دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آشنایی با راه‌های افزایش شانس بارداری

برخی از زنان برای باردار شدن و تولد کودکشان در زمان مشخصی برنامه‌ریزی نمی‌کنند، اما برخی از زنان تمایل دارند که کودکشان در زمان خاصی از سال به دنیا بیاید. برای این کار لازم است که پیش از اقدام، شما و همسرتان آمادگی کافی برای بارداری را داشته باشید. یکی از اقدامات مهم برای این برنامه‌ریزی داشتن یک اپلیکیشن دقیق برای باردار شدن است که شما می‌توانید همیشه آن را همراه خود در گوشی موبایلتان داشته باشید. این اپلیکیشن همچنین بارداری هفته به هفته و رشد هفته به هفتهٔ جنین را با تصویر در اختیار شما می‌گذارد و با اطلاع دادن زمان مشخص انجام آزمایشات و غربالگری‌های بارداری کمک می‌کند تا دوران بارداری راحت‌تری را پشت سر بگذارید.

 

عواملی که بر باروری تاثیر گذارند..
شانس باروری یک زوج می تواند به دلایل مختلف دچار مشکل شده یا به تاخیر بیفتد مانند: ناتوانی در باروری از جانب مرد یا زن. در اینجا چندین عامل را که می توانند بر شانس باروری تاثیر گذارند، ارائه می دهیم.


در زنان
بالا رفتن سن ازدواج (بیش از ۳۰ سال) که در این زمان میزان باروری شروع به کاهش می کند.
فیبروم رحم
بارداری های خارج رحم یا ندومتریوز
بیماری التهابی
لگن سندرم
کیست چندگانه تخمدان ها (PCOS)
سابقه STD (بیماری های مقاربتی)
اشتباه در محاسبه دوره باروری
انسداد لوله فالوپ
چرخه نامنظم پریودی
کارکرد نامناسب تیروئید
از کاری افتادن زودهنگام تخمدان ها (POF)
پایان یافتن ذخیره تخمک در تخمدان ها (DOR)


در مردان
تعداد کم اسپرم ها
بیضه های نامتعارف
مشکل نعوظ
زودانزالی
دیابت
به طور کلی: جراحی های ناحیه لگن و شکم، مشکلات مربوط به سبک زندگی، اگر یک مشکل زمینه ای مانع شانس بارداری شما نشده باشد، می توانید با کمی تلاش شانس بارداری را افزایش دهید.

 

رابطه باروری و سن

برای اکثر خانم ها قدرت باروری در اواسط دهه ۳۰ رندگی شروع به کاهش می کند در این بازه زمانی عملکرد تخمدان ها کاهش می یابد و در زمان یائسگی متوقف می شود. با این حال احتمال بارداری در این دوره وجود دارد ولی شانس موفقیت پایین است.
در حال حاضر هیچ راه طبیعی برای مبارزه با کاهش قدرت باروری و بارداری در سنین بالا در زنان وجود ندارد ولی با این حال دنبال کردن سبک زندگی سالم میتواند یائسگی را به تاخیر بیندازد

 

درمان پزشکی ناباروری

چندین روش درمانی برای کسانی که دچار مشکل ناباروری هستند، وجود دارد. پزشکان از این درمان های پزشکی برای درمان ۸۵ تا۹۰ درصد موارد ناباروری استفاده میکنند.بسیاری از روش ها هم برای زنان و هم برای مردان قابل دسترسی است که شامل دارو درمانی و جراحی می شود. اگر سایر درمان ها ناموفق باشند فناوری باروریART گزینه دیگری است. در این روش به صورت دستی تخمک زن با اسپرم مرد بارور میشود. در برخی موارد می توان از تخمک ها و یا اسپرم های اهدا شده استفاده کرد. رایج ترین روشART لقاح مصنوعی یا IVF است.

 

نکات کلی درباره افزایش قدرت باروری

به طور کلی، دنبال کردن سبک زندگی سالم، موثرترین راه برای افزایش قدرت باروری هم برای زنان و هم برای مردان است‌. اگرچه مشخص نیست که آیا این کار میتواند مانع کاهش قدرت باروری ناشی از افزایش سن شود یا خیر اما مطمئنا می تواند شروع یائسگی را به تاخیر بیندازد. همچنین روش های درمانی متفاوتی وجود دارد که میتواند شانس باروری موفقیت آمیز را افزایش دهد.

 

راه‌های بارداری سریع

زمان تخمک گذاری و افزایش شانس بارداری

جالب بدانید اگر شما از زمان دقیق تخمک گذاری آگاه باشید; و در این زمان مقاربت و اقدام به بارداری داشته باشید شانس بارداری بیشتری دارید.اگر پریود شما منظم است معمولاً روز ۱۴ از اولین روز قاعدگی تخمک گذاری انجام می‌شود.اگر پریود شما نامنظم است می‌توانید از پزشک خود یاری بگیرید.متخصص زنان با معرفی روش‌های گوناگون برای تعیین تخمک گذاری به شما کمک خواهد کرد.

برای تسریع بارداری، تخمک گذاری منظم و اسپرم کافی و با کیفیت و رابطه جنسی محافظت نشده نیاز است.در صورتی که تخمک گذاری انجام نشود و اسپرم به اندازه کافی و خوب نباشد; و همچنین لوله‌های فالوپ بسته باشند، احتمال بارداری به شدت کاهش یافته و شانس حاملگی صفر است.

 

اگر زیر ۳۵ سال به بارداری سریع فکر می‌کنید

در صورت طولانی شدن عدم بارداری در ماه های اول شکیبا باشید; آرامش خود را حفظ کنید چون به‌طور طبیعی ممکن است بارداری طول بکشد.
زنانی که کمتر از ۳۵ سال سن دارند به بارداری سریع فکر نکنند; چون لازم است به‌طور منظم یک سال بعد پایان قاعدگی یک شب در میان یا ۲ تا ۳ بار در هفته نزدیکی داشته باشند.
در صورت عدم بارداری به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند.

 

حاملگی سریع برای سن بالای ۳۵ سال

در زنان بیشتر از ۳۵ سال اگر ۶ ماه به‌طور منظم بعد قاعدگی یک شب در میان نزدیکی داشتند و باردار نشدند، به پزشک زنان مراجعه کنند.
پس دوست عزیز باردار شدن شما نیاز به زمان و صبر و حوصله دارد. عجله نکنید.

 

داشتن بدنی سالم و مشاوره قبل از بارداری

مشاوره قبل از بارداری با پزشک قبل اقدام به بارداری شانس بارداری را افزایش می‌دهد.
بهتر است این مشاوره با حضور همسر باشد.

پزشک با انجام یکسری آزمایش‌های قبل بارداری و معاینه واژینال و تجویز مکمل‌ها و ویتامین های مورد نیاز پیش از بارداری برای، به شما کمک می‌کند.
همچنین زمان نزدیکی و نحوه نزدیکی و زمان تخمک گذاری را برای شما توضیح می‌دهد.
سلامتی شما برای باردار شدن شانس بارداری را افزایش می‌دهد.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا