دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

لکه بینی بعد از مصرف قرص اورژانسی نشانه چیست؟

دلیل لکه‌بینی بعد از مصرف قرص اورژانسی یکی از سوال‌های رایج خانم‌ها برای مصرف قرص‌های اورژانسی می‌باشد و بسیاری از خانم‌ها لکه‌بینی و یا تاخیر در پریودی را بعد از مصرف قرص‌های اورژانسی تجربه می‌کنند. قرص‌های اورژانسی برای جلوگیری از بارداری‌ که به صورت اورژانسی مصرف می‌شوند و معمولا یکی از مشکلاتی که بسیاری از خانم‌ها با قرص‌های اورژانسی ضدبارداری دارند تغییر در قاعدگی و به هم ریختگی نظم قاعدگی می‌باشد. در این مقاله در مورد قرص‌های جلوگیری اورژانسی و تاثیرات آن بر خانم‌ها صحبت خواهیم کرد.

قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری چیست؟

قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری یکی از راه‌های جلوگیری از بارداری در شرایط اضطراری می‌باشد. شرایط اضطراری شرایطی است که رابطه‌ی جنسی محافظت نشده انجام شده باشد. در واقع قرص‌های جلوگیری از بارداری راهکاری عمومی برای جلوگیری از بارداری نیستند و فقط برای شرایط خاص استفاده می شود.

به طور کلی سه نوع قرص جلوگیری اضطراری از بارداری وجود دارد. تعداد این قرص‌ها در این جعبه بسته به میزان دز و برندی که دارد متفاوت است. یکسری از قرص‌های جلوگیری از بارداری حاوی هورمون لوونورژسترول می‌باشد مانند قرص مای وی ، پلن بی وان استپ ، پرونتزا و نوع دیگر قرص‌های اورژانسی جلوگیری از بارداری وجود دارد که باید بیش از یک عدد مصرف شوند اما نسبت به قرص های حاوی هورمون لوونورژسترول اثر کمتری دارند و باعث حالت تهوع می‌شود.

نوع دیگری از قرص‌های جلوگیری از بارداری به نام اولی پیریستال وجود دارد که نیاز به نسخه پزشک دارد.

لکه بینی بعد از مصرف قرص اورژانسی نشانه چیست؟

برخی خانم‌ها با خوردن قرص‌های جلوگیری اضطراری ممکن است خونریزی و یا لکه بینی واژن داشته باشند اما جای نگرانی نیست و معمولا این خونریزی و لکه بینی در مدت سه روز تمام می‌شود اما در صورتی که خونریزی بیشتر از حد معمول و سنگین و طولانی بود حتما به متخصص زنان مراجعه شود. به طور کلی خونریزی بعد از خوردن قرص‌های جلوگیری اضطراری جای نگرانی ندارد و علت اصلی این خونریزی‌ها و لکه بینی‌ها وجود هورمون پروژسترون و استروژن در این قرص‌ها می‌باشد و بعد از گذشت سیکل قاعدگی این مشکل به راحتی برطرف می‌شود.

اما لازم است که خونریزی‌های سنگین را جدی بگیریم زیرا ممکن است خونریزی بر اثر سقط جنین و یا حاملگی خارج از رحم باشد و در صورتی که پریودیتان یک هفته بعد از تاریخ پریودیتان به تعویق افتاد حتما تست بارداری را انجام دهید.

اثرات جانبی قرص های اورژانسی چیست؟

عوارض قرص‌های جلوگیری اضطراری

به طور کلی قرص‌های جلوگیری اضطراری اثر جانی خطرناکی ندارد اما برخی خانم‌ها با خوردن قرص‌های جلوگیری اضطراری احساس سردرد ، سرگیجه  و خستگی می‌کنند اما این اثرات موقتی هستند و ساعاتی بعد رفع می‌شوند

اما برخی خانم‌ها اثرات جدی‌تر و متفاوت‌تری را با مصرف قرص‌های جلوگیری اضطراری تجربه می‌کنند یکی از این عوارض لکه بینی و یا خونریزی‌های غیرطبیعی می‌باشد و یا ممکن است موجب برهم زدن نظم دوره قاعدگی شود و زمان همیشگی آن را تغییر دهد.

خونریزی بعد از خوردن قرص‌های جلوگیری اضطراری چه زمانی نگران کننده است

در صورتی که بعد از خوردن قرص‌های جلوگیری اضطراری خونریزی شدید، سنگین و طولانی مدت رخ دهد می‌تواند زنگ خطری برای وجود مشکلی باشد. خونریزی بعد از قرص‌های جلوگیری اضطراری بارداری معمولا به صورت لکه بینی و بسیار سبک است و بعد از سه روز رفع می‌شود به همین دلیل خونریزی‌های شدید باید پیگیری شود و در صورتی که مدت زمان آن طولانی باشد می‌تواند نشان دهنده حاملگی خارج از رحم و یا سقط جنین باشد.

پریودی بعد از قرص اورژانسی چه زمانی اتفاق می افتد؟

قرص‌های جلوگیری اورژانسی اثرات جانبی روی پریودی می‌گذارد اما در صورت مصرف، پریودی باید در زمان همیشگی و به طور طبیعی در ماه بعد اتفاق بیافتد اما در برخی خانم‌ها پریودی ممکن است زودتر از موعد و یا دیرتر از موعد اتفاق بیافتد و دچار بی‌نظمی در قاعدگی شوند در صورتی که این بی نظمی‌ها ادامه دار باشند باید حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه شود.

 

قرص اورژانسی چگونه مانع از بارداری می‌شود؟

این قرص حاوی هورمون پروژسترون می‌باشد که مانع آزاد شدن تخمک و تغییر دادن موکوس دهانه‌ی رحم می‌شود و احتمال برخورد اسپرم به تخمک را کاهش می‌دهد و لانه گزینی را مشکل می‌کند. در صورتی که حامله شده باشید این قرص مانع حاملگی نمی‌شود .

نحوه مصرف قرص‌های اورژانسی جلوگیری از بارداری

قرص لوونورژسترل دوز ۱.۵ میلی‌گرم : در اولین فرصت بعد از رابطه حتما یک عدد قرص را مصرف کنید. این قرص حتما باید نهایتا تا 72 ساعت بعد از رابطه مشکوک مصرف شود.

قرص لوونورژسترل دوز ۰.۷۵ میلی‌گرم: قرص لوونورژسترول را در اولین فرصت دو عدد یک جا و پس ازآن 12 ساعت بعد یک عدد دیگر را مصرف کنید.

قرص HD :در اولین فرصت بعد از رابطه محافظت نشده دو عدد و 12 ساعت بعد 2 عدد دیگر را مصرف کنید.

قرصLD : در اولین فرصت بعد از رابطه محافظت نشده 4 عدد و 12 ساعت بعد 4 عدد دیگر مصرف کنید.

قرص الا: تا 12 ساعت از رابطه محافظت نشده فرصت دارید این قرص را مصرف کنید. در اولین فرصت 1 عددمصرف کنید.

قرص تری فاز یک: در اولین فرصت بعد از رابطه محافظت نشده 4 عدد و 12 ساعت بعد 4 عدد دیگر مصرف کنید.

قرص‌های جلوگیری اضطراری را چه اندازه می‌توان مصرف کرد؟

توجه داشته باشید قرص‌های جلوگیری اضطراری را نمی‌توان هر زمان که شک داشتید استفاده کنید این قرص‌ها را فقط سالی 2 الی 3 بار در سال می‌توان استفاده کرد و در هر بار از سیکل قاعدگی فقط یکبار می‌توان از آن استفاده کرد. در صورت مصرف بیش از اندازه قرص‌های جلوگیری اضطراری قاعدگی به مدت طولانی نامنظم می‌شود و برای برگشت به حالت عادی نیاز به درمان طولانی مدت دارد.

قرص‌های جلوگیری اضطراری باعث نازایی می‌شود؟!

خیر قرص‌های جلوگیری اضطراری به صورت موقتی در یک سیکل مانع حاملگی می‌شوند و به هیچ عنوان باعث نازایی نمی‌شود. در صورتی که درست و به موقع مصرف شود می‌تواند مانع بارداری ناخواسته شود.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا