دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

ماه اول بارداری - علائم، اقدامات احتیاطی و مراقبت

بارداری یکی از بزرگترین لذت های دنیاست. اگر برای اولین بار باردار هستید، تعجب خواهید کرد که چگونه بدن شما تغییر خواهد کرد و چه علائمی را تجربه خواهید کرد. تازه باردار شدن می تواند گیج کننده باشد: حالت تهوع و نوسانات خلقی می تواند باعث ایجاد احساس ضعف در شما شود. اما جای نگرانی نیست. از پیشرفت بارداری خود مطلع شوید و حال شما خوب خواهد شد! در این مقاله، علائم مختلف، اقدامات احتیاطی و نکات مراقبتی را مورد بحث قرار می‌دهیم که به شما کمک می‌کند تا در ماه اول بارداری به آرامی حرکت کنید.

در مراحل اولیه بارداری چه چیزی را تجربه خواهید کرد؟

در مراحل اولیه بارداری، اکثر خانم ها حالت تهوع، خستگی، درد سینه و غیره را تجربه می کنند. با این حال، همه زنان این علائم را تجربه نمی کنند زیرا این علائم در این مدت بسیار خفیف هستند. اکثر زنان به محض اینکه عادت ماهانه خود را از دست می دهند مشکوک هستند (یا متوجه می شوند) باردار هستند.

برخی از زنان ممکن است در ماه اول بارداری متوجه لکه بینی شوند که در بیشتر موارد طبیعی تلقی می شود. اگر در ماه اول بارداری متوجه لکه بینی شدید، در صورت مشاهده لکه بینی در ماه اول باید حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنید و از بروز هرگونه عارضه جلوگیری کنید.

علائم و نشانه های بارداری در ماه اول

در ماه اول بارداری، ممکن است علائم و نشانه های خاصی را تجربه کنید. اگرچه ممکن است این علائم بیشتر شبیه علائم قبل از قاعدگی باشد و ممکن است شما را گیج کند. اما باید بدانید که این علائم رایج چیست؟

1. پریود نشدن

پریود نشدن یکی از نشانه های اصلی بارداری است. به محض اینکه یک زن باردار می شود، بدن او ترشح هورمون های پروژسترون را متوقف می کند. این هورمون ها مسئول توقف پریود نیز هستند. پریود نشدن یکی از اولین نشانه های بارداری است.

2. لکه بینی خفیف

هنگامی که تخمک در فرآیند لقاح خود را به رحم می‌چسبد، ممکن است مقداری گرفتگی و لکه بینی را تجربه کنید. اغلب، ممکن است هنگام شستن یا پاک کردن اندام تناسلی متوجه آن شوید. اگرچه اکثر موارد خونریزی یا لکه بینی در ماه اول بارداری در صورت مشاهده مقدار غیر طبیعی خون یا لکه بینی طبیعی تلقی می شود، باید فوراً به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

3. حساسیت سینه

سینه شما ممکن است در لمس درد یا حساسیت داشته باشد. این علامت کاملاً شبیه علائم قبل از قاعدگی است. ممکن است ناحیه آرئول تیره‌تر شود و حتی ممکن است متوجه سیاهرگ‌هایی روی سینه‌های خود شوید.

4. نوسانات خلقی

با توجه به تغییرات عمده هورمونی که در بدن شما اتفاق می افتد، ممکن است احساس کنید که خلق و خوی خود به سرعت تغییر می کند. یک لحظه ممکن است احساس خوشبختی کنید و لحظه بعد ممکن است احساس ناامیدی را القا کند. ممکن است بی دلیل متوجه شوید که دست و پا می زنید. همه اینها علائم بسیار طبیعی بارداری هستند.

5. سفرهای مکرر لوو

تغییرات هورمونی در ماه اول بارداری سریع خواهد بود و در نتیجه جریان خون بیشتری در اطراف ناحیه لگن ایجاد می شود. این به ضخیم شدن پوشش رحم برای رشد و نمو مطلوب جنین کمک می کند. برای مدیریت افزایش مایعات بدن، کلیه ها باید بیشتر کار کنند. تغییرات هورمونی و تغییرات در کلیه ها به علاوه رحم در حال رشد ممکن است به مثانه فشار وارد کند که ممکن است منجر به افزایش ادرار شود.

6. خستگی

در ماه های اولیه بارداری، ممکن است بیش از حد معمول احساس خستگی و کمبود انرژی کنید. احساس خستگی و فرسودگی ممکن است منجر به بی خوابی نیز شود.

7. تغییر در عادات غذایی

ممکن است نسبت به برخی مواد غذایی علاقه داشته باشید و ممکن است برخی از مواد غذایی را تحقیر کنید. برای شما بسیار طبیعی است که نسبت به غذای مورد علاقه خود بیزار باشید و ممکن است هوس غذاهای مورد علاقه خود را داشته باشید.

8. تهوع صبحگاهی

اغلب زنان باردار ممکن است در مراحل اولیه بارداری دچار حالت تهوع یا استفراغ شوند. این را می توان ظرف سه هفته پس از لقاح تجربه کرد. برخی از زنان ممکن است در طول روز احساس تهوع داشته باشند در حالی که برخی دیگر ممکن است در زمان خاصی از روز این حالت را احساس کنند.

9. سوزش سر دل

سوزش سر دل در دوران بارداری بسیار شایع است. تغییرات مختلفی که در بدن اتفاق می‌افتد باعث رفلاکس اسید و سوزش سر دل در ابتدای بارداری می‌شود. سوزش سر دل همچنین در مراحل بعدی بارداری بسیار شایع است، زمانی که کودک در حال رشد معده خود را فشار می دهد و اسید معده راه خود را به مری باز می کند.

10. افزایش حس بویایی

بسیاری از زنان در دوران بارداری حس بویایی را افزایش می دهند. ممکن است شما بوهای خاصی را دوست داشته باشید و نتوانید بوهای دیگر را تحمل کنید.

11. روده های نامنظم

افزایش سطح پروژسترون در بدن باعث ایجاد تغییراتی در نحوه عملکرد عضلات مختلف می شود. این تغییر سطح هورمونی باعث می شود ماهیچه ها به کندی کار کنند و بنابراین غذا ممکن است به آرامی از روده عبور کند و منجر به حرکت نامنظم روده یا یبوست شود.

12. سرگیجه

وجود پروژسترون ممکن است باعث کاهش فشار خون شود و ممکن است باعث سرگیجه یا سرگیجه شود.

13. کمر درد

رباط های پوشاننده ناحیه لگن در طول بارداری در نتیجه افزایش سطح پروژسترون در بدن شل می شوند. این رباط های شل شده در پشت شما ممکن است باعث کمردرد شوند.

14. گرسنگی

رژیم غذایی نقش مهمی در بارداری ایفا می کند و بدن شما نیز ممکن است شما را به همین سمت راهنمایی کند. ممکن است بیشتر از حد معمول گرسنه‌تر شوید و بیشتر از مواقع هوس غذا کنید.

15. سردرد

در ابتدای سفر بارداری، تغییرات زیادی در بدن شما ایجاد خواهد شد. افزایش هورمون ها، حجم خون و استرس ممکن است باعث سردردهای تصادفی شود.

اینها علائم اولیه ای هستند که ممکن است در ابتدای سه ماهه اول بارداری تجربه کنید. همراه با این علائم، ممکن است تغییرات زیادی در بدن خود نیز مشاهده کنید.

تغییرات بدن در ماه های اولیه بارداری

اگرچه ممکن است در ماه اول بارداری متوجه تغییرات فیزیکی مشهودی نشوید، اما ممکن است تغییرات زیر را در بدن خود مشاهده کنید:

  • اندازه سینه شما ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در بافت سینه افزایش یابد.
  • ممکن است احساس نفخ داشته باشید و لباس‌هایتان در اطراف کمر کمی تنگ باشد.
  • نوک سینه ها و آرئول شما ممکن است بزرگتر و تیره تر شوند.
  • ممکن است افزایش ترشحات واژن را تجربه کنید.
  • ممکن است گاه به گاه لکه بینی را تجربه کنید (با این حال، همه زنان این را تجربه نمی کنند).
  • ممکن است احساس سرگیجه داشته باشید.
  • ممکن است احساس بی حالی و خستگی کنید.

اینها برخی از تغییراتی است که ممکن است در ماه اول بارداری خود تجربه کنید. ممکن است چند ماه بیشتر طول بکشد تا برآمدگی کودک شما ظاهر شود، زیرا در اکثر موارد شکم ماه اول بارداری شما باردار بودن را نشان نمی دهد.

رشد کودک شما در ماه اول

هنگامی که باردار می شوید، رشد کودک شما در ماه اول به این صورت است:

1. فرآیند لقاح

فرآیند لقاح ممکن است در هر زمان در عرض چهل و هشت تا هفتاد و دو ساعت پس از رابطه جنسی اتفاق بیفتد. به محض اینکه تخمک و اسپرم با یکدیگر متحد می شوند، کودک شما به وجود می آید. در این مرحله، کودک شما به درستی به عنوان زیگوت نامیده می شود. زیگوت خیلی سریع تکثیر می شود و رشد و تکامل جنین شما از این طریق شروع می شود.

2. فرآیند کاشت

زیگوت تشکیل شده از طریق لوله های فالوپ به سمت رحم شروع به حرکت می کند. سپس زیگوت در حدود روز چهارم به مورول، یک خوشه جامد از سلول ها، تقسیم می شود. در چند روز آینده، مورولا به بلاستوسیست تقسیم می شود و سعی می کند خود را برای تغذیه به دیواره رحم بچسباند. هنگامی که خود را لانه گزینی می کند، جنین توسط کیسه زرد و برخی رگ های خونی احاطه می شود تا تا زمانی که جفت تشکیل شود، تغذیه کند.

3. فرآیند توسعه

در حدود هفته سوم تا چهارم، قلب کودک شما شروع به تپیدن می کند. اگرچه کودک شما به اندازه یک نخود خواهد بود، بازوها، پاها و ریه‌ها شروع به شکل‌گیری می‌کنند. صورت کودک نیز شروع به شکل گیری می کند که شامل گوش ها، چشم ها، دهان و بینی می شود.

تشخیص و آزمایشات مربوط به ماه اول بارداری

در لحظه ای که مشکوک به بارداری هستید باید به متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک ممکن است تشخیص و آزمایش های زیر را برای اثبات بارداری شما پیشنهاد کند:

1. تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی

  • از شما خواسته می شود که مدت زمان، جریان و دفعات آخرین قاعدگی خود را به اشتراک بگذارید.
  • در صورت استفاده از روش های پیشگیری از بارداری، پزشک ممکن است بخواهد در مورد روش های پیشگیری از بارداری بداند.
  • شما ممکن است نیاز به معاینه فیزیکی داشته باشید تا هرگونه عوارض مرتبط با بارداری را که در گذشته با آن روبرو بوده اید، مانند حاملگی خارج رحمی، بیماری لوله، بستن لوله، دستکاری لوله ها و بیماری التهابی، بررسی کنید.
  • در صورتی که تحت هر گونه درمان باروری قرار گرفته اید، ممکن است در مورد روش های لقاح خود با جزئیات سؤال شود.

2. تست های آزمایشگاهی

  • نمونه ادرار شما برای اثبات وجود هورمون hCG گرفته می شود. در صورتی که نتایج قانع کننده نباشد، ممکن است آزمایش خون پیشنهاد شود.
  • هورمون‌های hCG به دقت بررسی می‌شوند تا بررسی شود که آیا آنها به کندی رشد می‌کنند یا با سرعت پایین‌تری که می‌تواند نشان‌دهنده حاملگی خارج از رحم باشد.
  • سطوح بالاتر hCG می تواند به معنای ناهنجاری کروموزومی، حاملگی مولار یا حاملگی های متعدد باشد.
  • برای تعیین هر نوع ناهنجاری یا خطر در بارداری، پروژسترون سرم اندازه گیری می شود.
  • برای تعیین سطح پروژسترون در دیپ استیک بدن، از ELISA استفاده می شود.

3. اسکن اولتراسوند

سونوگرافی در برقراری بارداری بسیار موثر است. سونوگرافی در ایجاد حاملگی داخل رحمی بسیار مفید است.

ماه اول بارداری، نکاتی برای مراقبت از خود

هنگامی که پزشک بارداری شما را تایید کرد، نکات مراقبتی زیر ممکن است مفید واقع شوند:

1. مراقبت های دوران بارداری

شما ممکن است با برنامه مراقبت های دوران بارداری خود شروع کنید، که باید شامل مصرف مکمل های ویتامین باشد. اسید فولیک مهم ترین مکملی است که ممکن است به محض برنامه ریزی برای باردار شدن تا زمان بارداری شروع به مصرف آن کنید. اسید فولیک به شما کمک می کند تا بارداری سالمی داشته باشید و همچنین خطر ابتلا به هر گونه نقص لوله عصبی کودک را کاهش می دهد.

2. قرارهای قبل از تولد

می توانید برنامه ریزی برای قرار ملاقات های قبل از تولد خود را با پزشک خود شروع کنید. می‌توانید گزینه‌های مختلف موجود را انتخاب و مقایسه کنید و آن‌ها را به بهترین گزینه برای نیازهای خود محدود کنید. انتخاب پزشک مناسب که بتوانید به او اعتماد کنید بسیار مهم است. همچنین می‌توانید از خانواده و دوستان برای همین موارد ارجاع بگیرید.

3. انتخاب مراقب

همچنین ممکن است دوست داشته باشید یک مراقب را با دقت انتخاب کنید. توصیه هایی را از دوستان و خانواده برای همین کار انجام دهید.

4. از خوددرمانی خودداری کنید

توصیه می شود قبل از مشورت با پزشک متخصص از هر گونه داروی بدون نسخه استفاده نکنید. در صورت شک، برای جلوگیری از هر گونه عارضه احتمالی، با پزشک خود مشورت کنید.

5. بیمه سلامت

اکثر محل های کار دارای طرح های بیمه درمانی برای کارکنان خود هستند که هزینه های مراقبت های دوران بارداری و زایمان را پوشش می دهد. پیشنهاد می شود با بخش منابع انسانی تماس بگیرید تا از مزایای بارداری خود مطلع شوید.

تهیه ژورنال و به روز نگه داشتن آن ایده خوبی برای نظارت بر بارداری است. به این ترتیب، نه تنها شما، بلکه مراقب شما نیز می‌توانید پیشرفت و سلامت کلی شما را کنترل کند.

اقدامات احتیاطی در ماه اول بارداری، بایدها و نبایدها

برای داشتن بارداری و زایمان سالم، باید تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید. این تغییرات ممکن است شامل برخی از بایدها و نبایدها باشد که به شما کمک می کند تا در بارداری به راحتی پیشرفت کنید.

آنچه شما باید انجام دهید

موارد زیر چند مورد از کارهایی است که باید انجام دهید:

1. مصرف مایعات خود را افزایش دهید

بسیار مهم است که در دوران بارداری هیدراته بمانید زیرا کم آبی ممکن است منجر به عوارض شود. بهترین راه برای هیدراته ماندن افزایش مصرف آب روزانه است. ممکن است زنگ هشداری قرار دهید که نوشیدن آب را به شما یادآوری کند. از طرف دیگر، می توانید آب میوه، آب سبزیجات یا سوپ بنوشید تا مایعات مصرفی خود را افزایش دهید.

2. غذاهای فیبردار بیشتر بخورید

تغییرات هورمونی ممکن است منجر به یبوست شود. بنابراین پیشنهاد می شود غذاهای فیبردار بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید. حبوبات، سبزیجات برگ دار، غلات و جوانه ها راه های خوبی برای خوردن غذاهای فیبری هستند.

3. ورزش کنید

برای سالم ماندن و تناسب اندام، ورزش کردن مهم است. همین امر در مورد بارداری نیز صدق می کند. برای کمک به عملکرد صحیح بدن در دوران بارداری باید ورزش های ملایم انجام دهید. پیاده روی روشی ایده آل برای ورزش بدون ایجاد هیچ گونه فشار غیر ضروری به بدن است. با این حال، بهتر است قبل از انجام هر گونه فعالیت ورزشی با پزشک خود در تماس باشید.

4. خواب کافی داشته باشید

بدن شما در دوران بارداری دستخوش تغییرات زیادی می شود و این ممکن است شما را بسیار خسته و فرسوده کند. بنابراین، بسیار مهم است که در دوران بارداری استراحت و خواب کافی داشته باشید تا انرژی از دست رفته خود را بازیابید.

3. صبور باشید

بارداری ممکن است زنان را احساساتی، تحریک پذیر یا بداخلاق کند. این بسیار طبیعی است زیرا تغییرات هورمونی بزرگی در بدن او وجود دارد. ممکن است هوس غذایی او را نیز غیر منطقی بیابید. اما توصیه می شود آرامش خود را حفظ کرده و با همسرتان صبور باشید. رفتن به جاده های بزرگ و دلسوز بودن در چنین شرایطی ایده خوبی خواهد بود.

شما در آغاز سفر بارداری خود در ماه اول بارداری هستید و هشت ماه دیگر به پایان آن فرصت دارید. اگرچه ممکن است خسته و افسرده شوید، اما نگه داشتن نوزاد برای اولین بار در آغوش باعث می شود تمام دردهای خود را فراموش کنید. پس صبور باشید، مراقب باشید و بارداری سالمی داشته باشید!

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا