دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

بیماری های تناسلی زنان

بیماری تناسلی

بیماری های تناسلی به بیماری هایی گفته می شوند که با آلوده کردن دستگاه تناسلی بیماری هایی را به وجود بیاورد که در تولید مثل زن و مرد را دچار مشکل کند. دستگاه تناسلی شامل واژن، رحم، گردن رحم، لگن ،پروستات، مقعد می باشد که در صورت شدت بیماری به نواحی دستگاه ادراری از جمله مثانه انتقال پیدا می کند. انواع عفونت و باکتری ها از طریق روابط جنسی و لباس آلوده وتماس با  لوازم غیر بهداشتی به دستگاه تناسلی انتقال می یابد.

 

انواع بیماری های تناسلی

 

عفونت های ناحیه واژن و مقعد

  1. واژینوزباکتریال

نوعی از عفونت در ناحیه واژن و آلت تناسلی مرد  می باشد که در اثر ورود میکروبی به نام “گراندرلا واژینال” به بدن می باشد. برای تشخیص این نوع از عفونت می توان به علائمی در رنگ ترشحات و میزان آن توجه کرد. رنگ این ترشحات سبز رنگ بوده و بوی نامطبوعی مانند بوی ماهی گندیده می دهد. این ترشحات بعد از روابط جنسی یا در زمان پریود زن دیده می شود. این عفونت در مردان با وجود دانه های قرمز در آلت تناسلی دیده می شود. شیاف و داروهایی برای درمان این عفونت وجود دارد که با تجویز پزشک می توان مصرف کرد.

  1. قارچ

همه قارچ ها معمولا در فضای مرطوب رشد می کند. قارچ واژنی هم در شرایط مرطوب با وجود قارچی به نام “کاندیدا آلبیکان” در واژن زن به وجود می آید. این نوع از قارچ معمولا دارای علائمی مانند ایجاد خارش در ناحیه لب های کوچک و بزرگ، وجود دانه های کوچک و قرمز رنگ و بریدگی در ناحیه فرج می باشد. این قارچ به همراه ترشحات غلیظ و سفید رنگ بوده که غالبا بویی شبیه بوی شیر و ماست می دهد. هرچه میزان ترشحات قارچی بیشتر باشد امکان ابتلا به عفونتهای واژن وجود دارد. در برخی موارد این قارچ علائمی نداشته و از طریق روابط جنسی به مرد انتقال می یابد. برای درمان آن از داروهای نظیر قرص ها و شیاف ها می توان استفاده کرد. در صورت وجود عفونت و قارچ به طور همزمان فرد باید دوره درمانی خاصی با تجویز پزشک انجام دهد.

زگیل تناسلی

از شایع ترین بیماری های تناسلی زگیل تناسلی می باشد که از طریق ورود ویروسی به نام “پاپیلومای انسانی” به آلت تناسلی فرد می باشد . این ویروس از طریق رابطه جنسی به فرد منتقل می شود. زگیل تناسلی در واژن، بین واژن و مقعد و دهانه رحم و پروستات می تواند رشد کند که به صورت دانه های درشت یا کوچک در این نواحی مشاهده می شود.


 

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا