دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آزمون بیوفیزیکال

آزمون بیوفیزیکال

BPS pregnancy

 

با آزمون بیوفیزیکال، سلامت جنین در دوران بارداری سنجیده می شود. این آزمون با کنترل نوسانات قلب جنین بوسیله دستگاه NST و کنترل حرکات تنفسی جنین توسط سونوگرافی انجام می شود، که ضربان قلب، تون عضلانی، حرکات جنین حرکات تنفس جنین و میزان مایع آمنیوتیک اطراف جنین اندازه گیری این آزمون می شود. هریک از 5 مورد بالا درصورت نرمال بودن عدد 2 و در غیر اینصورت صفر میگیرد.

 

اگر این ۵ مورد در محدوده طبیعی باشند، مشخص می شود که جنین رشد خوبی دارداما نمره نهائی زیر 6 نگران کننده است و ممکن است زمان زایمان به روش سزارین یا القای زایمان لازم باشد البته بدیهی است تصمیم نهائی در ارتباط با ادامه پروسه بارداری یا ختم آن توسط پزشک معالج انجام میگیرد.

 

این آزمون معمولا در ۳ ماهه آخر بارداری انجام می شود، ( هفته های ۲۸ تا ۳۴ بارداری )، چون در این زمان احتمال کاهش رشد جنین در رحم وجود دارد و ممکن است بسیاری از مشکلات اتفاق بیفتد. آزمون بیوفیزیکال در مادرانی که بارداری عادی دارند و رشد جنینشان مشکلی نداردنیز می تواند در هفته ۳۲ بارداری برای اولین بار و با نظر پزشک انجام می گیرد.

 

جهت انجام این آزمون ،گاهی از مادر خواسته می شودمایعات شیرین بنوشد. خوردن ماده شیرین به حرکت بهتر جنین کمک می کند.مادر به پشت یا به پهلو می خوابد و به شکم او ژل مالیده می شود تا به وسیله حسگر، حرکات جنین بهتر درک شود.زمان انجام آزمون بیوفیزیکال ،بسته به تنفس و حرکت جنین بین 5 الی 30 دقیقه متغیر است. در صورتی که جنین نمره مناسب کسب نکند نیاز به تکرار این ازمون طی 48-24 ساعت آینده می باشد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا