دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چه مدت بعد از ترک قرص‌های ضدبارداری می‌توانید باردار شوید؟

استفاده از قرص های ضد بارداری می تواند توانایی برخی از زنان را برای باردار شدن به تاخیر بیاندازد. برخی دیگر به طور تصادفی هنگام مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی باردار می شوند. درک اینکه چگونه قرص‌های ضدبارداری می‌توانند بر شما تأثیر بگذارند، در حالی که برای بارداری سالم آماده می‌شوید، مفید است.

توانایی باردار شدن در مدت کوتاهی پس از قطع قرص های ضد بارداری در بین زنان به طور قابل توجهی متفاوت است. از آنجایی که قرص های ضد بارداری چرخه تخمک گذاری شما را متوقف می کنند، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا بدن شما به چرخه طبیعی خود بازگردد، که به شما امکان می دهد باردار شوید. همچنین ممکن است بلافاصله پس از قطع مصرف قرص های ضد بارداری، باردار شوید.

چه مدت بعد از ترک قرص های ضدبارداری می توانید باردار شوید؟

پزشکان توصیه می کنند قبل از اقدام به بارداری، دو یا سه ماه پس از از قطع مصرف قرص های ضد بارداری صبر کنید. این به بدن شما اجازه می دهد تا به چرخه تخمک گذاری طبیعی خود بازگردد. بنابراین شما و پزشکتان می توانید به راحتی بارداری خود را کنترل کرده و تاریخ زایمان خود را تعیین کنید.

جایگزینی کنترل بارداری

از کاندوم یا دیافراگم برای جلوگیری از بارداری در طول دوره انتظار پس از قطع مصرف قرص های ضد بارداری استفاده کنید. دستورالعمل بارداری "چه انتظاری در انتظار داشته باشید" توصیه می کند که مصرف اسپرم کش را چهار تا شش هفته قبل از اقدام برای باردار شدن قطع کنید.

برنامه ریزی بارداری باید فراتر از حذف قرص های ضد بارداری باشد. توصیه می شود با مصرف روزانه یک ویتامین دوران بارداری، آمادگی برای بارداری را آغاز کرد. شرایط بهداشتی موجود را تحت کنترل نگه دارید. اجتناب از مواد مضر مانند الکل، داروها یا مواد شیمیایی سمی؛ و با پزشک خود در مورد داروهایی که استفاده می کنید و چگونگی تأثیر آنها بر بارداری احتمالی صحبت کنید.

مشکلات باردار شدن

اگر چند ماه از قطع مصرف قرص های ضد بارداری خوراکی و بارداری گذشته است، نگران نباشید. برای زوجین طبیعی است که چند ماه طول بکشد تا باردار شوند. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا بدن شما بتواند تخمک گذاری کند. توصیه می‌شود اگر پس از یک سال تلاش برای باردار شدن موفق نشدید، با پزشک خود مشورت کنید. یک پزشک می تواند سلامت شما را ارزیابی کند و به شما کمک کند تا تشخیص دهد که آیا درمان های باروری ضروری است یا خیر.

اگر در حین مصرف قرص های ضد بارداری خوراکی یا بلافاصله پس از قطع آن باردار شوید، احتمال آسیب رساندن به کودک بسیار کم است. طبق گفته پزشکان، شواهد کمی از عوارض جانبی نامطلوب برای نوزادان در هنگام باردار شدن مادران در حین مصرف قرص های ضد بارداری وجود دارد. با این حال، به محض اینکه متوجه شدید باردار هستید، باید مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی را متوقف کنید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا