دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آشنایی با رابطه کیست تخمدان و ناباروری

کیست های تخمدان کیسه هایی پر از مایع هستند که در تخمدان یا روی سطح آن وجود دارند. بدن خانم ها دارای دو تخمدان است که اندازه و شکل هر کدام مانند یک بادام می باشد. تخمدان ها در طرفین رحم قرار دارند. تخمک ها در تخمدان تولید و بالغ می شوند و سپس در چرخه های ماهانه آزاد می گردند.

اغلب خانم ها در طول زندگی کیست تخمدان را تجربه می کنند. اغلب کیست های تخمدان منجر به ناراحتی و یا درد نمی شوند. بیشتر کیست های تخمدان بدون نیاز به درمان ظرف چند ماه از بین می روند. در برخی موارد پارگی کیست تخمدان می تواند علائم جدی را در افراد ایجاد کند. بنابراین برای محافظت از سلامت خود بهتر است معاینه لگن توسط متخصص زنان به طور منظم انجام شود تا علائم احتمالی که می تواند منجر به بروز خطراتی در آینده گردد، به موقع شناسایی شوند.

معمولا ابتلا به کیست تخمدان علائم بالینی به همراه ندارد. اما برخی کیست های بزرگ می توانند مشکلاتی مانند درد لگن، احساس پری یا سنگینی در پایین شکم و یا نفخ را به همراه داشته باشند. بنابراین در برخی موارد اندازه کیست تخمدان مطرح می گردد.

همه ی خانم های باردار یک کیست جسم زرد در تخمدان خود دارندعلت کیست تخمدان در بارداری این است که این کیست ها هورمون پروژسترون تولید کرده و به آن ((کیست بارداری)) می گویند. تمام حاملگی ها تا ۱۰ الی ۱۲ هفته اول به پروژسترون نیاز دارند. اکثر بارداری هایی که در آن، جسم زرد قبل از ۱۱ هفتگی به وسیله جراحی خارج شود، به سقط جنین ختم می شوند. می توان با تامین پروژسترون بدن تا ۱۲ هفتگی، از سقط جنین جلوگیری کرد

 

همانطور که گفته شد، برخی از انواع کیست های تخمدان می توانند بر بارداری فرد اثر گذارند. به طور کلی کیست هایی که می توانند بارداری فرد را با مشکل روبه رو کنند عبارتند از:

کیست شکلاتی یا اندومتریوز

کیست های تخمدان به طور کلی موجب دشواری در بارداری فرد نمی شوند اما در صورتی که این کیست ها ریشه در عاملی دیگر مانند اندومتریوز داشته باشند، می توانند در بارداری اختلال ایجاد کنند.

اندومتریوز نوعی بیماری است که در آن سلول های جداره رحم در خارج رحم رشد و نمو می یابند. رشد مداوم این سلول ها، موجب انسداد لوله های فالوپ، و تجمع خون در تخمدان ها و نهایتا تشکیل کیست می شود. با اینکه اندومتریوز امکان باروری را کاهش می دهد، اما هنوز هم امکان حاملگی با کیست تخمدان شکلاتی، وجود خواهد داشت. در حقیقت حدود ۵۰ درصد از خانم های نابارور مشکل اندومتریوز دارند. در واقع راه هایی وجود دارد که می توان احتمال ابتلا به اندومتریوز را کاهش داد.

  • ورزش مداوم
  • اجتناب از مصرف بیش از حد الکل
  • اجتناب از نوشیدنی های کافئین دار

 

 سندورم تخمدان پلی کیستیک

اگر فرد کیست هایی در اندازه مروارید اما به تعداد زیاد داشته باشد، ممکن است مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک و در نتیجه ناباروری شده باشد. تخمدان ها دارای تخمک هایی هستند که از زمان جنینی در آن وجود داشته اند. این تخمک ها هر ماه در مرحله تخمک گذاری قاعدگی آزاد می شوند. این تخمک ها درون کیسه هایی به نام فولیکول قرار دارند. با بلوغ تخمک، کیسه ی فولیکولی پر از آب می شود. به طور طبیعی، فولیکول ها برای آزاد سازی تخمک های بالغ پاره می شوند و آنها را برای لقاح به رحم می فرستند.

بدن خانم هایی که مبتلا به سندورم تخمدان پلی کیستیک است، هورمون های لازم برای رشد کافی تخمک ها را نمی سازند. فولیکول ها رشد کرده و مایعات تولید می کنند اما تخمک ها از درون آنها آزاد نمی شوند. از این رو تخمک گذاری رخ نداده و فولیکول ها تبدیل به کیست می شوند.

در این صورت ممکن است بدن در تولید هورمون پروژسترون دچار اختلال شده و در نتیجه قاعدگی فرد نامنظم شود.

 

چه موقع کیست های بارداری خطرناک می شوند؟

کیست های تخمدان در اوایل بارداری بسیار شایع هستند و معمولا مانند اکثر کیست های تخمدان بی خطرند.

با این حال رشد مداوم کیست ها می تواند خطرات زیادی را مانند پیچ خوردن، مشکلات زایمان و پاره شدن کیست تخمدان در بارداری به همراه داشته باشد. این یکی از هزاران دلیلی است که زنان باید در طول عمر خود خصوصا در دوران حاملگی تحت مراقبت متخصص زنان و زایمان باشند. در صورتی که مادر دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک باشد، خطر ابتلا به دیابت بارداری، فشار خون بارداری، سقط جنین یا زایمان زودرس در وی افزایش می یابد.

با متخصص زنان و زایمان درباره ی گزینه های درمانی و خطرات کیست در بارداری مشورت کنید. وی به شما بهترین گزینه درمانی را برای داشتن بارداری سالم و ایمن پیشنهاد خواهد کرد.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا