دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا باید دوره قاعدگی خود را پیگیری کنیم؟

پیگیری دوره قاعدگی ایده خوبیست، حتی اگر قاعدگی منظمی داشته باشد. می‌توانید پریود خود را در یک تقویم یا دفترچه یادداشت کنید. اپ های زیادی نیز هستند که کمک می‌کنند نظم دوره قاعدگی خود را چک کنید. برای شروع ردیابی دوره قاعدگی ابتدا در تقویم، اولین روز قاعدگی را مشخص کنید. بعد روز پایان را نیز علامت بزنید. این کار را برای چند دوره تکرار کنید. در عرض چند ماه خواهید دید که قاعدگی شما منظم است یا هرماه تفاوت دارد. در این تقویم موارد زیر را نیز یادداشت کنید: علائم PMS مانند سردرد، گرفتگی عضلات، نفخ شکم، حساسیت پستان و خلق و خوی؛ چه موقع خونریزی شروع می‌شود و چه مقدار زودتر یا دیرتر از حد انتظار به پایان می‌رسد؛ خونریزی شما چقدر سنگین بوده است؛ از چند پد یا تامپون استفاده کرده‌اید؛ علائم دوران قاعدگی، مانند گرفتگی عضلات، کمردرد و سایر علائم و میزان شدت آنها؛ پریودتان چه مدت طول کشیده؛ طولانی‌تر یا کوتاه‌تر از آخرین دوره قاعدگیتان بوده است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

چه زمانی باید به پزشک زنان مراجعه کنیم؟

اگر شما با پریود های شدید مواجه هستید به شکلی که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرده است و در کیفیت زندگی شما تاثیر منفی گذاشته است، می توانید به پزشک زنان  مراجعه کنید.

معمولا متخصص زنان معاینه لگن را انجام می دهد. اگر شما بالای 40 سال سن داشته باشید، اسکن اولتراسوند از لگن و یا بیوپسی از دیواره داخلی رحم می توانند گزینه های مناسبی باشند. پزشک این کارها را بدین منظور انجام می دهد که از عدم وجود اختلال در سلول های بافت دیواره داخلی رحم مطمئن شود.

اغلب، پزشک انجام آزمایش هیستروسکوپی (hysteroscopy) را نیز توصیه می کند. در این آزمایش به کمک یک میله و از طریق دهانه رحم وارد رحم می شوند و می توانند بافت های سطحی دیواره رحم را ببینند. در بیشتر موارد این آزمایش بدون نیاز به بیهوشی عمومی انجام می شود.

 

درمان پریود های شدید (قاعدگی های سنگین) چگونه است؟

اگر نشانه ای از یک بیماری زمینه ای وجود نداشته باشد، درمان این اختلال چندان ضروری نیست، با این وجود بسیاری از زنان ترجیح می دهند با درمان این اختلال بتوانند راحت تر به کار های روزمره خود بپردازند.

  • اگر مشکل بسیار شدید باشد ممکن است پزشک برای منظم کردن پریود شما از دارو استفاده کند. این دارو ها می توانند هورمونی و یا غیر هورمونی باشند.
  • درمان های هورمونی شامل قرص های پیشگیری از بارداری می شوند
  • پروژستوژن در منظم کردن دوره های قاعدگی می تواند موثر باشد اما در میزان خونریزی تاثیری ندارد.
  • درمان های غیر هورمونی که می توانند خونریزی را تا نصف کاهش دهند.
  • دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی که خونریزی های ماهانه را تا یک سوم کاهش می دهند.
  • از بین بردن بافت سطحی رحم به کمک لیزر یا حرارت و یا برداشتن کامل رحم که این دو روش در خونریزی های بسیار شدید و برای افرادی که مایل به بچه دار شدن نیستند مناسب است.
  • اگر قاعدگی سنگین به علت یک بیماری زمینه ای باشد، درمان بیماری زمینه ای می تواند به حل مشکل پریود های شدید کمک کند.
  • اگر فرد بیمار به کم خونی مبتلا شود، پزشک برای بیمار داروهای درمان کم خونی نیز تجویز می کند.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا