دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علائم چه بیماری هایی مشابه زگیل تناسلی است؟

زگیل تناسلی، بویژه کوندیلوما آکومیناتا، معمولا ظاهر مشخصی داشته و براحتی با معاینه قابل تشخیص است و بندرت با بیماری دیگری اشتباه می شود. ولیکن آشنایی با دیگر بیماری هایی که ممکن است شبیه زگیل تناسلی باشند می تواند از خطای در تشخیص جلوگیری کند.

زگیل معمولی

زگیل معمولی که غالبا توسط انواع HPV تیپ ۲ و ۴ بوجود می آید ممکن است در ناحیه تناسلی یا ناحیه نزدیک آن بخصوص در ناحیه تحتانی شکم، قسمت بالایی ران یا باسن ظاهر شود. برای افتراق آن از زگیل تناسلی ممکن است نیاز به نمونه برداری و بررسی بافت شناسی باشد، اگرچه ندرتا نیاز به انجام این کار است چراکه درمان آن مشابه با زگیل تناسلی می باشد.

مولوسکوم کونتاژیوزوم

جوش های ویروس مولوسکوم کونتاژیوزوم می تواند شبیه زگیل تناسلی بوده و در بیمارانی که فعالیت جنسی دارند در نواحی تناسلی رخ دهد. وجود فرورفتگی شبیه ناف در مرکز جوش ها به تشخیص آن ها از زگیل تناسلی کمک می کند، اما گاهی برخی تغییرات ثانویه بر روی جوش ها ممکن است تشخیص آن را با مشکل روبرو سازد. این بیماری هم از طریق جنسی و هم از طریق غیر جنسی می تواند منتقل شود، و اگر چه بعد از مدتی خودبخود از بین می رود ولی در بیماران با نقص سیستم ایمنی ممکن است پیشرفت کند. درحالی که این بیماری با معاینه قابل تشخیص است، گاهی برای تشخیص قطعی نیاز به آزمایشات سیتولوژی یا بافت شناسی می باشد. روش های درمان مشابه با درمان زگیل است.

 

کراتوز سبورئیک

کراتوز سبورئیک بصورت لکه های پهن، مسطح، و به رنگ سیاه یا قهوه ای و زبر هستند. این تومورهای خوش خیم ممکن است متعدد باشند و فقط به دلایل زیبایی درمان می شوند و خطری برای فرد ندارند.

drnematolahi

کوندیلوما لاتا

کوندیلومالاتا ضایعاتی هستند ثانویه به سیفلیس که بایستی از کوندیلوما آکومیناتا (زگیل تناسلی) افتراق داده شود. کوندیلوما لاتا ممکن است همزمان با زگیل تناسلی وجود داشته باشد. این ضایعات مرطوب تر بوده و حتی ممکن است زخمی شود. از آنجایی که نوع درمان متفاوت است و شریک جنسی بیمار نیز بایستی ارزیابی شود لذا تشخیص این بیماری از کوندیلوما آکومیناتا ( زگیل تناسلی)  خیلی مهم هست.

لیکن پلان

لیکن پلان یک فرآیند التهابی مزمن پوست و مخاط است که بصورت لکه های نسبتا مسطح ، درخشان و با حاشیه مشخص دیده می شود. ضایعات به رنگی سفید متمایل به صورتی هستند. این ضایعات گاهی در ناحیه تناسلی رخ می دهند و ممکن است شبیه به زگیل تظاهر کنند. دیگر نواحی شایع این بیماری شامل مخاط دهان، ساق پا، پوست سر و روی مچ دست هست. این ضایعات عموما به استروئیدهای موضعی پاسخ خوبی می دهند.

drnematolahi

کیست اپیدرموئید

کیست اپیدرموئید بصورت توده های سفت، سفید متمایل به زرد و زیرجلدی هستند که بصورت منفرد یا متعدد در ناحیه کیسه بیضه یا روی ناحیه تناسلی زنان رخ می دهد. درمان به منظور زیبایی یا در مواردی که کیست پاره شود یا عفونی گردد توصیه می شود. در موارد عفونت استفاده از آنتی بیوتیک توصیه می شود.

drnematolahi

ضایعات فوردایس (Fox–Fordyce disease)

بصورت تجمع جوش های ریز ۱ تا ۲ میلی متری در ناحیه کشاله ی ران یا زیر بغل دیده می شوند. این بیماری ارثی در واقع غدد عرق را مبتلا می کنند و در زنان خیلی شایع تر از مردان است. شایع ترین شکایت این افراد خارش است.

drnematolahi

جوشگاه (کلوئید)

بصورت ضایعات سفت، نامنظم و اغلب خطی دیده می شوند و بیشتر در بیمارانی دیده می شوند که به دفعات دچار التهاب یا عفونت های مکرر ریشه موها(فولیکولیت) یا مجاری غدد عرق (هیدرآدنیت) می شوند. برداشتن این ضایعات ممکن است شرایط را بدتر کند و درمان این افراد تزریق استروئید به داخل ضایعه است.

drnematolahi

اسکین تگ (skin tag)

این ضایعات اغلب در نواحی چین دار دیده می شوند و غالبا ساقه دارند. معمولا بدون علامت بوده مگر آنکه هنگام خاراندن یا اصلاح با تیغ زخمی شوند.

drnematolahi

فیبروما

توده های بافت نرم هستند که معمولا از بافت زیر جلدی یا عضلات در نواحی مختلفی از بدن ایجاد می شوند و بروز آن در ناحیه تناسلی خیلی نادر است.

drnematolahi

سیرینگوما

ضایعات کوچک، بی خطر، بی علامت و سفید متمایل به رنگ زرد هستند که از مجاری غدد عرق سرچشمه می گیرند. اگر چه بیشتر در ناحیه پلک و بالای گونه دیده می شوند ولی در هر جای دیگری از جمله ناحیه تناسلی نیز می توانند رخ دهند.

drnematolahi

آنژیوکراتوم

ضایعات عروقی بدون علامت ناشی از اتساع مویرگ های سطحی ناحیه پوست هستند که در نواحی مختلف  بدن از جمله پا و نواحی تناسلی ممکن است دیده شوند.

drnematolahi

دانه های صدفی شکل کلاهک آلت

بصورت گنبدی شکل بوده و بصورت منظم در برجستگی تاج کلاهک دیده می شوند. این ضایعات طبیعی بوده و در برخی از مردان دیده می شود و نیازی به درمان ندارند.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا