دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

فیبروم در دوران بارداری

آیا پزشک به شما گفته است که فیبروم دارید؟ آیا نگرانی در مورد عوارض برای کودک خود یا برای خود دارید؟ پاسخ این سوالات متداول را بخوانید.

فیبروئید که به عنوان لیومیوم یا میوم نیز شناخته می شود، توده ای از ماهیچه فشرده و بافت فیبری است که روی دیواره (یا گاهی اوقات در خارج) رحم رشد می کند. می تواند به کوچکی یک نخود یا به بزرگی گریپ فروت باشد. فیبروم در 50 تا 80 درصد زنان رخ می دهد.

علائم فیبروم عبارتند از:

  • خونریزی شدید واژن
  • درد شکم
  • فشار لگن
  • تکرر ادرار
  • یبوست

همیشه درد شکم یا خونریزی واژینال را فورا به پزشک خود گزارش دهید.

آیا می تواند عوارضی ایجاد کند؟

فیبروم‌ها معمولاً قبل از بارداری ایجاد می‌شوند، اگرچه بسیاری از زنان تا زمانی که سونوگرافی انجام ندهند یا فیبروم در طول معاینه لگن کشف نشود، نمی‌دانند که دارای آن هستند. اگر قبل از بارداری می‌دانید که فیبروم دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا اندازه یا موقعیت آنها می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند و باید مراقب کدام علائم باشید.

اکثر زنانی که دارای یک یا چند مورد از این توده های غیرسرطانی هستند، هیچ گونه عارضه بارداری را به دلیل آنها تجربه نمی‌کنند. برای 10 تا 30 درصد از زنان باردار مبتلا به فیبروم که در نهایت دچار عوارض می‌شوند، شایع ترین درد شکمی است که گاهی ممکن است با خونریزی خفیف واژینال همراه باشد. نوزاد به ندرت تحت تاثیر قرار می گیرد مگر اینکه خونریزی قابل توجهی باشد.

حتی اگر علائمی را تجربه کنید، به احتمال زیاد روی کودک تاثیری نخواهد داشت. با این حال، در صورت داشتن فیبروم، خطر سقط جنین و زایمان زودرس کمی افزایش می یابد. آنها گاهی اوقات باعث می شوند که نوزاد برای زایمان در وضعیت غیر طبیعی قرار بگیرد. آنها همچنین می توانند زایمان را متوقف کنند، یا اگر در دهانه رحم یا نزدیک آن قرار دارند، ممکن است راه عبور نوزاد را مسدود کنند. همه این مشکلات (نسبتا نادر) می تواند احتمال زایمان سزارین را افزایش دهد.

چگونه درمان می شود؟

فیبروم‌های دردناک معمولاً با استراحت در بستر، کمپرس یخ و در صورت لزوم دارو درمان می‌شوند. پزشک شما درمانی را که برای شما بی خطرترین است توصیه می کند. علائم معمولا در عرض چند روز فروکش می کند.

گاهی اوقات فیبروم ها در دوران بارداری بزرگتر می شوند که تا حدی به دلیل هورمون های بارداری است. به دلایلی که به خوبی شناخته نشده است، ممکن است فیبروم در دوران بارداری کوچکتر شود. پزشک شما ممکن است معاینات اولتراسوند را برای بررسی اینکه آیا فیبروم شما در حال رشد است یا احتمال ایجاد عوارض را توصیه می کند.

تمام محتوای اینجا، از جمله توصیه های پزشکان، باید فقط به عنوان نظر، در نظر گرفته شود. همیشه در رابطه با هرگونه سوال یا مشکلی که ممکن است در مورد سلامتی خود یا دیگران داشته باشید، از مشاوره مستقیم پزشک خود در تله ویزیت-TeleVisit  استفاده کنید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا