دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا دل درد بارداری طبیعی است؟

سه ماهه نخست بارداری معمولاً سخت ترین دوره در کل دوران مادر شدن است. در این سه ماه اول، زنان تغییرات فیزیکی، احساسی و رفتاری زیادی را تجربه می‌­کنند. بسیاری از مادران علائم بارداری زیادی را در این سه ماه تجربه می‌­کنند برای مثال: دل درد بارداری ، حالت تهوع صبحگاهی، حساس شدن سینه­‌ها، یبوست، ویار و افزایش وزن.

اما دل درد در این دوره چه معنی دارد؟ آیا نشان دهنده خطر سقط جنین است؟ در این مقاله درمورد دل درد بارداری و اینکه آیا باید درمورد آنها احساس نگرانی داشت یا خیر صحبت می­کنیم.

دل دردهای اوایل بارداری چگونه هستند؟

بسیاری از زنان با این درد‌ها آشنایی دارند. دل دردهای اوایل بارداری بسیار شبیه دل درد قاعدگی هستند. معمولاً در قسمت پایینی شکم درد احساس میشود و تنها چند دقیقه طول می­‌کشد.

آیا دل درد بارداری طبیعی است؟

معده درد در دوران بارداری امری طبیعی است، بنابراین نیازی نیست درمورد آن نگران شوید. اگر در سه ماهه نخست بارداری چند مرتبه معده درد داشتید، نیازی به نگرانی نیست. این دردها بخشی از تغییرات فیزیکی و نرمال بدن هستند که خود را برای حضور جنین آماده می­کند.

در زنان باردار هنگامی که تخمک بارور شده به دیواره رحم می­چسبد، ممکن است دل درد و خونریزی خفیف رخ دهد که کاملاً نرمال است. به علاوه، به مرور زمان در دوران بارداری ممکن است احساس دل درد داشته باشید چرا که رحم کشیده می­‌شود تا خود را با اندازه جنین وفق دهد.

در ادامه درمورد علل ایجاد کننده دل درد بارداری و مواقعی که باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید بحث خواهیم کرد.

علل ایجاد کننده دل درد در اوایل بارداری

هنگامی که باردار هستید و به طور ناگهانی در شکم خود احساس درد می­‌کنید، طبیعی است کمی احساس خطر کنید. با این حال هنگامی که در شکم خود درد نسبتاً ملایم یا انقباض احساس می­‌کنید، نباید بترسید.

در بسیاری از موارد درد شکمی در اوایل بارداری ناشی از تغییرات طبیعی بدن است، مانند:

* لانه گزینی

هنگامی که تخمک بارور شده به دیواره رحم می­‌چسبد، ممکن است کمی احساس درد در شکم ایجاد کند. این درد با عنوان دل درد لانه گزینی شناخته می‌­شود و می­تواند از نخستین نشانه‌های بارداری باشد.

* بزرگ شدن رحم

در شش ماه نخست بارداری، رحم به سرعت رشد می‌­کند تا خود را با اندازه جنین وفق دهد. این پدیده نیز می­تواند منجر به دل درد بارداری شود. از آنجایی که رباط‌ها و عضلاتی که رحم را محافظت می­‌کنند نیز رشد می­کنند، مادر ممکن است هنگام ایستادن، تغییر حالت بدن یا سرفه/عطسه، احساس درد شدید داشته باشد. در سه ماهه دوم بارداری، این درد را با نام درد عضلات رحم می‌شناسند و نشانه آن درد شدید یا تیر کشیدن شکم است.

* ارگاسم

هنگامی که زنان باردار در رابطه جنسی خود به ارگاسم می‌­رسند، ممکن است احساس دل درد داشته باشند. درد آن مشابه درد قاعدگی است و پس از مدت کوتاهی رفع می­‌شود. با این حال اگر احساس درد بسیار شدید و با خونریزی همراه بود، سریعاً با پزشک خود مشورت کنید.

* انقباضات براکستون هیکس

انقباضات براکستون هیکس که انقباضات تمرینی هم نامیده می­‌شوند، دردهایی مشابه درد زایمان هستند که ممکن است در سه ماهه دوم بارداری احساس شوند (هرچند که در سه ماهه سوم بیشتر رخ می­دهند). در این انقباضات فرد منقبض شدن رحم را به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه احساس می­‌کند. این انقباضات را به عنوان کمکی برای آمادگی برای زایمان نیز توصیف می­‌کنند چرا که به خانم­ها کمک می­‌کنند نحوه نفس‌گیری در زمان زایمان را تمرین کنند. انقباضات براکستون هیکس نامنظم، نادر و غیرقابل پیش بینی هستند. با این حال از جمله علل رخ دادن آنها می‌­توان به فعالیت مادر یا بچه، پر شدن مثانه یا کمبود آب بدن اشاره کرد.

در دیگر موارد، دل دردهای اوایل بارداری ممکن است به خاطر مشکلات زیر باشد:

* سقط جنین

در بدترین حالت، دل درد بارداری ممکن است نشانه سقط جنین باشد. اما همیشه به این معنی نیست. هنگامی که دل درد با خونریزی خفیف یا ترشح همراه است، سریعاً به اورژانس مراجعه کنید چرا که ممکن است در حال سقط جنین باشید. به یاد داشته باشید که سقط جنین بیشتر در سه ماهه نخست بارداری رخ می­‌دهد.

* بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم هنگامی رخ می­دهد که تخمک بارور شده به جایی خارج از رحم متصل می­‌شود. برای مثال ممکن است به لوله فالوپ، حفره شکمی یا دهانه رحم متصل شود. بارداری خارج از رحم با دل درد­های شدید همراه است. اگر دل درد شدید دارید، در اولین فرصت به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

* علائم دل دردهای سه ماهه نخست بارداری

درد معده در اوایل بارداری می‌­تواند آزار دهنده باشد، به ویژه اگر نخستین بارداریتان است و هنوز با احساس حضور بچه در شکمتان آشنا نیستید. با اینکه دل دردهای اوایل بارداری معمولاً طبیعی هستند اما بهتر است که دردهای دوران بارداری را جدی بگیرید.

اگر احساس می­‌کنید چیزی از حالت طبیعی‌اش خارج شده است، بهتر است فوراً با  پزشک خود تماس بگیرید. اما اگر با علائم دل دردهای سه ماهه نخست بارداری آشنا هستید، خودتان می‌­توانید بفهمید که آیا مشکلی پیش آمده است یا خیر.

در ادامه تعدادی از رایج‌ترین علائم و نشانه­‌هایی که ممکن است در سه ماهه نخست بارداری تجربه کنید، آورده شده‌اند:

* دل درد نرمال

دل درد نرمال بارداری بسیار مشابه دل درد قاعدگی است و معمولاً بسیار شدید نیست. در اوایل بارداری، ممکن است در ناحیه پایین شکم دل درد کوتاه مدت داشته باشید.

* خونریزی خفیف

لکه بینی خفیف در اوایل بارداری معمولاً با خونریزی ناشی از اتصال تخمک به دیواره رحم مرتبط است. با این حال اگر خونریزی آنقدر شدید باشد که نتوان آن را لکه بینی در نظر گرفت، فوراً با پزشک تماس بگیرید.

* دیگر علائم بارداری

زنانی که هنوز از بارداری خود مطلع نیستن، در صورت احساس دل درد همراه با حالت تهوع، استفراغ، حساس شدن سینه‌ها و لکه بینی، باید تست بارداری انجام دهند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا