژه در کسانی که زیاد سیگار می کشند یا در افراد بالای 35 سال افزایش می دهد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا